Sprzedaż zagraniczna w e-commerce - wersja językowa sklepu
Technologia nie zna pojęcia granic. To dobra wiadomość, jeżeli chcesz rozwijać swój biznes za granicą. Ten artykuł poświęcamy rzadko omawianej kwestii w eksporcie online, czyli strategii domeny i wersji językowej sklepu internetowego.
99% artykułów na temat wyboru idealnej platformy e-commerce do sprzedaży za granicą rozpoczyna od porady tłumaczenia witryny i wyświetlania cen w lokalnych walutach. To bardzo ważne aspekty, jednak niewielu właścicieli e-commerce myśli o domenie i wersji językowej zagranicznego sklepu internetowego. To punkt wyjścia w myśleniu o technicznych aspektach sprzedaży online.
Trzy strategie wyboru wersji językowej sklepu online
Wyobraźmy sobie sytuację, w której chcąc zrobić zakupy w e-sklepie globalnej marki, jak Zara czy Nike, trafilibyśmy na anglojęzyczne wersje sklepu. Dla niektórych osób mogłoby to być na tyle denerwujące, że opuszczały by witrynę i nigdy do niej nie wracały. Dlatego każdy nowy użytkownik musi powiedzieć stronie internetowej, w jakim języku chce czytać content i w jakiej walucie chce płacić. Są trzy strategie wyboru wersji językowej, a co za tym idzie – całej zawartości strony i kwestii logistycznych.
1. Pytanie klienta o kraj i język
Jedna z nich to pytanie klienta, który po raz pierwszy wchodzi na naszą stronę internetową (z końcówką .com) o preferencje językowe. Najczęściej odbywa się to formie pop-upów lub strony powitalnej, z pytaniem użytkownika o kraj oraz preferowany język. Takie rozwiązanie znajdziesz np. na Zara.com, Ikea.com czy Reserved.com. Po wybraniu preferencji, przeglądarka zapamiętuje wybór użytkownika i przy następnej wizycie wyświetla wybraną wersję językową strony.
O czym należy pamiętać decydując się na taką strategię? Upewnij się, że jest to pierwsza informacja, jaka wyświetla się nowemu użytkownikowi. Bądź proaktywny – sugeruj kraj, z którego zlokalizowałeś wizytę tego użytkownika. To poprawi jego doświadczenie konsumenckie. Przyjazne UX i UI to dzisiaj podstawa.
2. Wykorzystanie GeoIP
Druga strategia jest ciekawsza, ponieważ nie pytamy użytkownika o jego językowe preferencje, ale sami mu ją włączamy. W tym celu wykorzystuje się GeoIP – funkcję automatycznej lokalizacji geograficznej użytkownika. Na podstawie IP użytkownika, klient zostaje przekierowany do odpowiedniego sklepu lub adresu URL, gdzie wyświetlana jest zawartość strony dostosowana do jego języka i waluty.
To nie jedyne plusy takiego rozwiązania. Automatycznie mogą zmieniać się też ceny produktów. Dla mieszkańców USA ceny będą wyświetlały się w USD, dla Kanadyjczyków w dolarach kanadyjskich, dla mieszkańców strefy euro w euro lub w dowolnej innej walucie w zależności od kraju odwiedzającego, np. w Polsce w złotówkach, a na Ukrainie w UAH. W zależności od szerokości geograficznej zmienić mogą się też cenniki, a nawet format wyświetlania ceny (29,99 czy 30,00). Warto też dodać, że dzięki GeoIP system sam zmienia koszty i czas realizacji dostawy (o ile wcześniej zostanie to zaprogramowanie w sklepie).
Przykład GeoIP na Bloomingdale’s – pop-up informuje Cię, że zostałeś zlokalizowany w Polsce i wyświetla wszystkie niezbędne informacje o zakupach w Twoim języku i walucie.
Asos zlokalizował użytkownika z Polski, ale tylko sugeruje przejście na polskojęzyczną stronę. Możesz przeglądać witrynę w brytyjskiej wersji.
Zalety metody GeoIP:
- nieinwazyjne rozwiązanie – choć ta metoda jest mniej dokładna, nie wymaga od użytkownika żadnej akcji,
- łatwa do wdrożenia – wystarczy zainstalować interfejs API w swojej witrynie, aby uzyskać wszystkie potrzebne informacje.
3. Stosowanie domen lokalnych
Trzecia strategia to zastosowanie domen lokalnych. Jeżeli użytkownik wejdzie na stronę Amazon.com, otrzyma anglojęzyczną stronę. W przypadku wpisania Amozon.de – niemieckojęzyczną. Można też wyświetlać wersję językową strony zgodnie z językiem ustawionym w przeglądarce jako domyślny. Takie rozwiązanie stosuje m.in. sklep z butami DeeZee, który od 2019 roku przeszedł na platformę e-commerce AtomStore.
Sprawdź, jak przebiegało wdrożenie DeeZee na Ukrainę
Jak przygotować się do ekspansji zagranicznej?
Szukasz dobrego i kompletnego źródła informacji, o tym tym jak rozpocząć sprzedaż internetową za granicą? Pobierz poradnik dla e-commerce. Na ponad 60 stronach znajdziesz praktyczne, przygotowane przez ekspertów z branży informacje o eksporcie online m.in.:
- Logistyka e-commerce na rynkach międzynarodowych – Michał Rokuszewski, DHL, Rafał Nawłoka, DPD
- Płatności online w cross-border e-commerce – dlaczego są kluczowym czynnikiem sukcesu? – Justyna Grzyl, PayU
- Budowanie wiarygodności na rynku zagranicznym – Szymon Barczak, Trusted shops
- Marketing w wyszukiwarkach – Benedykt Protasiuk, Sempai
- Czym kierować się przy wyborze platformy e-commerce do sprzedaży zagranicą? – Diana Drobniak, AtomStore
Wpis to fragment artykułu „Czym kierować się przy wyborze platformy e-commerce do sprzedaży zagranicą”, który został opublikowany w „Jak przygotować się do ekspansji zagranicznej? Poradnik dla e-commerce” opracowanego przez agencję Sempai. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o eksporcie online, pobierz poradnik za darmo.
Autor: Diana Drobniak