PWA vs. aplikacja mobilna - jakie są różnice i co wybrać dla sklepu internetowego?
W 2022 roku po raz pierwszy w 10-letniej historii raportów Gemiusa smartfon wyprzedził komputer przenośny (laptopa) i jest obecnie najpopularniejszym urządzeniem w procesie zakupów online. Smartfonów nie można już dłużej ignorować. Najlepszym sposobem na zaopiekowanie się klientem na mobile jest przejście na PWA lub mobilną aplikację. Ale które rozwiązanie wybrać dla Twojego biznesu?
Co to jest PWA? Progresywne aplikacje webowe (z ang. Progressive Web App) to witryna, która działa jak aplikacja mobilna. Można powiedzieć, że udaje aplikację, którą pobiera i instaluje się na smartfonie ze sklepu z aplikacjami. To znaczy, że mamy do niej dostęp z przeglądarki, ale szybkość jej działania i komfort użytkowania bliższy jest aplikacji natywnej niż przeglądarce.
Spełnienie warunków PWA w swojej witrynie sklepowej pozwala sprawić, aby użytkownik mobilny poczuł się w sklepie internetowym DOBRZE. PWA oferuje wiele zalet m.in. szybkość i wydajność, obniża współczynnik opuszczenia sklepu (bounce rate) czy zwiększa sprzedaż i zaangażowanie użytkowników.
Co to jest aplikacja mobilna? Aplikacje mobilne istnieją od początku ery smartfonów. Każdy z nas ma swoim kilkadziesiąt aplikacji i spędza w nich naprawdę sporo czasu. Natywne aplikacje są opracowywane dla określonego systemu operacyjnego. Obecnie dominują dwa: Android i iOS (w Azji rozwijany jest Harmony OS dla urządzeń Huawei). Aplikacja mobilna oferuje większą wydajność, są szybsze niż klasyczna przeglądarka i mają natywny dostęp do funkcji telefonu jak np. aparat czy płatność za pomocą odcisku palca (płatności biometryczne). Aplikacje mobilne są opracowywane na dwie platformy osobno, co oznacza większą inwestycję pod względem czasu, pieniędzy i wysiłku.
Aplikacja mobilna w e-commerce - tak czy nie?
Progresywne aplikacje mobilne o wiele częściej stawia się w opozycji do aplikacji mobilnych niż responsywnych stron internetowych. W kontekście e-commerce większość liderów sprzedaży posiada własną apkę mobilną do zakupów. Jednak twórcy takich aplikacji dobrze wiedzą jak ciężkie jest życie z natywną aplikacją. W tym przypadku wymagamy od użytkownika więcej zaangażowania, co nie każdemu może się podobać. Sama instalacja jest bardzo angażująca. Trzeba wejść do sklepu internetowego i kliknąć w link lub wyszukać aplikację w sklepie Google lub iOS, pobrać, zainstalować, otworzyć, założyć konto i… zaktualizować, bo inaczej użytkownik traci dostęp do funkcji. To jest bardzo angażujący proces dla klientów. Więcej pracy wymaga też wypozycjonowanie samej aplikacji mobilnej, aby konsument się o niej dowiedział - reklamy, kampania, informacje w sklepie.
Po drugie, życie apki jest bardzo krótkie. Badania pokazują, że korzystamy maksymalnie z kilku i to głównie do komunikacji ze światem czy bankowości. Badania pokazują, że ¼ aplikacji zostanie odinstalowana już po pierwszym użyciu. Najczęściej odinstalowujemy aplikacje związane z zakupami, jedzeniem i społecznościowe. Dokładnie w tej kolejności. Zatem wchodzi jeszcze temat utrzymania klienta w aplikacji mobilnej.
Budowa i utrzymanie aplikacji natywnej to naprawdę duże zasoby - min. 80 000 złotych, kilkanaście tygodni pracy oraz integracji z platformą e-commerce. Mimo to, dochody ze sprzedaży w aplikacji mobilnej mogą zrównoważyć ten koszt. Dlatego mniejsi sprzedawcy nie przestają marzyć o tym, aby posiadać taki kanał sprzedaży. Era PWA może zmienić pragnienia średnich i małych sprzedawców w rzeczywistość.
PWA czy aplikacja mobilna oczami biznesu - co jest lepsze?
Poniżej znajdziesz zestawienie najważniejszych cech aplikacji mobilnej i PWA w sklepie internetowym z punktu widzenia biznesu i sprzedawcy, a poniżej z perspektywy konsumenta.
PWA | Aplikacje mobilne | |
Time to market |
PWA to w rzeczywistości strona internetowa, która jest szybsza w budowie zbudowana na powszechnych językach programowania. Nie trzeba czekać na weryfikację w App Store. Aplikację można pobrać bezpośrednio z przeglądarki. |
Aplikacje natywne wymagają dedykowanych zespołów programistycznych do uruchomienia aplikacji na Androida i iOS. Zatwierdzenie aplikacji w sklepie z aplikacjami może zająć więcej czasu niż oczekiwano np. ze względu na bezpieczeństwo. |
Dostępność na różnych platformach |
PWA to jeden projekt i kod źródłowy, który działa na wszystkich przeglądarkach webowych oraz systemach operacyjnych Android, iOS i Windows (ograniczenia w działaniu występują na urządzeniach Apple). |
Konieczność zaprojektowania i zbudowania aplikacji osobno dla obu systemów operacyjnych oraz osobny projekt i wdrożenie witryny sklepowej. |
Koszt rozwoju |
Budowa PWA jest łatwiejsza kosztuje mniej niż aplikacja natywna. To aplikacja webowa zaprojektowania do działa w przeglądarce jak i na dowolnym urządzeniu mobilnym niezależnie od systemu operacyjnego. |
Aplikacja na Android, iOS oraz rozwój platformy sprzedażowej oznaczają większe zasoby ludzkie i koszty. Ponadto koszt utrzymania jest wysoki ze względu na oddzielne kody źródłowe. |
PWA czy aplikacja mobilna oczami konsumenta - co jest lepsze?
PWA | Aplikacja mobilna | |
Pobieranie i instalacja |
Nie ma konieczności instalacji aplikacji PWA, aby korzystać z jej funkcji. PWA oszczędza czas i pamięć telefonu. |
Konieczność pobrania aplikacji ze sklepu, często konieczność udzielenia uprawnień do prywatnych danych np. lokalizacji itp. oraz założenie konta w aplikacji, aby zacząć z niej korzystać. |
Aktualizacje aplikacji |
Brak. |
W razie braku aktualizacji, aplikacja może nie działać lub utracić dostęp do kluczowych funkcji. |
Wydajność |
PWA ładuje się szybciej, jednak istnieje szansa na opóźnienia, ponieważ korzysta z zasobów przeglądarki. |
Aplikacje mobilne zaprojektowane w dedykowanym pod system języku działają wydajnie i są stabilne. |
Funkcje |
Możliwość wysyłanie powiadomień push (bez iOS), dostęp do aparatu czy lokalizacji. |
Może uzyskać dostęp do wszystkich funkcji sprzętowych i niestandardowych ustawień systemu m.in. notyfikacje czy płatności. |
Doświadczenie zakupowe |
PWA może oferować wrażenia podobne do aplikacji mobilnej. |
Dedykowany layout pod smartfony. |
Dostęp offline |
Tak, działa w trybie offline. |
Może działać w trybie offline. |
Czy PWA może zagrozić lub zastąpić aplikacje mobilne w e-commerce?
Od PWA oczekujemy, że będzie w stanie zaoferować to, co najlepsze z przeglądarek i aplikacji mobilnych: dostępność i wygodę z super szybkim interfejsem i podwyższoną wydajnością. Dla sklepów internetowych te zmiany mogą znacząco wpłynąć na sprzedaż i zysk.
Tak wygląda sklep PWA na podstawowym szablonie od AtomStore. Wygląda jak aplikacja mobilna, ale działa w przeglądarce!
Aplikacja PWA oferuję kilka korzyści, które sprawiają, że dla biznesu są o wiele atrakcyjniejszą drogą niż aplikacje mobilne. PWA działają niezależnie od przeglądarki i systemu operacyjnego na smartfonie czy desktopie. Klienci mogą szybko i łatwo zainstalować PWA na ekranie głównym telefonu (dodając skrót do ekranu głównego) z pominięciem App Store. Doświadczenie zakupowe oferowane w aplikacji PWA jest podobne do natywnych aplikacji - przeciętny konsument nie odczuje różnicy w użytkowaniu.
Z punktu widzenia budowy i utrzymania aplikacji, PWA jest szybsze i tańsze w porównaniu do stworzenia zakupowej apki mobilnej. A co z integracją PWA z platformą e-commerce? Jeżeli wybierzesz dostawcę, który zapewnia zarówno system do obsługi sprzedaży, jak i standard PWA nie musisz się o nic martwić - będą ze sobą perfekcyjnie zintegrowane. Przykładem takiego rozwiązania jest nasze rozwiązanie AtomStore Headless Front. Pozwala na udostępnienie sklepu w PWA przy zachowaniu bogatych funkcji, jakie oferuje platforma sprzedażowa AtomStore.
Chcesz dowiedzieć się więcej o unikalnym rozwiązaniu AtomStore Headless Front i co Twój e-biznes może zyskać po przejściu na PWA? Umów się na darmową konsultację z ekspertem i zobacz, co możemy Ci zaoferować.
Autor: Diana Drobniak