SEO w SaaS w e-commerce
Zwykło się mówić, że SEO na SaaS-owych platformach e-commerce nie działa. Która agencja SEO powiedziała to jako pierwsza trudno dziś stwierdzić, jednak opinia pozostała. Do teraz wiele osób sądzi, że sklep na dedykowanym wdrożeniu lub open source będzie łatwiej się pozycjonować. Dlaczego się mylą?
Zamówienia pochodzące z ruchu organicznego są najbardziej pożądane (i najtańsze). Im więcej wejść z darmowych wyników wyszukiwania, tym większy sukces sklepu internetowego. Dlatego możliwości optymalizacji platformy pod wyszukiwarki, to jeden z ważniejszych aspektów, który biorą pod uwagę specjaliści ds. e-commerce przy zakładaniu lub migracji sklepu internetowego. SEO sprzedaje, dlatego oprócz możliwości sprzedażowych, marketingowych, integracji i ceny, powtarzającym się w zapytaniach ofertowych pytaniem są możliwości SEO na danej platformie.
Open source zawsze jest lepszy pod kątem SEO niż SaaS?
Często jednym z argumentów zwolenników open soure’ów w kwestii optymalizacji SEO jest to, że Google preferuje platformy z otwartym kodem. Prawda jest jednak inna. Algorytm nie preferuje żadnych rozwiązań informatycznych w e-commerce, to użytkownicy je wybierają.
Faktem jest, że SaaS-y uchodzą za rozwiązania o wiele mniej elastyczne niż open source'y. W dedykowanych wdrożeniach ustawienia SEO możesz określić sam, w open source'ie zastosować wiele dodatkowych narzędzi oraz wtyczek (płatnych i bezpłatnych). W SaaS-ie po dodatkowe opcje w optymalizacji musisz zgłosić się do supportu.
Jednak w open source'ie i w dedyku sam te udoskonalenia musisz wymyślić. W SaaS-ie korzystasz z wiedzy autorów oprogramowania oraz doświadczenia innych właścicieli sklepów internetowych. Dla przykładu, AtomStore stale współpracuje z agencją SEO, która przeprowadza audyty systemu pod kątem wyszukiwania organicznego oraz SEM.
Czy masz czas na walkę z open source?
To, o czym zapomina wielu zwolenników rozwiązań typu Magento czy WooCommerce, to fakt, że wybierając otwarte oprogramowanie, musimy liczyć się z zatrudnieniem dobrego administratora. A tych na rynku brakuje. SaaS-y za to pozwalają skupić się biznesie, a nie walce o działanie sklepu online. Nie musisz być programistą, SEO-owcem i administratorem w jednym. Wystarczy, że masz dobry pomysł na sprzedaż.
Nie musisz też wymyślać koła na nowo, czyli udoskonaleń SEO. Potrzebujesz przekierowań, indywidualnych metatagów czy automatyczną aktualizację lub blokadę aliasów? W SaaS-ie masz to w standardzie i nie płacisz za ich wdrożenie. W AtomStore włączasz te opcje, których potrzebujesz, testujesz je i optymalizujesz. SaaS-y to olbrzymi komfort i oszczędność Twojego czasu.
Witryna internetowa www.madeinlab.pl działa bardzo szybko. Zawartość sklepu ładuje się poniżej dwóch sekund, również na mobile'u. To, co było dla klienta jedną z ważniejszych kwestii, czyli doskonała optymalizacja platformy pod SEO, udało nam się zrealizować w 100 proc., dzięki rozbudowanemu i aktualizowanemu modułowi optymalizacji pod wyszukiwarki.
Przeczytaj case study Made in Lab
SaaS to coś więcej niż słowa kluczowe i metatagi
Wydaje się, że wiele osób o tym zapomina, ale SEO to nie tylko nagłówki, opisy, keywords czy kanonikale. W pozycjonowaniu ważne są również elementy, które w żadnym systemie w module SEO nie ustawiamy. To między innymi szybkość wczytywania się strony, które dla Google ma niebagatelne znaczenie.
Google bierze również pod uwagę architekturę strony, czyli jej logiczność i poprawność. Dobrze opracowana struktura katalogu pomaga Google poukładać tematycznie zawartość witryny. Last, but not least to optymalizacja strony pod mobile. Responsywność grafiki, a także szybkość ładowania zawartości windują stronę w rankingu. To, jak szybko www się ładuje zależy już od autorów kodu. W AtomStore web performance to jeden z priorytetów. Mając w swoim portfolio kilkaset sklepów internetowych, nie możemy pozwolić, aby działały one wolniej niż ich konkurencja.
Inne kwestie to chociażby ilość i jakość linków prowadzących, optymalizacja obrazu, oryginalne treści i ich aktualizacja. Na te elementy sklepu żaden system nie ma wpływu. To rola administratora.
Możliwości SEO w AtomStore
Zaprojektowanie modułu SEO w oprogramowaniu SaaS wymaga nie lada sztuki. Z jednej strony musi być uniwersalny dla wszystkich użytkowników i realizować podstawy optymalizacji wyszukiwania. Z drugiej, mieć szeroką pulę ustawień indywidualnych dla konkretnych strategii SEO sklepu.
Poznaj Pełne możliwości seo w AtomStore
Twój specjalista ds. SEO może ustawić własną strategię budowy linków czy w dowolny sposób konfigurować metatagi. System nie narzuca jednego schematu dla całego sklepu, można je dowolnie ustawiać dla poszczególnych sekcji serwisu, jak: strona główna, strony statyczne, karty produktów, aktualności, koszyk i wiele innych. AtomStore pozwala też na znaczną automatyzację tworzenia metatagów.
Jeśli specjalista ds. SEO chce nadać poszczególnym URL-om niestandardowe metatagi, może to zrobić w jednym miejscu (bez szukania produktów, kategorii, stron producentów itd.) w ustawieniach indywidualnych metatagów. W AtomStore administrator może utworzyć dowolną ilość przekierowań. Dzięki temu w przypadku zmiany adresu wybranych produktów, możliwe jest dodanie przekierowań.
AtomStore umożliwia scentralizowanie zarządzania wszystkimi parametrami SEO sklepu. Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie, aby SEO-wiec edytował treści w tradycyjny sposób w karcie produktu, kategorii czy landing page.
Zobacz możliwości SEO w szablonie demo
Sam możesz ocenić możliwości platformy SaaS pod kątem SEO. Wystarczy, że zalogujesz się do wersji demo szablonu AtomStore. Poproś o dostęp do demo. Testowanie jest bezpłatne i bez zobowiązań. Moduł SEO znajduje się w Dashboard → Ustawienia → SEO.
Autor: Diana Drobniak