Blog

28.09.2023
E-commerce Growth

Re-commerce to szansa na rozwój biznesowy czy chwilowy trend? Sprawdź 5 zalet i ograniczeń recyklingu konsumenckiego

Re-commerce to szansa na rozwój biznesowy czy chwilowy trend? Sprawdź 5 zalet i ograniczeń recyklingu konsumenckiego

Re-commerce coraz mocniej zadomawia się w polskiej branży e-commerce. Potwierdzają to najnowsze analizy, z których wynika, że 87 proc. mieszkańców naszego kontynentu przynajmniej raz skorzystało z re-commerce. Szacuje się, że globalny rynek tego sektora do 2027 roku osiągnie wartość 350 mld dolarów. Czym jest to zjawisko i jakie ma znaczenie dla przedsiębiorców?

 

Handel używanymi przedmiotami jeszcze kilka lat temu nie był tak powszechny i często był kojarzony z niższym statusem materialnym. Wówczas nie uważano tego za modny trend ani znaczące zjawisko, które wpłynęłoby na branżę retail czy e-commerce. Osoby, które działają w branży handlu elektronicznego, z pewnością zauważyły rosnącą popularność zakupów produktów drugiego obiegu.

 

Efektywna gospodarka odpadami to również temat, który wiąże się z odsprzedażą i gospodarką produktami używanymi. W mgnieniu oka powstają nowe portale ogłoszeniowe, które pośredniczą w wymianie pomiędzy osobami, które mają na zbyciu używane rzeczy i osobami, które takie chętnie kupią. Kiedyś lombardy i lumpeksy, teraz Internet. Sprawdź 5 zalet i ograniczeń recyklingu konsumenckiego.

 

Re-commerce to zalety dla konsumentów oraz sklepów internetowych

 

Ochrona środowiska

Handel używanymi produktami przyczynia się do ochrony środowiska poprzez ograniczenie produkcji nowych towarów. Produkcja nowych produktów często generuje dużą ilość odpadów i zużywa zasoby naturalne. Dlatego im więcej przedmiotów może zostać odzyskanych i wykorzystanych ponownie, tym mniejszy jest negatywny wpływ na naszą planetę.

 

Ochrona środowiskaŹródło infografiki: europarl.eu

 

Redukcja odpadów

Dzięki re-commerce, przedmioty, które inaczej trafiłyby na wysypisko śmieci, są nadal używane. W ten sposób zmniejsza się ilość odpadów, które zanieczyszczają środowisko i generują dodatkowe koszty związane z utylizacją.

Oszczędność pieniędzy

Re-commerce w praktyce daje konsumentom możliwość zakupu używanych produktów w atrakcyjnych cenach. Wiele z tych przedmiotów jest w dobrym stanie, a czasami można nawet znaleźć prawie nowe rzeczy za ułamek pierwotnej ceny. Dzięki temu konsument może zaoszczędzić sporo pieniędzy.

Wartość dla sprzedających

Re-commerce to nie tylko korzyść dla kupujących, ale także dla sprzedających. Osoby, które chcą pozbyć się nieużywanych rzeczy, mogą je łatwo sprzedać lub oddać do skupu, co pozwala im odzyskać część poniesionych kosztów.

Zrównoważony rozwój

Promowanie działalności re-commerce może przyczynić się do rozwijania bardziej zrównoważonych wzorców konsumenckich. Kupowanie używanych produktów może stać się normą, a użytkownicy mogą bardziej doceniać wartość i trwałość rzeczy.

 

CASE STUDY

 

Sklep Nessi Sportswear, który działa na platformie AtomStore od lat skupia się m.in. na re-commerce w swojej działalności. W jaki sposób?

 

Giełda Nessi Sportswear powstał aby pomagać Klientkom w sprzedaży lub wymianie ubrań z poprzednich kolekcji - przede wszystkim po to, aby mocno ułatwić ten proces. Klientki zgłaszały, że czasem chciałyby odświeżyć swoją garderobę - nabyć produkty z nowej kolekcji, ale nie mają na nie miejsca. Nessi Sportswear przykłada dużą wagę do wysokiej jakości odzieży i służy ona przez długie lata, dlatego z różnych względów na przestrzeni lat Klientki mają też potrzebę wymiany ubrań na inne rozmiary.

 

Giełda Nessi Sportswear jest to oficjalna grupa na Facebooku. Użytkowniczki mające chęć dołączyć do grupy, są weryfikowane, a każdy post jest sprawdzany i zatwierdzany przez administratorkę. To wszystko daje Klientkom wygodę i co najważniejsze - bezpieczeństwo.

 

Giełda Nessi

 

Przykład posta na facebookowej grupie Nessi Sportswear.

 

Ograniczenia i wady recyklingu konsumenckiego

Chociaż re-commerce ma wiele zalet, istnieją również pewne wady związane z tą praktyką. Produkty oferowane w re-commerce mogą mieć różny stan. Niektóre mogą być wysokiej jakości i gotowe do dalszego użytku, ale inne mogą mieć wady, które nie są od razu widoczne lub które mogą wpłynąć na użytkowanie w przyszłości.

 

W większości przypadków re-commerce nie oferuje gwarancji lub wsparcia posprzedażowego. Kupujący muszą być gotowi na ryzyko zakupu produktu bez zapewnienia wsparcia w przypadku problemów, dodatkowo produkty drugiego obiegu nie posiadają pełnej historii produktu - poprzednich napraw czy modyfikacji. To w efekcie może prowadzić do nieświadomego zakupu produktu z ukrytymi wadami.

 

Rynek re-commerce z uwagi na mniejsze regulacje i częsty brak kontroli producentów, może być narażony na problem podróbek i kradzieży tożsamości produktów. Nieuczciwi sprzedawcy mogą próbować sprzedawać podróbki jako oryginalne produkty, co wpływa na zaufanie konsumentów do tego rynku.

 

Co ważne, to w przeciwieństwie do rynków detalicznych, gdzie można znaleźć nowe produkty w szerokim wyborze kolorów, rozmiarów i modeli, re-commerce może mieć ograniczoną dostępność konkretnych produktów. To może być utrudnieniem dla osób szukających konkretnych cech produktu.

 

Wady działalności re-commerce mogą się różnić w zależności od platformy, regionu i konkretnych produktów. Zawsze warto dokładnie zrozumieć, co oferuje dany portal oraz dokładnie zbadać produkt przed dokonaniem zakupu.

 

Pamiętaj, że używanych lub zwracanych towarach mogą znajdować się bakterie. Istotne jest, aby przed użyciem towaru dokładnie go umyć lub wyprać.

 

Pomimo pewnych wyzwań i ograniczeń, re-commerce to bez wątpienia szansa dla naszej planety i przyszłych pokoleń. Poprzez promowanie gospodarki obiegu zamkniętego, ograniczamy ilość odpadów i zasobów naturalnych potrzebnych na produkcję nowych rzeczy. Jest to również szansa dla konsumentów, którzy mogą zaoszczędzić pieniądze, kupując używane produkty, a także dla przedsiębiorców, ponieważ pozwala to na nowe możliwości wizerunkowe, a przede wszystkim biznesowe.

 


Autor: Tomasz Łysoń

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • logo iab polska