Gotowi na Black Friday i święta? Poznajcie sekrety udanych kampanii w e-commerce Zapisz się na webinar

Blog

09.08.2024
E-commerce Growth

Kupowanie w „erze digital shelf”

Kupowanie w „erze digital shelf”

Rozwój technologii i powszechna digitalizacja wpływają na to, jak ludzie dokonują e-zakupów. W tym obszarze jednym z ważnym elementów jest digital shelf (cyfrowa półka), a więc wirtualny odpowiednik półki w sklepie stacjonarnym. Digital shelf obejmuje szeroki zakres punktów styku z marką: strony internetowe sklepów, platformy marketplaces, aplikacje, media społecznościowe i inne wirtualne miejsca, gdzie konsumenci mogą obejrzeć i nabyć produkty. Czy mamy do czynienia z erą digital shelf i jak wygląda tu kupowanie?

 

Strategia cyfrowej półki w e-commerce

Współczesny klient korzysta z wielu kanałów, co wymaga od marek efektywnego zarządzania asortymentem, dbania o jego dostępność i właściwą ekspozycję w każdym z tych miejsc. Badania pokazują, że kupujący w e-commerce coraz częściej nie wybaczają zaniedbań. Jak pokazuje raport Brandly360, Trendy Customer Experience. Rewolucja czy ewolucja doświadczeń Klientów: „Spośród 60% klientów, którzy pamiętają swoją reakcję na takie wydarzenia (a może to być chociażby niewygodne wyszukiwanie albo mało intuicyjna aplikacja mobilna), aż 42% deklaruje, że zniechęci się do e-sklepu i nie będzie tam więcej kupować”.

 

cytat digital shelf

 

Konsumenci oczekują także profesjonalnej prezentacji oraz spójnej obecności marki na portalach, w aplikacjach i social mediach. Aby sprostać tym wymaganiom, w e-commerce warto stosować optymalizację digital shelf, która obejmuje m.in. monitorowanie cen i promocji, analizę konkurencji, weryfikację opisów produktów i ekspozycji na listingach oraz w wynikach wyszukiwania, monitoring recenzji użytkowników i ewaluację działań marketingowych. Podjęcie tego wyzwania to inwestycja w budowanie trwałych relacji z klientem. A stąd już blisko do wzrostów sprzedaży. Jak blisko?

Rosnąca rola digital shelf w e-commerce

Współczesny e-handel oferuje konsumentom nie tylko możliwość zobaczenia produktów, ale także interakcje z nimi. Klienci mogą czytać recenzje, oglądać prezentacje produktów, powiększać obrazy, przeglądać filmy oraz treści generowane przez użytkowników (UGC). Mogą także wirtualnie przymierzać produkty (np. dopasowując okulary do kształtu twarzy) i korzystać z technologii VR (wirtualnej rzeczywistości) dla immersyjnych doświadczeń, które pozwalają lepiej poznać produkt przed zakupem.

 

Sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe (ML) również kreują nowe, unikalne doświadczenia klienta, wpływając na konwersję poprzez wykorzystanie personalizowanych rozwiązań (takich jak np. niestandardowe layouty sklepów dla zalogowanych użytkowników).

 

Dane opublikowane przez GUS, wskazującą, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu 2024 roku wzrosła o 4,4% w porównaniu z poprzednim rokiem (w czerwcu 2023 roku odnotowano spadek o 4,7%). W czerwcu 2024 roku wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących była wyższa o 11,8% w porównaniu z czerwcem 2023 roku. Tymczasem udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży ogółem wzrósł w czerwcu 2024 roku do 8,2% z 7,7% w analogicznym okresie poprzedniego roku (na koniec maja wynosił 8,6%).

 

W obliczu tych statystyk należy spojrzeć na e-commerce holistycznie, inwestując w budowanie przewagi konkurencyjnej. Jedną z wartościowych odpowiedzi na to wyzwanie może stanowić optymalizacja digital shelf, która sprzyja lepszej prezentacji asortymentu, budowaniu unikalnego doświadczenia klienta (CX) i kształtowaniu stabilnej marki.

Zbuduj pozycję lidera w e-commerce dzięki analityce cyfrowej półki

Optymalizując digital shelf, e-sprzedawca zatroszczy się m.in o poprawę widoczności i atrakcyjności produktów w sieci. Kluczowe elementy strategii zarządzania cyfrową półką to również zadbanie o tytuły produktów, opisy, obrazy, strategie cenowe i promocyjne, dostępność asortymentu, monitorowanie ocen i komentarzy, rekomendowanych list produktowych oraz produktów w sklepach stacjonarnych, a także o techniki SEO. W tym obszarze ważne jest również monitorowanie działań konkurencji i benchmarking swojej pozycji wobec rywali.

 

Skuteczna analiza metryk może wymagać specjalistycznych narzędzi, dedykowanych e-commerce. Jak wskazuje wspomniany już raport Brandly360 „Trendy Customer Experience. Rewolucja czy ewolucja doświadczeń Klientów”, 33% menedżerów zaliczyło narzędzia do monitorowania digital shelf (poziom cen, konkurencja, dane produktowe, dostępność, promocje itd.) do narzędzi sukcesu CX.

Jak skutecznie optymalizować digital shelf?

brandly digital shelf

Zadbaj o dokładne i atrakcyjne opisy produktów

Wysokiej jakości opis produktu, któremu towarzyszy wykorzystanie dobrej jakości zdjęć oraz multimediów, zwiększa w oczach klienta atrakcyjność produktu i sprzyja podejmowaniu decyzji o dokonaniu zakupu. Dzięki temu, że prezentuje cechy i korzyści asortymentu. Przy zastosowaniu odpowiednich słów kluczowych pomaga też klientom znaleźć produkty.

 

Warto pamiętać!

Narzędzia do analizy kart produktowych ułatwiają weryfikację contentu produktowego wprowadzonego w sklepach, dzięki czemu można zdiagnozować nie tylko czy opis jest prawidłowy, ale także czy nie występują rozbieżności pomiędzy opisem producenta i w dystrybucji. Brandly360 jako narzędzie optymalizacji cyfrowej półki analizuje zdjęcia, cechy produktów, opis, komentarze na kartach produktów, raportując statystyki w tym obszarze.

Monitoruj ceny, promocje i dostępność

Regularne śledzenie cen konkurencji oraz stosowanych promocji, a także odpowiednie konstruowanie własnych ofert pomaga zachować przewagę na rynku. Narzędzia do automatycznego monitorowania cen mogą znacznie uprościć ten proces, umożliwiając szybkie reakcje na zmiany rynkowe.

 

Dostępność produktów, zarówno w sprzedaży internetowej, jak i w sklepach stacjonarnych, ma bezpośredni wpływ na decyzje klientów. Aktualna wiedza o statusie dostępności to kluczowa informacja dla działów sprzedaży i właścicieli marek, pomagająca partnerom utrzymać ciągłość dostaw, zarówno w magazynach centralnych, jak i na półkach sklepów tradycyjnych.

 

Warto pamiętać!

Możliwość pozyskania precyzyjnych danych na temat tego, kto i kiedy zmienił cenę produktu w e-commerce, jest niezwykle cenna. Sprzedawcy często używają mechanizmów automatycznego dostosowywania swoich cen do konkurencji, więc już po kilku godzinach wielu z nich może oferować podobne ceny. Monitorowanie tych aspektów jest kluczowe, aby działać sprawnie, szybko i by chroniąc marżę, reagować przed konkurencją

Analizuj opinie i monitoruj recenzje produktów

Pozytywne opinie użytkowników są jednym z najbardziej efektywnych narzędzi marketingowych, wpływających na wybory klientów podczas procesu zakupowego. Dlatego dla właścicieli marek niezwykle istotne jest, aby na bieżąco monitorować zarówno opinie, jak i ogólne oceny klientów na temat marki, które pojawiają się w e-commerce.

 

Warto wiedzieć!

Monitoring opinii, oprócz budowania wiarygodności marki, pozwala wychwycić potencjalne szanse marketingowe czy niszę na rynku, równolegle ułatwiając szacowanie popularności sprzedawanych już produktów. Narzędzia dedykowane weryfikacji wzmianek pozwalają ocenić sentyment, oferując też alerty o nowych (również negatywnych) komentarzach.

Popraw widoczność i efektywność list produktów w e-commerce

Umieszczenie produktów na stronie głównej, na głównych stronach poszczególnych kategorii, na pierwszych stronach listingów, w pasażach lub innych formach prezentacji produktów zbiorczych, bezpośrednio wpływa na poziom sprzedaży w e-commerce. Podobny efekt obserwuje się w przypadku dynamicznie wyświetlanych podpowiedzi pod polem wyszukiwania – większa ekspozycja tych sugestii asortymentowych może prowadzić do wyższej sprzedaży.

 

Warto wiedzieć!

Aby skutecznie rozwinąć biznes e-commerce, należy zadbać o zoptymalizowanie stron z listą produktów. Jednym z najskuteczniejszych sposobów na osiągnięcie tego celu jest regularne monitorowanie skuteczności poszczególnych elementów. Efektywność tych działań wspierają narzędzia, które regularnie agregują zestawienia produktów lub rodzin produktowych, wyświetlanych podczas wyszukiwania oraz w wynikach wyszukiwania określonych fraz, a także dostarczają statystyki w przystępnej formie. Na ich podstawie można podejmować właściwe decyzje biznesowe.

Zwiększaj efektywność marketingu

Wiele akcji promocyjnych organizowanych przez sklepy internetowe i platformy marketplace odbywa się jednocześnie, dlatego kluczowe jest monitorowanie i analizowanie udziału produktów w tych promocjach. Dzięki czemu można na bieżąco walidować efektywność działań promocyjnych czy stosowanych strategii cross-sell.

 

Warto wiedzieć!

Pozyskiwanie wiedzy w niemal czasie rzeczywistym, umożliwiające np. monitorowanie wprowadzania produktu na rynek, sprzyja sprzedaży. W przypadku premier produktów informacje o wykorzystaniu banerów reklamowych, które pokazują, jaki odsetek reklam w danym okresie, w konkretnym sklepie internetowym i kategorii stanowiły reklamy banerowe produktów marki w porównaniu do produktów konkurentów, pozytywnie wpływają na decyzje marketingowe.

 

Jest to również kluczowe podczas kampanii marketingowych związanych z tym wydarzeniem, prowadzonych w różnych mediach i kanałach, w tym na stronach internetowych partnerów handlowych.

Digital shelf rozpoznany i zoptymalizowany

Optymalizacja cyfrowej półki, obejmująca analizę konkurencji i oferty, stanowi podstawę skutecznej strategii w e-commerce. Dzięki zarządzaniu digital shelf firmy mogą zwiększać swoją widoczność i sprzedaż, lepiej odpowiadać na potrzeby klientów oraz budować zaufanie do marki. Dane pozyskane z monitorowania cen pomagają utrzymać konkurencyjność i maksymalizować zyski.

 

Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi analitycznych, które agregują dane i raportują wyniki, upraszcza te procesy oraz automatyzuje działania, pozwalając skierować uwolnione zasoby na realizację strategicznych obszarów oraz podejmowanie kluczowych decyzji biznesowych.

 

Źródła danych: 

Digital Shelf - obniżaj koszty i zwiększaj sprzedaż - Brandly360

Raport Trendy Customer Experience. Rewolucja czy ewolucja doświadczeń Klienta?

E-handel nadal rozwija się dynamicznie [OPINIE] - Omnichannel News


Autor: Beata Ryba, Brandly360

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • logo iab polska