Poznaj trendy na 2025 rok w e-commerce Zapisz się na webinar

Blog

Sprzedaż na Instagramie. Jak wzmocnić swój biznes?

Sprzedaż na Instagramie. Jak wzmocnić swój biznes?

Dla wielu odbiorców media społecznościowe to często źródło inspiracji. Użytkownicy poszukują tam interesujących miejsc, restauracji, kierunków na wakacje, przepisów kulinarnych czy inspiracji zakupowych. Statystyki wyglądają obiecująco, ponieważ 90% użytkowników Instagrama śledzi konta firmowe. Tym samym social media stały się interesującym kanałem sprzedaży.

 

W najbliższym czasie popularność Instagrama nie zniknie. Analizy The London School of Economics and Political Science wskazują, że Instagram ma 600 mln aktywnych użytkowników miesięcznie, z czego 68% to kobiety. Natomiast największa grupa wiekowa to 18-34 lata, co w efekcie stanowi 62,2% wszystkich użytkowników. Warto zaznaczyć, że 59% użytkowników Instagrama loguje się codziennie. Raport Pew Research wyjaśnia również, jak często właściciele kont korzystają z Instagrama. Prawie sześciu na dziesięciu dorosłych użytkowników IG w USA loguje się przynajmniej raz dziennie, a 38% robi to kilka razy dziennie. Posiadanie tak aktywnych użytkowników sprawia, że Instagram jest bardzo interesującą przestrzenią dla wielu sprzedawców.

Instagram może być idealnym kanałem dotarcia do grupy docelowej. Dodatkowo dzięki różnym formom prezentacji treści (feed, reels, stories) można opowiedzieć o historii, misji marki, a także o… produktach. Instagram umożliwia także transakcje. To zestaw funkcji, które dają możliwość użytkownikom robienie zakupów dzięki zdjęciom i filmom z produktami marki. Funkcja “Twój sklep” to miejsce, gdzie można prowadzić sprzedaż i dzielić się wartościami marki, umożliwiając użytkownikom przeglądanie produktów. “Kolekcje” pozwalają uporządkować ofertę sklepu poprzez przypisanie produktów do zakresów tematycznych.

 

Czy sprzedaż na Instagramie jest legalna?

Sprzedaż na platformach społecznościowych takich jak Facebook czy Instagram nie wymaga założenia działalności gospodarczej. Warto się pochylić nad art. 5 ust. 1 i n., ustawy prawo przedsiębiorców. Przepis mówi, że “nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.

 

W związku z powyższym, w miesiącu przychody ze sprzedaży w mediach społecznościowych nie mogą przekroczyć 1505 PLN brutto.

 

Sprzedaż na Instagramie bez działalności?

Platformy społecznościowe nie nakazują posiadania sklepu internetowego, by sprzedawać na ich platformach. Można oferować swoje produkty lub usługi na Facebooku czy Instagramie. Niezależnie od tego czy prowadzi się działalność gospodarczą, czy po prostu sprzedaje się produkty w mediach społecznościowych, trzeba przestrzegać prawa konsumentów. Należy respektować ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną i kodeksu cywilnego — przykładowo rękojmia.

 

Podsumowując, można sprzedawać produkty czy usługi bez działalności internetowej, jednakże trzeba przestrzegać licznych przepisów wynikających z różnych ustaw, a także samych regulaminów Facebooka czy Instagrama.

 

Jednak posiadanie odrębnego, niezależnego kanału sprzedaży jakim jest sklep internetowym jest bezpieczniejsze niż prowadzenie sprzedaż wyłącznie w social media.

Jak skonfigurować sklep na Instagramie?

1. Przeanalizuj i upewnij się, że sprzedaż na Instagramie jest odpowiednia dla Twojej firmy. Zapoznaj się z zasadami i wymaganiami, by mieć pewność, że sprzedajesz kwalifikujące się produkty i przestrzegasz zasad przyjętych przez Instagram czy Facebook.

 

2. Przejdź do Menadżera sprzedaży na platformie Facebook. Dodaj sklep i przejdź łatwy proces konfiguracji. Wybierz odpowiednią kategorię np. handel elektroniczny.

 

3. Zarządzanie katalogiem produktów musi odbywać się z poziomu konta na Facebooku. Dodawanie nowych produktów może odbywać się ręcznie z poziomu Menadżera katalogów lub Menedżera firmy lub automatycznie poprzez wgranie pliku CSV wygenerowanego w sklepie internetowym. W konfiguracji ustawień katalogu wskaż jak chcesz dodać produkty. Wybierz opcję “Prześlij informacja o produktach”.

 

Zestawienie danych to plik arkusza kalkulacyjnego przesyłany do katalogu Facebooka w celu zbiorczego dodawania lub zaktualizowania asortymentu. Ta metoda sprawdzi się, jeżeli masz większy katalog produktów lub często zmienia się ich stan dostępności. Wymaga jednak wcześniejszego przygotowania odpowiedniego pliku w formacie CSV, XML czy TSV. Może być to również link do automatycznie wygenerowanego feedu produktowy w panelu sklepu. W AtomStore feed znajdziesz w Ustawienia → Konfiguracja sklepu → Marketing → Linki do plików XML.
 

Strony z informacjami o produktach zawierają wszystkie istotne informacje na temat produktów z katalogu, takie jak ceny czy opisy. Dodatkowo pobierają się treści, w których produkt jest oznaczony na Instagramie, także kierują odbiorców do witryny w celu finalizacji transakcji.

 

Karta zakupów na stronie głównej Instagrama to miejsce, w którym użytkownicy mogą odkrywać nowe marki, produkty i oferty, tym samym to kolejny sposób na wypromowanie marki.

 

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, pamiętaj, że Instagram to tylko jeden z kanałów budowania zasięgu, eksploracji nowych grup docelowych. Nie zapomnij o swoim najważniejszym kanale sprzedaży, czyli sklepie internetowym. Trzeba o niego dbać i ciągle rozwijać. Instagram można traktować jako uzupełnienie, niemniej włączenie social commerce w strategię biznesową sprawi, że oferta może trafić do nowych osób, a firma stanie się bardziej konkurencyjna i rentowna.
 

Social commerce - kolejny kanał sprzedaży dla Twoich produktów

Social commerce to szerokie pojęcie. Najprościej można określić je jako sprzedaż z wykorzystaniem mediów społecznościowych. W szerszym znaczeniu to szereg czynności związanych ze zwiększeniem liczby transakcji i zachęceniem do zakupów. W skład tego mogą wchodzić m.in. czynności mające na celu budowanie zaufania do marki, kreowania pozytywnego wizerunku, dostarczanie konsumentom informacji na temat oferowanych produktów i usług.

 

Zalety s-commerce doceniają klienci, ponieważ są w stanie szybko realizować transakcje i nie muszą się logować na inne platformy. Przedsiębiorcy dzięki social commerce zyskali dodatkowy wiele szans m.in. kanał sprzedaży. Dzięki temu są w stanie dotrzeć do nowej, szerokiej grupy odbiorców. Przykładowo Facebook skupia w sobie 1,9 miliarda użytkowników, a każdego dnia na Instagramie jest aktywnych ponad 500 milionów kont. Niewątpliwie ten przekaz cechuje łatwość zawężania przekazów reklamowych do określonych konsumentów (np. możliwość publikowania płatnych reklam), a media społecznościowe bez problemu można zintegrować z platformami do zarządzania sprzedażą w sieci. S-commerce jest w pełni mierzalne, bowiem social media posiadają liczne narzędzia do analizy danych statystycznych.

 

S-commerce ma kilka wad, m.in. wymaga śledzenia zmian, ponieważ odbiorcy w social media są aktywni cały czas. Dodatkowo algorytmy wykorzystywane przez platformy sprawiają, że mogą zmniejszać się zasięgi udostępnianych treści. Wymusza to konieczność tworzenia nieszablonowych, angażujących treści.

 

Live commerce - fala zmian, która nadciąga w polskim e-handlu

Media społecznościowe umożliwiają prowadzenie sprzedaży w czasie rzeczywistym — live commerce. Ten model sprzedaży niewątpliwie zyskał popularność w czasie pandemii COVID-19, ale samo zjawisko jest znacznie starsze. Live commerce to rodzaj sprzedaży na żywo, najpewniej przeciętny użytkownik mógł natknąć się na nią na Facebooku. Sprzedaż na żywo jest dostępna także na Instagramie, TikToku czy nawet na stronach internetowych dużych marek.

 

Spekuluje się, że najprawdopodobniej na sprzedaż live wpadli Chińczycy w 2014 roku, gdzie na platformie Moguji uruchomiono pierwszą sprzedaż live commerce. Szybko się okazało, że odbiorcy nadal uwielbiają formułę telezakupów — którą pamiętamy sprzed dekady.

 

Czynnikiem napędzającym sprzedaż na żywo niewątpliwie był mechanizm “instant gratification”. Mechanizm natychmiastowej gratyfikacji sprawił, że ludzie zaczęli wydawać duże sumy. Z tego rodzaju sprzedaży korzystają takie marki jak Levi’s czy Ralph Lauren, a także CCC, Aryton, Moliera2 czy Galeria Młociny. Sprzedaż na żywo okazała się ogromnym hitem, zwłaszcza wśród generacji Z. Zauważa się także zależność pomiędzy wzrostem popularności platform streamingowych a live commerce. W Polsce stopniowo obserwuje się wzrost popularności tego typu zakupów. W Chinach wartość tego rynku już w 2019 roku wynosił 61 mld dolarów.

 

Polityka prywatności i RODO a sprzedaż na Instagramie

Nawet jeśli sprzedaż na Instagramie jest prowadzona bez działalności gospodarczej, to należy pamiętać, że sprzedawca musi spełniać obowiązki informacyjne wynikające z RODO. W związku z tym, każdy sprzedawca powinien posiadać politykę prywatności, w której będą opisane podstawy prawne, cele oraz okres przechowywania danych klientów. Należy także zaznaczyć odbiorcę danych osobowych — przykładowo kurierzy, a także pozostałe informacje wymagane przez RODO.

 

Każda osoba, która prowadzi sprzedaż na odległość jest zobowiązana do spełnienia obowiązków informacyjnych wynikających z ustawy o prawach konsumenta!

Natomiast ustawa o prawach konsumenta nakazuje, że powyższe informacje powinny zostać udostępnione klientowi najpóźniej w momencie zawarcia umowy. Przykładowo — jeśli sprzedaje się produkty za pomocą wiadomości bezpośredniej na Instagramie (DM), to sprzedawca powinien przedstawić regulamin podczas ustalania warunków, jeszcze przed zakupem. Należy pamiętać, że regulamin powinien zostać udostępniony konsumentów także po dokonaniu zakupów.

 

Sprzedawca może załączyć treść regulaminu w formie PDF, a jeśli nie ma takiej możliwości, to może wysłać jego skan/ zdjęcie. Ciekawym rozwiązaniem jest także udostępnienie regulaminu w wyróżnionych relacjach na Instagramie.

 

Sprzedaż na Instagramie może być idealnym rozwiązaniem, by zbudować świadomość marki. Większe sklepy internetowe, media społecznościowe mogą traktować jako “dodatek” i ewentualnie kanał do komunikacji z grupą docelową. W żaden sposób nie można zapomnieć o e-sklepie, bo to jego należy nieustannie aktualizować.


Autor: Tomasz Łysoń

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • logo iab polska