Poznaj możliwości SEO w AtomStore
AtomStore jest przyjazną platformą e-commerce pod kątem pozycjonowania sklepu internetowego. Moduł SEO, choć uniwersalny, pozwala na wiele indywidualnych ustawień. Czas poznać jego możliwości!
Ustawienia modułu SEO zaczynamy od określenia globalnych ustawień systemu, od których zależeć będzie indeksowanie witryny przez wyszukiwarki. Przejdź do zakładki Ustawienia → SEO → Preferencje.
SEO dostosowane do twojej strategii pozycjonowania w wyszukiwarkach
AtomStore pozwala na dostosowanie funkcji modułu SEO do strategii dotyczącej budowy linków. Administrator może wybrać, w jaki sposób będą tworzone linki produktów i kategorii. Służą do tego dwa najważniejsze ustawienia, które przedstawiamy poniżej.
Wyświetlaj pełną ścieżkę w adresach kategorii
Platforma AtomStore umożliwia wybór sposobu generowania adresów URL kategorii tak, że wyświetlona będzie pełna ścieżka, np. www.twojsklep.pl/kategoria_glowna/podkategoria/, lub ścieżka skrócona, np. www.twojsklep.pl/podkategoria/.
Wyświetlaj alias kategorii w adresach produktów
To ustawienie daje możliwość wyboru sposobu generowania adresów URL produktów wraz ze ścieżką kategorii, np. www.twojsklep.pl/subkategoria/produkt, oraz stworzenie krótkiego adresu bez ścieżki, np. www.twojsklep.pl/produkt.
Przykłady: Zastosowanie pełnej ścieżki może być korzystne przy następującej strukturze katalogu: Rowery → Składane → 16 cali. Wtedy URL będzie pokazywał pełną ścieżkę: twojsklep.pl/rowery/składane/16-cali. Ścieżka skrócona porządna może być, gdy katalog układamy następująco: On → Odzież → Kurtki zimowe. Wtedy URL może być widoczny w skróconej wersji: twojsklep.pl/kurtki-zimowe/.
SEO-wcy docenią możliwość określenie własnego szablonu, jaki system będzie wykorzystywał do tworzenia aliasów URL produktów. Można stworzyć zarówno skrócone adresy URL (bez kategorii) lub z dodatkowymi danymi, jak producent, atrybut czy kod produktu.
Aktualizacja URL i przekierowania – ręcznie czy automatycznie?
Kolejną ważna kwestią jest określenie przez SEO-wca sposobu działania przekierowań oraz zachowania systemu w zakresie aktualizacji aliasów produktów i kategorii. W tym zakresie AtomStore oferuje dużą automatyzację.
Włączenie automatycznej aktualizacja aliasów produktów pozwala systemowi na samodzielną aktualizację adresu URL przy zmianie nazwy produktu. Bywa to niezwykle przydatne, gdy importujemy duży katalog lub modyfikujemy strategię nazw produktowych (np. sklep korzystał z bardzo technicznych nazw, tłumaczy nazwy z innego języka itp). Z drugiej strony, administrator może także zablokować przypadkowe zmiany aliasów podczas edycji produktu, tak aby zabezpieczyć adresy URL o dużej wartości SEO.
W przypadku większych zmian w katalogu AtomStore pozwala na automatyczne generowanie przekierowań 301 (np. gdy zmieniamy strukturę kategorii, przenosimy produkty pomiędzy kategoriami czy aktualizujemy ich nazwy). Można to zrobić dzięki funkcji zachowania zmienionych aliasów stron produktów i kategorii. Platforma AtomStore zapamiętuje stare adresy, a administrator może wybrać, czy chce zapamiętać stary adres i oznaczać w nagłówkach rel=canonical z URL-em podstawowym czy też generować automatyczne przekierowania 301. Taka opcja to pewność poprawnego przekierowania z uprzednio zaindeksowanych linków.
Inne funkcje to możliwość przekierowania na kategorię produktu, gdy produkt jest nieaktywny, czy ograniczania działania przekierowań tylko dla lokalizacji 404 lub przekierowywania strony z błędem 404 na główną (z wybranym komunikatem). Jak widzimy ustawienia w zakresie działania przekierowań są bardzo rozbudowane i pozwalają administratorowi dokładnie zdefiniować zachowanie systemu.
Optymalizacja metadanych, tworzenie szablonów metatagów
Ustawienia metatagów w systemie AtomStore jest bardzo intuicyjne i nie wymaga wiedzy programistycznej. W zakładce Ustawienia → SEO → Metatagi ogólne (również dla wersji językowych sklepów), administrator może przygotować szablony metadanych dla strony czy sekcji sklepu.
Na co dokładnie pozwala ta funkcja? Pozycjoner może zdecydować, jak będą tworzone automatyczne metatagi (title, description, keywords) w aż 40 lokalizacjach (strona główna, lista produktów w kategorii oraz wyszukiwarce, karta produktu czy strony producentów itd.).
W poszczególnych polach (title, description oraz keywords) można wykorzystać kilkadziesiąt znaczników, m.in.:
- #global_store_description# – krótki opis sklepu (dla SEO),
- #global_store_keywords# – słowa kluczowe (dla SEO),
- #nazwa# – nazwa produktu,
- #opis# – opis produktu,
- #opis:x# – opis produktu skrócony do x znaków,
- #kategoria# – nazwa kategorii głównej produktu,
- #producent# – nazwa producenta produktu,
- #tagi# – tagi produktu,
- #kod# – kod produktu.
Tworzenie indywidualnych metatagów
Jeżeli to wynika ze strategii SEO, AtomStore umożliwia tworzenie indywidualnych metatagów dla produktów, kategorii czy producentów. Jeżeli SEO-wiec chce nadać poszczególnym URL-om niestandardowe metatagi, może to zrobić w jednym miejscu – bez szukania produktów, kategorii, stron producentów itd.
Wystarczy podać URL, a następnie zdefiniować poszczególne elementy. Gdyby tego było mało, AtomStore pozwala także na definiowanie indywidualnych opisów i nagłówków H1. Ustawienia metadanych są dostępne także przez edycje indywidualnych kartotek produktów i kategorii.
Zobacz możliwości SEO w szablonie demo
Sam możesz ocenić możliwości platformy SaaS pod kątem SEO. Wystarczy, że zalogujesz się do wersji demo szablonu AtomStore. Testowanie jest bezpłatne i bez zobowiązań. Moduł SEO znajdziesz w Dashboard → Ustawienia → SEO.
Autor: Diana Drobniak