Przedsiębiorca jak konsument! Nadchodzące zmiany dla e-commerce
Do tej pory sprzedawcy internetowi na rynku B2B nie musieli przejmować się zwrotami towarów czy niedozwolonymi klauzulami umownymi. W styczniu 2021 roku wszystko się zmieni. O nowych regulacjach, do których warto zacząć przygotowywać się już teraz pisze Zofia Babicka-Klecor, prawnik i ekspert e-commerce z kancelarii prawnej Legal Geek.
Obecna sytuacja wpłynęła na wydłużenie (za sprawą ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw) okresu ma dostosowanie się do zmian w e-commerce, początkowo planowanych na czerwiec. Zmiany wejdą w życie 1 stycznia 2021 roku. Mając jednak na uwadze to, jak gorącym okresem w e-commerce jest grudzień, do zmian warto przygotować się wcześniej.
Poniżej przeczytacie co się zmieni i jak przygotować się na te zmiany.
Co się zmieni w przepisach?
Do tej pory to konsumenci byli traktowani jako szczególny, bardziej uprzywilejowany rodzaj kupującego. W przypadku sprzedaży B2B sprzedawcy internetowi nie musieli przejmować się zwrotami towarów czy niedozwolonymi klauzulami umownymi. Zmieni się to jednak 1 stycznia 2021 roku.. To wszystko za sprawą ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych, która znowelizuje m.in. Kodeks cywilny oraz ustawę o prawach konsumenta.
Na rynku pojawi się nowa grupa kupujących – będą to osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, a więc przedsiębiorcy wpisani do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), zawierający umowy (w tym umowy sprzedaży w sklepach internetowych) nieposiadające dla nich charakteru zawodowego.
W przypadku fotografa umową, która nie posiada dla niego charakteru zawodowego, będzie umowa sprzedaży, która prowadzi do kupienia ekspresu do kawy czy hulajnogi elektrycznej. Ocena, czy w danym wypadku mamy do czynienia z umową o charakterze zawodowym nie zawsze będzie prosta i może stanowić wyzwanie dla sprzedawców. Pomocna może być tutaj informacja, jaki rodzaj działalności został wskazany przez przedsiębiorcę w CEIDG - jeśli zakup jest związany ze wskazaną tam działalnością, można założyć, że ma on dla kupującego zawodowy charakter.
W przypadku umów nieposiadających dla przedsiębiorcy charakteru zawodowego:
- przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z konsumenckiego prawa odstąpienia od umowy,
- do przedsiębiorców będzie miała zastosowanie znaczna część postanowień dotyczących rękojmi, zarezerwowana do tej pory wyłącznie dla konsumentów (np. wydłużenie okresu na złożenie reklamacji czy skrócenie czasu na ustosunkowanie się sprzedawcy do zgłoszenia reklamacyjnego),
- będzie obowiązywał zakaz stosowania niedozwolonych klauzul umownych. Wszelkie takie klauzule zawarte w regulaminach, nie będą wiązać przedsiębiorcy.
Co zmienić w regulaminach sklepów?
Nadchodzące zmiany to nie tylko nowe uprawnienia dla części przedsiębiorców, ale również konieczność aktualizacji regulaminów sklepów internetowych. Odpowiednie zmiany pozwolą sprzedawcy na zabezpieczenie swoich interesów. Przykładowo, brak właściwej informacji o prawie odstąpienia od umowy będzie skutkować tym, że niepoinformowany o nim należycie przedsiębiorca będzie mógł odstąpić od umowy nawet po upływie 12 miesięcy, a dodatkowo nie będzie odpowiadał za zmniejszenie wartości towaru.
Jak przygotować regulaminy?
Należy zawrzeć odpowiednie postanowienia dotyczące prawa odstąpienia od umowy dla przedsiębiorców zawierających umowy nieposiadające dla nich charakteru zawodowego. Trzeba zadbać, o to aby postanowienia stanowiące niedozwolone klauzule nie były kierowane do przedsiębiorców w uprzywilejowanej sytuacji. Można ograniczyć lub wyłączyć rękojmię względem wszystkich przedsiębiorców – co ciekawe, ustawodawca pozostawił taką możliwość.
Podsumowanie
Jako podsumowanie przygotowaliśmy dla Was poniższą infografikę:
Autor: Zofia Babicka-Klecor, prawnik i ekspert e-commerce w kancelari prawnej Legal Geek, która specjalizuje się w pomocy prawnej firmom z branży e-commerce oraz digital marketingu.
Autor: Zofia Babicka-Klecor