Blog

13.03.2023
#HowTo

#HowTo: Jak testy A/B mogą wpłynąć na rozwój Twojego sklepu internetowego?

#HowTo: Jak testy A/B mogą wpłynąć na rozwój Twojego sklepu internetowego?

Testy A/B są niezwykle przydatnym narzędziem dla właścicieli sklepów internetowych, którzy chcą zapewnić swoim klientom jak najlepsze doświadczenie użytkowania strony sklepu. Ale czym dokładnie są testy A/B i w jaki sposób mogą pomóc w rozwoju sklepu internetowego? W tym artykule omówimy podstawowe zagadnienia związane z testami A/B oraz przedstawimy przykłady, jak można z pomocą tych testów zoptymalizować stronę sklepu internetowego.

 

#HowTo to cykl, w którym w przystępny sposób pokazujemy, jak wykorzystać możliwości systemu AtomStore w prowadzeniu e-biznesu. W każdym wpisie znajdziesz instrukcję krok po kroku, dobre praktyki i przykłady.

Testy A/B - czym właściwie są?

Zanim jednak przejdziemy do omówienia konfiguracji oraz potencjalnych korzyści wynikających z ich zastosowania, warto omówić podstawy. Czym są testy A/B? Testy A/B polegają one na testowaniu minimum dwóch różnych wersji wybranego elementu sklepu. Może to być nagłówek, landing page czy przycisk CTA (call-to-action). Głównym celem testów jest wybór najlepszego rozwiązania, które pozwala na zwiększenie współczynnnika konwersji i osiągnięcie lepszych wyników.

 

Testować możesz elementy:

  • on-site, jak np. elementy strony internetowej;
  • off-site, czyli e-maile marketingowe, newslettery czy reklamy.

 

Według raportu Wolfgang Digital współczynnik konwersji w całej branży e-commerce wynosi zaledwie 1,85%. To bardzo mało. Dlatego podniesienie wskaźnika o kilka punktów procentowych może tworzyć realną korzyść biznesową dla Twojego e-sklepu. Kluczowe jest, aby testy A/B dopasowywać do różnego rodzaju urządzeń. Według badań blisko 53% całego ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych, a 10% z tabletów. Ruch wynikający z wykorzystania klasycznych urządzeń stacjonarnych wynosi 37%. Należy zadbać o testowanie nie tylko na desktopie, lecz także przede wszystkim uwzględnić ruch mobilny.

 

Jak zaplanować testy A/B?

 

Zanim przystąpisz do tworzenia konkretnych testów, warto je dobrze zaplanować. Przeanalizuj które z elementów zostaną poddane testom, skupiając się przede wszystkim na tych fragmentach strony, które generują kliknięcia, a także co ważniejsze - wpływają na wzrost konwersji w Twoim sklepie.

 

1. Ustal co jest błędem, a następnie poszukaj szans

Na początkowym etapie planowania testów określ, które elementy strony powodują, że klient finalnie rezygnuje z zakupów (np. który krok ścieżki zakupowej sprawia, że potencjalny konsument opuszcza stronę). Taka wiedza jest niezbędna, aby określić priorytety podczas optymalizacji sklepu internetowego. Dodatkowo należy określić hipotezy, czyli takie tezy, które stanowią problem konieczny do rozwiązania za pomocą testu.

2. Zaplanuj harmonogram testów

W przypadku badań czas stanowi często wyzwanie, z którym przychodzi się zmierzyć. Harmonogram możesz podzielić w oparciu o poszczególne, wcześniej przygotowane hipotezy, np. w segmentach tygodniowych lub miesięcznych. Pamiętaj jednak, że istnieją branże, które mogą się cechować sezonowością (np. sklepy ze sprzętem narciarskim) lub wzmożonym ruchem w poszczególnych okresach roku - przykładowo sklepy erotyczne w okresie Walentynek. Sklepy z produktami sezonowymi charakteryzują się tym, że moda i zapotrzebowanie na określone produkty zaczyna się i kończy bardzo szybko.

 

3. Podziel stronę sklepu na obszary, a także ustal standardy testów

Przed przystąpieniem do testów możesz również podzielić swój sklep na kilka obszarów, które docelowo będziesz chciał przetestować. Może to być podział np. na:

 

  • stronę główną sklepu;
  • strony produktowe;
  • kategorie produktów;
  • koszyk;
  • checkout (proces finalizacji zamówienia).

 

Standaryzacja testów to najczęściej oszacowanie, ile konwersji można uzyskać z każdego badanego obszaru strony. Oznacza to, że przy założeniu testu np. strony produktowej, która miesięcznie odwiedzana jest 10 tys. razy przy współczynniku konwersji = 5%, daje nam wartość na poziomie 500 konwersji miesięcznie. W takim przypadku potrzebujesz przetestować dwa warianty, ponieważ przyjęła się zasada, że do osiągnięcia istotności statystycznej potrzebne jest 250 konwersji na wariant, a zatem 500/250 = 2 warianty.

 

Przykłady testów A/B w e-commerce

 

1. Testy on-site:

  • treści na stronie - rozumiane jako treść poszczególnych podstron sklepu, treści na blogu itd. Treści napisane w sposób ciekawy i przemyślany pozwalają na zachęcenie klienta do skorzystania z Twojej oferty;
  • nagłówki - rozumiane jako nagłówki stron, tematy artykułów na blogu;
  • przyciski typu CTA - tego typu przyciski najczęściej umieszczane są pod określoną treścią. Mogą służyć takim działaniom jak dodanie produktu do koszyka, przejście do płatności, zachęcenie klienta do wykonania określonego działania. Szczególnie ważne w kontekście testów są tutaj dwa elementy: rozmieszczenie przycisków (czy przycisk ma znajdować się na górze, na dole czy z boku strony) oraz ich wygląd.

2. Testy off-site:

  • e-maile i newslettery marketingowe - testem może być tutaj sprawdzenie tematu wiadomości oraz ich treści. Im bardziej chwytliwy temat lub angażująca treść, tym większa szansa na otwarcie przez klienta;
  • reklamy - reklamy możesz testować pod kątem obrazu oraz czasu wyświetlania reklamy. Możesz porównać ze sobą dwa zdjęcia, a następnie na podstawie wyników wybrać to, które finalnie znajdzie się w reklamie.

 

Zalety korzystania z testów A/B w sklepie internetowym

 

1. Większa szansa na wzrost liczby konwersji i poprawy współczynnika.

2. Krótszy czas, jaki musisz poświęcić na testy, co pozwala Ci na przetestowanie większej ilości różnych wariantów oraz rozwiązań.

3. Dodatkowy przychód wynikający ze wzrostu współczynnika konwersji.

4. Łatwość w ich realizacji oraz niskie koszty.

5. Duża wiarygodność wyników.

Kilka najczęściej popełnianych błędów w testach A/B

1. Testujesz wiele różnych od siebie (a często losowych) wariantów oraz elementów.

2. Nie bierzesz pod uwagę sezonowości w branży.

3. Planujesz zbyt krótkie testy lub kończysz je zdecydowanie za wcześnie.

4. Przeprowadzasz testy pomimo małego ruchu.

5. Nie bierzesz pod uwagę zróżnicowania urządzeń wśród użytkowników.

 

Czy na AtomStore można przeprowadzać test A/B w sklepie internetowym?

Na platformie e-commerce AtomStore można tworzyć i testować poszczególne elementy sklepu w ramach testów A/B. Po zalogowaniu do panelu sklepu wystarczy przejść do Marketing i promocje → Testy A/B, a następnie kliknąć “Utwórz test A/B”.

 

Możesz zdefiniować wiele elementów testowania sklepu internetowego m.in. obszar, czyli miejsce testów. Może to być strona główna, koszyk czy karta produktu. Do wyboru masz aż pięć obszarów do testowania.

 

Po wybraniu obszaru testowania, możesz wybrać cel. Dla karty produktu będzie to:

  • dodanie produktu do koszyka;
  • dodanie opinii;
  • polecenie znajomemu;
  • zakup.

 

Następnie wybierz okres ile ma trwać test A/B oraz określ grupę odbiorców. Wybierz szablon (wersję B), z którym ma być zestawiony obowiązujący template. Dodaj opis testu, aby Ty i Twoi współpracownicy poznali jego cel i genezę. To wszystko. Teraz wystarczy tylko uruchomić test A/B w sklepie na platformie AtomStore i poczekać na wyniki. Po jego zakończeniu wysyłane jest podsumowanie.

 

Jak skonfigurować testy A/B w AtomStore?

 

Czy na AtomStore można przeprowadzać kilka testów A/B równolegle?

 

Tak, istnieje możliwość przeprowadzania kilku testów A/B równocześnie. Warto jednak racjonalnie podejść do tematu testowania. Eksperci nie zalecają przeprowadzania zbyt wielu testów jednocześnie na tej samej witrynie internetowej, ponieważ może to wpłynąć negatywnie na wyniki testów. Co może się stać? Nadmiar informacji o zachowaniu użytkowników nie pozwoli wyciągnąć sensownych wniosków.

 

Ponadto, przeprowadzenie wielu testów jednocześnie może skutkować interferencją pomiędzy testami, co może prowadzić do błędnych wyników. Dlatego zaleca się przeprowadzanie testów A/B w ograniczonym zakresie i na zmienianych elementach w różnych okresach czasu, co pozwoli uzyskać bardziej wiarygodne wyniki.

 

przetestuj platformę atomstore za darmo przez 30 dni


Autor: Krystian Tomczyk

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • logo iab polska