Zapoznaj subskrybenta z marką. Wysyłanie wiadomości powitalnych
Wiadomość powitalna jest integralną częścią skutecznej strategii marketingowej. Taki newsletter może zapewnić dobre pierwsze wrażenie i zadbać o pozytywne relacje z nowymi subskrybentami. Zobacz, jak go wysłać i skorzystaj z naszych wskazówek.
Sklepy internetowe dają możliwość dotarcia do wielu unikatowych użytkowników. Wiadomość powitalna powinna nie tylko prezentować ofertę sklepu, ale także zadbać o lojalność subskrybenta i sprawić, by czuł się wyjątkowo, np. dzięki zaawansowanej personalizacji w postaci rekomendacji zakupowych lub ciekawej ofercie zniżkowej.
Jak rozpocząć serię wiadomości powitalnych?
W tym krótkim poradniku chcemy przeprowadzić cię przez kolejne etapy newslettera, o które warto zadbać. Zwrócimy szczególną uwagę na:
- dobre pierwsze wrażenie, w tym m.in. temat wiadomości,
- spójność ze strategią marketingową twojego biznesu,
- wykorzystanie personalizacji,
- zwiększenie konwersji sprzedaży.
Zdradzimy też kilka tipów i pokażemy dobre praktyki.
Zrób dobre pierwsze wrażenie
Pierwsze wrażenie ma niebagatelne znacznie. Dobrze rozpocznij wiadomość, czyli zadbaj o przyciągający temat e-maila. Może to być np.:
„Witaj na pokładzie”,
„Właśnie został_ś częścią drużyny”,
„Zrób pierwszy krok”,
„Specjalna oferta dla Ciebie”,
Ważne będą również przywitanie w treści wiadomości i podziękowanie za zaufanie.
Kolejnym krokiem powinno być przedstawienie marki. To świetna okazja do storytellingu. Pokaż także subskrybentowi, co się będzie działo i czego może spodziewać się w kolejnych newsletterach. Jeśli wysyłasz wiadomości regularnie, np. w co drugą środę, to także daj o tym znać. Dzięki temu odbiorca będzie czekał na twoje e-maile.
PROTIP: Nie zapomnij o dodaniu atrakcyjnej grafiki. Możesz wykorzystać ogólnodostępne programy, np. Canvę, darmowe zdjęcia ze stocków albo zatrudnić grafika. Efektowną opcją będzie także pokazanie twojego zespołu na fotografii.
Zadbaj o spójność i atrakcyjną kreację graficzną
Na pewno nie raz słyszał_ś o identyfikacji wizualnej. Kampanie mailowe powinny być spójne Twoją identyfikacją wizualną. Wykorzystaj kolorystykę znaną twoim klientom ze sklepu czy mediów społecznościowych, użyj tych samym fontów, zadbaj o umieszczenie logotypów. Sam sposób komunikacji powinien być taki sam, jak w przypadku innych kanałów komunikacji – jeśli decydujesz się na używanie emotikon i mówienie do odbiorców na ty, pozostań przy tym.
Agencja marketingowa Kohai Content w swoich newsletterach jako wyróżnika używa koloru różowego, który nawiązuje do kolorystyki marki oraz logo. Dzięki temu ich wiadomości wyróżniają się na tle innych, są spójne i estetyczne.
Personalizuj!
Personalizacja jest niezmiennym trendem w e-commerce’ie. Duże marki nie wyobrażają sobie już bez niej komunikacji z klientami. Ty również o nią zadbaj.
- Wykorzystaj dane o subskrybencie, np. imię, płeć i datę urodzin.
- Dopasuj ofertę sklepu, dzięki personalizowanym rekomendacjom.
- Podziel subskrybentów na segmenty.
- Wyślij wiadomość w czasie największej aktywności klienta.
AtomStore oferuje szerokie możliwości personalizacji, m.in. dzięki znacznikom, zaawansowanej segmentacji subskrybentów i silnikowi rekomendacji wykorzystującemu profil zakupowy klienta.
Poleć przeniesienie wiadomość do skrzynki głównej
Dziennie na skrzynki mailowej twoich subskrybentów trafiają dziesiątki e-maili.. Podpowiedz im, żeby dla własnej wygody przenieśli twój newsletter do głównej skrzynki, a twojego e-maila dodali do książki adresowej. Dzięki temu newsletter nie będzie trafiał do spamu, a szansa na regularne otwieranie wiadomości wzrośnie.
Zachęć do zrobienia zakupów
To pewnie twój nadrzędny cel kampanii marketingowych. Uda się go zrealizować już w wiadomościach powitalnych.
Pierwszą z możliwości pokazania oferty sklepu masz już za sobą – to rekomendowane personalizacje. Możesz także:
- zaproponować zniżkę w postaci kodu rabatowego,
- dodać gratis do zamówienia, co jest świetnym sposobem na zwiększenie wartości koszyka i lojalizację klientów,
- zaoferować darmową dostawę na pierwsze zamówienie,
- zaprosić do programu lojalnościowego i dać kilka punktów na start.
Nasz klient, MrCleaner.pl wysyła serię wiadomości powitalnych, w których zachęcia do zrobienia zakupów, m.in poprzez oferowanie kuponów rabatowych. Warto zauważyć, że newslettery są spójne z identyfikacją wizualną marki.
I to nie wszystko! Jeśli w twoim asortymencie znajdują się e-produkty, możesz przesłać ich próbkę, np. w postaci rozdziału książki albo darmowego dostępu na określony czas.
Pamiętaj, że pierwszy mail ma zachęcić do zakupów, eksplorowania twojego sklepu i otwierania kolejnych wiadomości. Pokaż się z jak najlepszej strony.
Jak wysłać serię wiadomości powitalnych z AtomStore?
Wiadomości powitalne w podstawowej wersji są dostępne dla wszystkich naszych klientów w ramach modułu Marketing Automation. Jeśli chcesz je wysłać, wystarczy, że będziesz podążać za poniższą instrukcją.
1. Przejdź do zakładki Informacje dla subskrybentów (Marketing → Automation → Informacje dla subskrybentów).
2. Zdecyduj, czy wysyłanie innych newsletterów ma być blokowane przed wysłaniem całej serii wiadomości powitalnych. Zaznacz „Tak”', aby subskrybent, który nie otrzymał jeszcze kompletu wiadomości powitalnych, był pomijany przy wysyłce innych newsletterów.
3. Aktywuj wiadomości powitalne. Możesz zdecydować się na wysłanie do 5 wiadomości.
4. Ustal liczbę dni od zapisania się do newslettera, po których subskrybent dostanie wiadomość.
Rekomendujemy, aby nowi subkrebenci otrzymali pierwszą wiadomość do dwóch dni od zapisania się do newslettera, a kolejne wiadomości dostawali regularnie. Częstotliwość dostosuj do tego, jak często wysyłasz pozostałe newslettery.
5. Zdecyduj, czy ustawiasz capping czy nie. W tym przypadku możesz zaznaczyć „Nie”, aby mieć pewność, że inna kampania nie przeszkodzi w wysyłce specjalnej wiadomości do klienta.
Capping to limit wysyłki powiadomień na unikalnego użytkownika. Ustawienie limitu pozwala uniknąć spamu z systemu. Długość cappingu ustaw zakładce Ustawienia → Konfiguracja sklepu → Marketing → Newsletter → Capping (h).
6. Jeśli masz dostęp do pakiety Marketing Automation Extended, możesz ustalić termin wysyłki na czasie największej aktywności subskrybenta. Więcej informacji o funkcji znajdziesz w tym artykule.
7. Ustal temat i treść wiadomości. Do wiadomości możesz dodać zdjęcia, linki i znaczniki.
W newsletterze możesz użyć m.in. następujących znaczników:
#url_sklepu# → link do sklepu,
#global_store_name# → nazwa sklepu,
#first_name# → imię subskrybenta,
#first_name_call_form# → imię subskrybenta w wołaczu.
Możesz wykorzystać jeden z naszych trzech silników rekomendacji.
8. Zapisz zmiany.
Punkty 4–8 powtórz przy każdym kolejnym newsletterze powitalnym.
9. Jeśli masz dostęp do pakietu Marketing Automation Extended, to możesz wysłać wiadomość testową. Wystarczy, że przejdziesz do zakładki Dashboard (Marketing → Automation → Dashboard).
Wiadomością powitalnym warto poświęcić chwilę uwagi – zadbać o ich uniwersalność, estetykę i zachęcić do zakupów w twoim sklepie. Jeśli będziesz trzymać się kilku wskazówek, to osiągniesz wysoki wskaźnik OR (ang. open rate), co przełoży się na wyższą konwersję sprzedaży i lojalizację klientów. Nie zwlekaj i zacznij planować wiadomości powitalne już dziś.
Autor: Agata Kempa