onelectro.pl: migracja z Magento na AtomStore - wywiad z Dawidem Dąbrowskim, e-commerce managerem
onelectro.pl to internetowa hurtownia elektroniczna działająca od prawie 30 lat na rynku. Pierwszy sklep internetowy firmy działał już w 2013 roku! Z Dawidem Dąbrowskim, e-commerce managerem w onelectro.pl, rozmawiamy o powodach migracji z popularnego systemu Magento na platformę e-commerce AtomStore oraz o tym, jak sprzedawać oświetlenie, gniazdka i wyłączniki w internecie.
Panie Dawidzie, jeszcze do niedawna oprawy świetlne, wyłączniki czy gniazdka można było dostać tylko w marketach budowlanych i sklepach stacjonarnych. Jak dziś wygląda rynek sprzętu elektrotechnicznego? Jak zmieniły się zachowania zakupowe klientów i kto najczęściej u Was kupuje?
Dawid Dąbrowski, e-commerce manager w onelectro.pl: Internetowy rynek sprzętu elektrotechnicznego cały czas się rozwija. Jako jeden z liderów w tej branży staramy się udostępniać Klientom korzyści dotychczas nieosiągalne w handlu stacjonarnym.
Standardowe hurtownie elektryczne i markety budowlane, ze względu na ograniczoną powierzchnię, są w stanie zaoferować tylko ułamek dostępnych na rynku produktów. Przykładowo, znajdziemy tam tylko 2–3 serie gniazdek i wyłączników w podstawowych kolorach. U nas jest to prawie 15 tysięcy produktów, w tym coraz popularniejsze kolekcje premium wykonane ze szkła, metalu i drewna. To wszystko, w połączeniu z łatwością kompletacji zamówienia i wysoką dostępnością produktów, sprawia, że zakupy w sklepie internetowym onelectro.pl są dla Klienta o wiele przyjemniejsze.
Dodatkowo, co również ważne, takie zakupy są bardziej opłacalne niż wizyty w marketach budowlanych i hurtowniach elektrycznych.
W onelectro.pl sprzedajecie produkty, które możemy określić mianem trudnych. Jakie funkcje powinien mieć sklep internetowy z osprzętem elektrycznym, aby dobrze robiło się w nim zakupy?
Produkty mogą wydawać się dość trudne tylko na pierwszy rzut oka. Nasza oferta skierowana jest przede wszystkim do odbiorców indywidualnych. Podczas budowania naszego sklepu bardzo zwracaliśmy uwagę na to, aby był on intuicyjny dla osób będących na etapie wykańczania własnych wnętrz.
Osprzęt elektryczny, taki jak oświetlenie czy gniazdka i wyłączniki, to bardzo istotne detale nadające wnętrzu charakter. Dzięki naszej różnorodnej ofercie jesteśmy w stanie dobrać ich styl do każdego typu wnętrza.
Dla Klienta bardzo ważna jest możliwość łatwego znalezienia poszukiwanego produktu wśród innych, bardzo do siebie zbliżonych. Odpowiednio przemyślane kategorie, pomocne filtry i inteligentna wyszukiwarka to niezbędne elementy. To wszystko w połączeniu z 25-letnim doświadczeniem w branży i chętną do pomocy obsługą Klientą sprawia, że zakupy w naszym sklepie nie są dla Klienta niczym skomplikowanym.
Dotychczas korzystali Państwo z najpopularniejszego oprogramowania e-commerce – Magento. Co się stało, że postanowił Pan z niego zrezygnować?
Magento jest dobrym oprogramowaniem sklepu internetowego, jednak wymaga nieustannej opieki, nadzoru i aktualizacji. Znaczna część tego typu operacji nie jest nawet widoczna z punktu widzenia Klienta. Są to procesy dość kosztowne, ale przede wszystkim pochłaniają mnóstwo czasu. Uznaliśmy, że lepiej skoncentrować naszą energię na działaniach zwiększających sprzedaż.
Dodatkowym mankamentem Magento jest jego niedostosowanie do krajowego rynku. Wiele elementów jest unikalnych dla polskiego e-commerce, a Magento, jako system amerykański, nie ma ich w swojej bazowej wersji. Ich wdrażanie generuje dodatkowe koszty.
Jakich funkcjonalności brakowało w Magento, a udało się je znaleźć w rozwiązaniu SaaS-owym AtomStore?
Przede wszystkim stałego nadzoru nad systemem i częstych, bezproblemowych aktualizacji oprogramowania. W przypadku Magento każda aktualizacja wiązała się z dużym kosztem i generowała błędy, których naprawienie zajmowało wiele czasu. Dodatkowo panel zarządzania zamówieniami w AtomStore jest dla pracowników obsługi klienta czytelniejszy i posiada więcej funkcji, które zdecydowanie ułatwiają codzienną pracę. Dzięki temu, jeden pracownik jest w stanie obsłużyć większą liczbę zamówień.
Wiele funkcjonalności, które w Magento wymagały zakupu dodatkowych modułów jest w systemie AtomStore w standardzie. Są to m.in. moduły do automatyzacji marketingu, tworzenia landing page’y czy zarządzania blogiem.
Materiał graficzny z bloga e-ospele.pl.
Sprzedaż na nowym systemie już ruszyła. Coś Was pozytywnie zaskoczyło?
Sklep onelectro.pl działa na platformie AtomStore dopiero od kilku tygodniu, więc na trafne wnioski przyjdzie jeszcze czas. Natomiast już teraz mogę powiedzieć, że notujemy zwiększoną liczbę zamówień oraz otrzymujemy wiele pozytywnych opinii od Klientów na temat nowego designu strony.
Jak ocenia Pan proces wdrożenia: migrację danych z Magento, zaprojektowanie i wdrożenie grafik, integrację z ERP?
Proces wdrożenia sklepu przebiegł sprawnie, oczywiście nie mogło się obyć bez delikatnego opóźnienia. :) Przez cały czas mieliśmy jednak kontakt z naszym project managerem, z którym wspólnie omawialiśmy poszczególne etapy wdrożenia. Przy okazji przejścia na platformę AtomStore odświeżenia doczekał się również design sklepu. Jest teraz w pełni responsywny, dostosowany do urządzeń mobilnych oraz dopracowany pod kątem user experience. Bardzo pozytywnie zaskoczyła nas wyjątkowo sprawna migracja danych z systemu Magento.
Czy widzi Pan różnicę w obsłudze klienta? AtomStore to system SaaS, który ma swój BOK, można również zlecić dodatkowe prace – od graficznych poprzez funkcjonalne. Czy taka forma opieki nad sklepem ułatwia prowadzenie biznesu? Dlaczego?
Tak, taka forma na pewno ułatwia prowadzenie sklepu internetowego. Stały dostęp do pomocy technicznej jest bardzo ważny, szczególnie na początku działania, kiedy pytań dotyczących obsługi sklepu jest najwięcej.
Czy i dlaczego Pana zdaniem warto przejść z oprogramowania Magento na platformę e-commerce AtomStore lub szerzej – z open-source na SaaS?
W tej chwili zbyt wcześnie jeszcze na konkretne wnioski, ale z perspektywy kilku miesięcy, przez które mieliśmy do czynienia z platformą AtomStore, mogę powiedzieć, że w naszym przypadku przejście na system AtomStore było dobrą decyzją. Przy wyborze platformy e-commerce należy kierować się przede wszystkim własnymi potrzebami oraz możliwościami, ale z pewnością systemy działające w modelu SaaS są godne rozważenia.
Jakie macie plany dla sklepu onelectro.pl?
W planach mamy przede wszystkim dalszy rozwój i poszerzanie oferty produktowej. Dzięki platformie AtomStore otwierają się też przed nami nowe możliwości z zakresu digital marketingu, które na pewno zaczniemy intensywnie wykorzystywać. :) Naszym głównym celem jest zdobycie i utrzymanie pozycji lidera wśród sklepów internetowych z osprzętem elektrycznym.
Autor: Diana Drobniak