Poznaj trendy na 2025 rok w e-commerce Zapisz się na webinar

Blog

15.02.2024
E-commerce Growth

Co musisz wiedzieć o roku 2023 w e-commerce i prognozach na 2024?

Co musisz wiedzieć o roku 2023 w e-commerce i prognozach na 2024?

W artykule zebraliśmy najważniejsze trendy, które dominowały w mijającym roku w e-commerce i prognozy na obecny. Warto zauważyć, że procesy rozpoczęte w 2023 rozwijane są dalej i wpływają na systematyczny wzrost branży. O czym mowa? Sprawdźmy.


Podsumowanie 2023 roku w e-commerce

 

Po okresie pandemii i w związku z inflacją, mamy obecnie rok kontynuacji spadków sprzedaży detalicznej oraz wypłaszczenia dynamiki wzrostu udziału sprzedaży online w handlu detalicznym w Polsce na poziomie ok. 10%. Przyszła zatem pora na spowolnienie, ale e-commerce cały czas rośnie. 

 

Wartość światowego rynku e-commerce szacuje się ok. 16 bilionów dolarów w 2023 roku, a w kolejnych 10 latach ta cyfra ma się potroić.

Według raportu Gemiusa „E-commerce w Polsce 2023” aż 79% użytkowników internetu w Polsce dokonuje zakupów online. Jest więc o co walczyć! 

 

Jak działali konsumenci w 2023 roku? 

 

To z pewnością był rok dostosowywania się do dużych wymagań cenowych konsumentów i pilnowania kosztów. Pomimo wzrostów cen usług logistycznych trzeba było próbować szukać oszczędności gdzie indziej. Musimy pamiętać, że sprzedaż jest obecnie wielokanałowa. W 2024 roku omnichannel w handlu detalicznym i e-commerce będzie nadal rozszerzać swoje możliwości. Klienci oczekują realizacji zamówień z dowolnego miejsca, a sprzedawcy detaliczni muszą dostosować się do tych oczekiwań, oferując różnorodne opcje dostawy, w tym same day delivery i opcję zakupu online z odbiorem w sklepie.

 

Co zadziało się w płatnościach? 

 

Nastąpił dalszy wzrost liczby płatności BLIK-iem i popularyzacja tej metody w e-commerce. Od początku roku 2023 do końca Q3 2023 było ich aż 1,3 mld o wartości 171 mld zł. Pojawiła się również innowacyjna usługa InPost Pay, z której klienci AtomStore mogli skorzystać jako pierwsi wśród oprogramowań dla e-commerce w modelu SaaS. 

Na znaczeniu zyskały także płatności odroczone, w 2023 roku ponad 80% kupujących z nich skorzystało.

 

Boom na AI!

 

Głównymi technologiami i rozwiązaniami w 2023 odgrywającymi coraz większą rolę stawały się automatyzacja i optymalizacja procesów organizacyjnych za pomocą rozwiązań sztucznej inteligencji. To już nie tylko ChatGPT, ale także cała gama innych narzędzi. Nastąpiło upowszechnienie tego, co od dawna się rozwijało i co rozwijać będzie się nadal w bardzo dynamicznym tempie.

 

Nie zapominajmy o prawie!

 

W 2023 roku zaczęła obowiązywać Dyrektywa Omnibus. Dało się to zauważyć, chociażby podczas Black Friday, gdzie w niektórych sklepach cena produktów po rabatach była zdecydowanie mniej atrakcyjna niż w ciągu ostatnich trzydziestu dni, co mogło klientów zniechęcić.

 

Naturalnie najbardziej widoczną zmianą, szczególnie w przypadku promocji cenowych, jest obowiązek podawania najniższej ceny produktu z ostatnich 30 dni. Trzeba jednak pamiętać również o innych obowiązkach wprowadzonych przez dyrektywę:

  • podawania informacji czy sprzedawca jest przedsiębiorcą,
  • wskazywania zasad plasowania produktów na listingach,
  • czy dbania o prawdziwość i wiarygodność opinii, m.in. poprzez zakaz usuwania tych negatywnych.

 

Nie prawna, ale równie ważna zmiana, to przejście na GA4. Chcesz wiedzieć więcej? Zobacz nasz webinar na ten temat

 

Nowy trend e-commerce B2B

 

Rok 2023 był również pobudką e-commerce B2B. Przedsiębiorcy widzą potrzebę cyfryzacji. Nowe pokolenia chcą mieć dostęp do zakupów B2B wygodnie i bez ograniczeń czasowych - tak jak robią to w modelu B2C. Potrzebują odpowiedniej ścieżki zakupowej, z czym wiąże się właściwa wydajność czy szybkie ładowanie strony. To już realna potrzeba biznesowa, a nie fanaberia, nie ma innych wytycznych dla dużych e-commerce’ów — muszą działać tak jak małe.

 

Trwa era hiperpersonalizacji

 

Z punktu widzenia e-commerce oraz komunikacji marketingowej bardzo ciekawe wydają się wszelkie narzędzia służące personalizacji oferty, od rekomendacji produktów na stronie do hiperpersonalizacji wskazującej, w jakim ubraniu klient będzie wyglądał najlepiej - czy to ze względu na budowę ciała, historię zakupów, trendy czy długą listę innych parametrów.

 

Wiele trendów, które rozpoczęły się w 2023 roku, będą w 2024 kontynuowane i rozwijane. Sklep internetowy to teraz firma technologiczna, a nie handlowa.


Prognozy na 2024 rok w e-commerce

 

RE-COMMERCE

 

Na znaczeniu zyskuje re-commerce, czyli odwrócony handel. Polega na odsprzedaży używanych lub odnowionych produktów i jest odpowiedzią na rosnące zainteresowanie konsumentów zrównoważonym rozwojem, ekologią oraz bardziej świadomym konsumpcjonizmem. Platformy re-commerce pozwalają użytkownikom kupować produkty, które były już wcześniej używane, jednak wciąż posiadają wartość. Co istotne, są one często dostępne w niższych cenach i generują mniejszy wpływ na środowisko. 

Ten trend zdobywa ogromną popularność zarówno wśród konsumentów, którzy coraz częściej kierują się wartościami ekologicznymi i społecznymi podczas zakupów, jak i wśród przedsiębiorstw, które starają się działać bardziej odpowiedzialnie, ekologicznie oraz wspierać gospodarkę obiegu zamkniętego. Warto zwrócić uwagę na to, że coraz więcej firm dostrzega potencjał w re-commerce i wdraża tego typu usługi. Przykłady to chociażby Zalando, IKEA i Vinted.

 

To ważne, bo 50% konsumentów deklaruje, że kupuje używane przedmioty online w celu optymalizacji swojego budżetu. Na wzrost sympatii klientów do zakupów w formule re-commerce ma więc wpływ nie tylko promowanie świadomej konsumpcji, ale także oszczędności.

 

Re-commerce dalej przybiera na sile. Dla e-handlu jest to szansa nie tylko wizerunkowa. Zmniejszenie liczby produktów do utylizacji realnie obniża koszty i generuje dodatkowe zyski. 

 

AI, AUTOMATYZACJA I PERSONALIZACJA

 

Znaczenie sztucznej inteligencji (AI) i uczenia maszynowego (machine learning) w e-commerce znacząco wzrosło. Technologie te stały się nie tylko kluczowymi narzędziami ułatwiającymi prowadzenie e-sklepu. AI umożliwia personalizację, analizę zachowań klientów w czasie rzeczywistym, tworzenie contentu, tłumaczenia oraz przewidywanie trendów konsumenckich, co pozwala e-sprzedawcom dostarczać bardziej spersonalizowane rekomendacje i oferty. 

 

Zgodnie z danymi Deloitte (“State of AI in the Enterprise”) 94% liderów biznesowych jest przekonanych, że sztuczna inteligencja będzie kluczem do sukcesu w ciągu najbliższych kilku lat.

 

Innowacje te przekładają się na wzrost efektywności sprzedażowej i poprawę obsługi klienta. Dzięki użyciu narzędzi AI możesz wzmocnić pozycję swojego sklepu internetowego oraz poprawić jego działanie w wielu obszarach, np. personalizacji oferty, dynamicznej zmiany ceny, obsługi klienta, analizy opinii, automatyzacji procesów logistycznych i wielu innych.

 

Automatyczne zarządzanie to punkt, który coraz częściej przewija się w dyskusjach o e-commerce przyszłości. Rozwój tego typu narzędzi pozwala ponadto sklepom internetowym na skuteczne i efektywne zarządzanie procesem zwrotów, co przekłada się na zwiększenie zaufania klientów do marki. Dzięki automatyzacji sklepy mogą zapewnić szybką i sprawną obsługę, zwiększają komfort zakupów oraz redukują obciążenie pracą dla personelu. To także sposób na usprawnienie procesów magazynowych i logistycznych, co przyczynia się do poprawy efektywności działania całej firmy. Moduł RMA do zarządzania zwrotami i reklamacjami na platformie e-commerce przyczynia się do realizacji trendu paperless. Działa tak choćby HalfPrice.

 

CROSS-BORDER

 

Wśród rodzimych sklepów zauważalny jest wzrost zainteresowania ekspansją do Czech, Słowacji, Węgier czy Rumunii. Coraz popularniejsze stają się też Bałkany czy kraje bałtyckie. W drugą stronę – więcej zagranicznych e-commerce’ów zaczyna kierować swoją uwagę na Polskę, wchodząc tu ze swoją ofertą bezpośrednio bądź przy pomocy marketplace’ów, na których znaleźć można dużo ofert sklepów spoza kraju. Aktywne działania sprzedażowe zagranicznych e-sklepów dodatkowo mobilizują polską branżę e-commerce do poszukiwania nowych konsumentów zagranicą.

 

Ponieważ dużo firm szuka szansy na rynkach zagranicznych, a zmieniają się przepisy, wchodzą paszporty produktowe, europejski akt dostępności, zmieniane są regulacje — musimy być na bieżąco.

 

Wdrażanie strategii cross-border w Twoim sklepie internetowym pozwala dotrzeć do nowych grup konsumentów. Sklepy, które aktywnie sprzedają za granicą, notują znacznie szybszy wzrost w porównaniu do tych, które koncentrują się wyłącznie na regionalnym rynku. 

 

Lokalne metody płatności i wysyłki, integracje z marketplace’ami i porównywarkami, automatyczne tłumaczenia, wyliczanie stawek VAT i cła, ułatwią wejście na nowe rynki, więc warto sprawdzić pod tym kątem swoją platformę e-commerce - co oferuje, na co można liczyć ze strony producenta.

 

SAME-DAY DELIVERY

 

Jednym z ważniejszych trendów w 2024 roku będzie błyskawiczna dostawa do konsumentów – nawet tego samego dnia. Tendencja ta jest odpowiedzią na oczekiwania klientów, którzy poszukują szybkiego i wygodnego sposobu robienia zakupów. Same-day delivery zmienia standardy usług dostawczych i zwiększa zadowolenie z zakupów w sieci. Dla e-sprzedawców oznacza szansę na budowanie silniejszych relacji, co może znacząco wpływać na reputację marki. 

 

W ostatnich latach, dzięki usługom takim jak Uber Eats, Glovo, klienci przyzwyczaili się do dostaw swoich zamówień w ciągu kilku godzin. Według raportu Gemius aż 73% osób błyskawiczna dostawa produktów tego samego dnia zachęca do zakupów.

 

Pojawia się wciąż jednak głównie w dużych miastach jako usługa premium, bo wymaga jak najsprawniejszych procesów pakowania i odpowiedniej infrastruktury logistycznej.

Musimy pamiętać również, że wciąż rekordy popularności bije u nas dostawa Out-of-home (OOH) to możliwość odbioru zamówienia w automatach paczkowych lub punktach partnerskich. W 2023 roku kolejny rekord popularności pobiły automaty paczkowe – według raportu Gemius ten sposób dostawy wybiera aż 82% kupujących, a dla 87% z nich jest on czynnikiem zachęcającym do zakupu. W 2024 roku sklep, który nie udostępnia możliwości odbioru zamówienia w taki sposób, będzie na straconej pozycji. 

 

LIVE I SOCIAL COMMERCE

Czyli telezakupy po nowemu czy telezakupy 2.0. Największa ich zaleta to interakcje wspierające spontaniczne zakupy. Czy zastanawialiście się kiedyś, czy kupić produkt przez Instagrama czy TikToka? Jak pokazują dane HubSpot, aż 47% użytkowników social mediów podjęło taką decyzję.

 

Przykładem sklepu korzystającego z takiej formy może być marka Zara, która jako jedna z pierwszych marek modowych oferuje produkty bezpośrednio przez aplikację TikTok. Ale live commerce znajduje zastosowanie w różnych kategoriach produktów, od dóbr luksusowych po elektronikę użytkową. 

 

[RAMKA]
Dla produktów luksusowych zaobserwowano nawet 70% wskaźnik konwersji podczas transmisji na żywo.

 

Social Media otwierają nowy rozdział w historii handlu cyfrowego. Osoby, które zdecydują się wykorzystać te platformy jako kanał sprzedaży bezpośredniej, zyskają dostęp do ogromnej – i ciągle rosnącej – bazy potencjalnych klientów. Warto więc działać wielokanałowo i zobaczyć czy nasza platforma e-commerce pozwala na integrację np. z TikTok’iem. 

 

MOBILE COMMERCE I PWA

 

W przypadku zakupów online, aż 75% konsumentów preferuje korzystanie z urządzeń mobilnych, w przeciwieństwie do 15% osób, które wybierają komputery stacjonarne oraz 6% decydujących się na tablety [dane HubSpot].

 

Współczesne rozwiązania, takie jak technologia rozpoznawania odcisków palców czy twarzy oraz płatności jednym kliknięciem, ułatwiają korzystanie z płatności mobilnych i dodatkowo motywują konsumentów do przeniesienia się z komputerów stacjonarnych na smartfony.

 

Wiele uwagi poświęcamy optymalizacji szybkości działania sklepów. Inny aspekt to projekt UX, który powinien być tworzony zgodnie z duchem mobile first i uwzględniać np.:

 

  • wygodne menu dostępne kciukiem
  • duże CTA
  • banery w formie kafli, a nie sliderów
  • proste formularze z danymi osobistymi.


Jeśli wyszukiwanie na stronie nie spełnia oczekiwań, w 80% użytkownik opuszcza witrynę.

 

I tu pojawia się PWA. W największym uproszczeniu witryna stworzona w technologii PWA na urządzeniu mobilnym dla użytkowników  wygląda jak aplikacja natywna, jak np. Allegro, czy Zalando, oraz zachowuje wiele jej zalet takich jak: szybkość ładowania oraz rozwiązania UX-owe przystosowane do urządzeń mobilnych, a także możliwość wysyłania powiadomień ALE nie wymaga od użytkowników ściągania aplikacji z Google Play czy Apple Store ani żadnych aktualizacji.

 

Mimo iż może to brzmieć skomplikowanie, rozwiązanie to pozwala na generowanie stron sklepu znacznie szybciej niż w przypadku powszechnej obecnie technologii RWD. 


PŁATNOŚCI ODROCZONE

 

Personalizacja wymusza wprowadzanie wielu form płatności, obecnie zyskują te najbardziej elastyczne. Wg prognoz Research and Markets, w latach 2023-2028 w Polsce rynek płatności odroczonych rocznie będzie rosnąć średnio o 12,6 proc., by w 2028 roku osiągnąć wartość 3,2 mld dolarów.

 

9 na 10 Polaków słyszało o płatnościach odroczonych (tzw. BNPL, z ang. Buy Now Pay Later) – wynika z danych Raportu Comfino. W ciągu ostatniego roku niemal połowa ankietowanych skorzystała podczas zakupów z BNPL (48%), a 44% wzięło zakupy na raty.

 

Według badań Biura Informacji Kredytowej aż 40% ankietowanych planuje skorzystać z płatności odroczonych. Z kolei z raportu PayPo wynika, że aż 69% badanym zdarzyło się zrezygnować z zakupu w sklepie internetowym, który nie oferował metod BNPL.

Innym trendem w płatnościach jest wprowadzenie jeszcze szybszych płatności i checkoutów odpowiadających rosnącym oczekiwaniom klientów. Przyspiesza to finalizację zamówienia i sprawia, że cały proces zakupowy jest szybki i wygodny. W InPost Pay możemy zrobić wszystko właściwie jednym kliknięciem.

 

Podsumowując

 

Raport Globalny e-handel w 2024 roku pokazuje, że polskie firmy działające w internecie są świadome wyzwań na rynkach e-commerce. W raporcie tym znalazły się wyniki ankiety dotyczącej tego, czy nowe trendy w e-handlu są szansą czy wyzwaniem dla przedsiębiorstw:

 

  • 53% ankietowanych deklaruje zwiększenie nakładów czasu i środków na działania marketingowe na zagranicznych rynkach,
  • 19% będzie wdrażać lepsze systemy logistyczne,
  • 11% chce oferować kupującym różne systemy płatności,
  • 9% chce lepiej rozwijać swoje produkty,
  • 8% planuje uruchomienie dodatkowych wersji językowych swoich e-sklepów.

 

Pokazuje to rozwój branży i świadomości potrzeb kolejnych kroków w stronę technologii i trednów.

 


Autor: Gabriela Gil

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • logo iab polska