Sprzedaż towaru za granicę a VAT - co musisz wiedzieć?
Planujesz ekspansję swojego e-commerce na rynki zagraniczne? Pamiętaj o kwestiach podatkowych! Sprawdź nasz artykuł, w którym analizujemy kluczowe aspekty związane ze sprzedażą w innych krajach i kwestiami VAT.
W dzisiejszym świecie handlu elektronicznego, ekspansja na międzynarodowe rynki staje się coraz bardziej atrakcyjną opcją dla właścicieli sklepów internetowych. Możliwość sprzedaży w innych krajach to szansa na zdobycie nowych klientów i rozwój biznesu.
Sprzedaż towarów za granicę wiąże się jednak z wyzwaniami – przede wszystkim dostosowaniem swojego e-commercu do wymagań rynku docelowego, zarówno w kontekście preferencji kupujących, jak i przepisów prawnych. Musisz zadbać o wybór platformy dostosowanej do sprzedaży międzynarodowej, tłumaczenia, odpowiednie metody płatności i dostawy, skuteczną strategię marketingową i wiele innych elementów.
Równie ważne są kwestie podatkowe, także te związane z VAT. Dowiedz się, jak rozliczać VAT, kiedy sprzedajesz towary za granicę i o czym pamiętać, stosując przepisy obowiązujące w Unii Europejskiej oraz poza jej granicami.
Sprzedaż towaru za granicę a VAT – zasady ogólne
Najczęściej wybierane kierunki ekspansji zagranicznej w e-commerce znajdują się w obrębie państw należących do Unii Europejskiej. Prawo wspólnoty wyraźnie określa wymogi związane ze sprzedażą między państwami członkowskimi. Przyjrzyjmy się zatem podstawowym kwestiom w tym obszarze.
Jeśli Twoja firma działa w ramach Unii Europejskiej, obowiązki związane z podatkiem VAT są różne i zależne od wielu czynników, takich jak:
- kraj, do którego sprzedajesz,
- czy oferujesz produkty czy usługi,
- czy działasz w modelu B2C (sprzedaż klientom indywidualnym) czy B2B (sprzedaż firmom).
W przypadku sprzedaży towaru za granicę w UE bardzo ważne jest rozróżnienie pomiędzy sprzedażą klientom indywidualnym (B2C) a firmowym (B2B). Tutaj przydatne będzie przybliżenie dwóch pojęć: wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość (WSTO) oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT).
Wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość (WSTO)
Wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość to dostawa z jednego kraju członkowskiego UE do innego. W przypadku WSTO towary mogą być wysyłane do różnych odbiorców, w tym:
- podatników VAT (osób lub firm, które są zarejestrowane jako płatnicy podatku VAT).
- osób prawnych, które nie są płatnikami VAT (firm lub organizacji niezarejestrowanych jako podatnicy VAT).
- klientów indywidualnych, którzy nie są zarejestrowani jako przedsiębiorcy i dokonują zakupów dla własnego użytku.
Sposób rozliczenia WSTO będzie uzależniony od tego, czy przekroczyłeś limit 10 tys. euro wartości dostaw towarów i świadczenia usług dla odbiorców z innych krajów UE w ciągu całego roku podatkowego.
Jeżeli wartość sprzedaży przekracza 10 tys. rocznie możesz wybrać jedną z dwóch opcji:
- zarejestrować się jako płatnik VAT we wszystkich krajach UE, do których sprzedajesz,
- zarejestrować się do VAT OSS, czyli systemu służącego do rozliczania podatku VAT w całej Unii Europejskiej dla sprzedawców.
Jeżeli wartość sprzedaży nie przekracza 10 tys, rocznie masz do wybory trzy opcje:
- rozliczać sprzedaż tak samo jak sprzedaż krajową,
- dobrowolnie zarejestrować się do VAT w kraju konusmetnów,
- zarejestrować się do systemu VAT OSS.
Ważne: Limit 10 tys euro odnosi się do całkowitej kwoty sprzedaży do wszystkich krajów Unii Europejskiej. Nie możesz przekroczyć tego limitu ani w bieżącym, ani w poprzednim roku podatkowym.
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT)
Termin wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów w Unii Europejskiej odnosi się do handlu B2B między różnymi krajami członkowskimi. Polega ona na sprzedaży produktów z firmy z jednego kraju UE do firmy innego kraju wchodzącego w skład Unii.
Kiedy transakcja może zostać uznana za WDT?
Aby transakcja została uznana za Wewnątrzwspólnotową Dostawę Towarów (WDT), musi spełniać poniższe warunki.
→ Nabywca towaru musi być podatnikiem VAT zarejestrowanym w innym państwie członkowskim UE niż Polska lub być osobą prawną niebędącą podatnikiem VAT, która została zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w innym państwie członkowskim UE niż Polska (musi posiadać numer VAT-UE nadany w kraju innym niż Polska).
→ Dostawca musi być zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT-UE.
→ Dostawca musi posiadać dokumentację potwierdzającą wywóz towarów z terytorium Polski i ich dostarczenie nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego UE niż Polska.
WDT a VAT
Zgodnie z ogólną zasadą, w przypadku handlu między przedsiębiorcami z różnych krajów Unii Europejskiej, VAT jest naliczany w kraju nabywcy. Z kolei w kraju sprzedawcy stosuje się stawkę 0% VAT lub zwolnienie z prawem do odliczenia podatku naliczonego.
Sprzedawca może zastosować stawkę 0% VAT dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, gdy:
- nabywca ma właściwy i aktualny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez państwo członkowskie, w którym nabywca jest zarejestrowany jako podatnik VAT;
- sprzedawca przed terminem rozliczenia podatkowego (JPK) za dany okres posiada dokumentację potwierdzającą, że towary zostały wywiezione z jego kraju i dostarczone do nabywcy;
- sprzedawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT-UE i wskazuje Wewnątrzwspólnotową Dostawę Towarów w swoim rozliczeniu podatkowym (JPK).
Kiedy należy zarejestrować się jako podatnik VAT-UE?
Aby dokonywać transakcji wewnątrzwspólnotowych, musisz się zarejestrować się jako podatnik VAT-UE. Ten wymóg dotyczy zarówno firm płacących VAT, jak i tych zwolnionych z tego podatku.
Aby się zarejestrować, wypełniasz formularz VAT-R, ten sam, który stosujesz do rejestracji do VAT-u. Jeśli już jesteś zarejestrowany jako czynny podatnik VAT dla transakcji wewnątrzkrajowych, wystarczy jedynie dokonać odpowiednich aktualizacji w formularzu VAT-R. Po zarejestrowaniu otrzymasz potwierdzenie nadania numeru VAT-UE na formularzu VAT-5UE.
Od tego momentu, gdy rozliczasz transakcje międzykrajowe, musisz używać numeru identyfikacyjnego podatkowego poprzedzonego kodem PL.
Potrzebujesz kompletnego przewodnika na temat sprzedaży zagranicznej? Pobierz nasz ebook “5 kroków do skutecznej sprzedaży zagranicznej w e-commerce”.
Sprzedaż do krajów spoza Unii Europejskiej
Kiedy sprzedajesz produkty lub usługi osobom fizycznym spoza krajów UE, czyli tzw. krajów trzecich, podlegasz unijnym przepisom dotyczącym eksportu towarów. Tak jak w przypadku WDT, również tutaj, aby uznać, że towar opuścił terytorium Polski, konieczne jest posiadanie odpowiednich dokumentów wymaganych przez ustawę o podatku VAT, wydanych przez urząd celno-skarbowy.
Podobnie jak przy WDT masz możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki podatku VAT wynoszącej 0%. Możesz ją zastosować, jeśli będziesz posiadać dokumenty potwierdzające wywóz towaru jeszcze przed upływem terminu złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.
Sprzedaż towaru za granicę a VAT – podsumowanie
Ekspansja na zagraniczne rynki staje się coraz bardziej atrakcyjną opcją dla właścicieli sklepów internetowych. Wraz z możliwościami, jakie stwarza sprzedaż międzynarodowa, pojawiają się jednak wyzwania, zwłaszcza w zakresie dostosowania się do warunków rynków docelowych oraz różnych przepisów podatkowych. Zadbaj zatem o to, żeby Twoja platforma sklepowa posiada funkcje, które Ci to umożliwią.
W Unii Europejskiej podatek VAT powinien być rozliczany w kraju, gdzie znajduje się ostateczny nabywca usługi lub towaru, a stawki VAT są ustalane przez każde państwo członkowskie niezależnie. Pamiętaj, że w AtomStore masz możliwość przypisania lokalnych stawek VAT obowiązujących w danym kraju. Możesz także skorzystać z wielu innych funkcji niezbędnych do skutecznej sprzedaży zagranicznej.
Przez wszystkie etapy otwierania sklepu rynkach zagranicznych przeprowadzą Cię nasze szczegółowe poradniki:
Autor: Magdalena Wilk