Jakie są strategie rozwoju biznesu na platformie sprzedażowej dla sklepów internetowych?
Prowadzisz już swój sklep internetowy, ale ciągle zastanawiasz się jak zwiększyć sprzedaż przez internet? Które działania są sprawdzone i mogą się opłacać? Sprzedaż przez internet to ciągłe szukanie nowych strategii i pomysłów na przyciągnięcie klientów do sklepu. Dowiedz się, jak rozwinąć swój e-commerce i sprzedawać więcej.
Sklepy internetowe stały się niezwykle popularne w ostatnich latach, a rynek e-commerce dynamicznie się rozwija. Lata 2020-2021 to czas nagłej eksplozji w świecie e-handlu. Pojawiło się wtedy nie tylko kilka nowych rozwiązań technologicznych w logistyce czy płatnościach.
Zmieniły się preferencje zakupowe konsumentów. Klienci doceniają wygodę i łatwość zakupów online, możliwość porównywania cen i asortymentu produktów oraz dostęp do szerokiego wyboru bez wychodzenia z domu. Starsze pokolenie nabrało zaufania do e-zakupów. Ale pojawiły się też nowe marki, a wiele firm z różnych branż i sektorów gospodarki przeniosły swoje działalności do świata online, tworząc coraz większą konkurencję.
Obecnie e-commerce przeżywa okres spowolnienia. Dla sprzedaży przez internet to sprawdzian odporności biznesu na kryzys. Sprzedawcy i e-commerce managerowie zastanawiają się, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym. Posiadanie strategii rozwoju biznesu pomoże podejmować Ci słuszne decyzje.
- Strategie rozwoju biznesu to plany i działania podejmowane przez przedsiębiorstwo w celu osiągnięcia długoterminowego wzrostu, zwiększenia zysków i wzmocnienia swojej pozycji na rynku.
Dlaczego musisz mieć strategię rozwoju biznesu dla sklepu internetowego?
Planowanie i kierunek rozwoju
Strategia rozwoju biznesu pomaga zdefiniować, jakie są priorytety, produkty lub usługi należy rozwijać oraz jakie działania podjąć, aby osiągnąć sukces. Bez jasno zdefiniowanej strategii, sklep internetowy może działać chaotycznie i tracić czas i zasoby na nieefektywne działania.
Konkurencyjność i różnicowanie
Sklepy internetowe mają zwykle dużą konkurencję, a rynek e-commerce stale ewoluuje. Posiadanie strategii rozwoju biznesu pozwala sklepowi internetowemu na identyfikację unikalnych cech, które wyróżniają go na tle konkurencji. Strategia pozwala na tworzenie wartości dla klientów i budowanie przewagi konkurencyjnej.
Skuteczne zarządzanie zasobami
Dzięki strategii można zidentyfikować priorytety, inwestycje, rozwój kompetencji pracowników i zoptymalizować operacje sklepu.
Adaptacja do zmieniającego się rynku
Strategia rozwoju biznesu umożliwia sklepowi internetowemu elastyczne reagowanie na zmiany na rynku. Pozwala to na utrzymanie konkurencyjności i uniknięcie stagnacji.
Planowanie finansowe i inwestycje
Pozwala na prognozowanie przychodów, wydatków i zysków, co jest istotne dla pozyskiwania finansowania, alokacji budżetów i podejmowania decyzji inwestycyjnych.
Jak prowadzić sprzedaż przez internet, czyli praktyczne wskazówki sprowadzania klientów do sklepu internetowego
Co zrobić, aby klienci trafili do Twojego sklepu internetowego? Istnieje przynajmniej kilka sposobów na to, które działają niezależnie od branży i kategorii produktów, które sprzedajesz. Poznaj trzy najbardziej popularne i proste do wdrożenia startegie pozyskania klineta i zwiększania sprzedaży w sklepie internetowym.
Optymalizacja SEO dla lepszej widoczności w wynikach wyszukiwania
Pierwszym ze sposobów jest optymalizacja SEO dla lepszej widoczności w wynikach wyszukiwania, co przekłada się na większy ruch, więcej potencjalnych klientów i większe szanse na konwersję.
Wyszukiwarki jak Google czy Bing to jedno z głównych źródeł kalorycznego ruchu w e-commerce. Optymalizacja SEO pozwala sklepowi internetowemu na poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania, co zwiększa szanse na pojawienie się na widocznych pozycjach i przyciągnięcie użytkowników. Pracuj nad optymalizacją kart produktowych, poniewaz to tam zaczyna się najczęściej podróż Twojego klienta. Praca na słowami kluczowymi w meta-tagach, opisach produktów itp., odpowiednia ich identyfikacja ma kluczowe znaczenie dla trafności wyszukiwania.
Efektem optymalizacji SEO jest również poprawa technicznej struktury strony internetowej, jak szybkość ładowania, użyteczność i dostępność. Te czynniki mają duże znaczenie dla wiarygodności, zaufania klientów i budują pozytywną reputację i przyciągają więcej klientów.
Reklama online i kampanie płatne
Drugi niezawodny sposób to reklama online, w tym kampanie PPC i reklamy w portalach społecznościowych. Po pierwsze, zwiększają widoczność Twojej marki oraz dotarcie do szerokiej publiczności. Płatne formy reklamy mają możliwość szczegółowego targetowania odpowiednich grup odbiorców. To pozwala na lepsze wykorzystanie budżetu reklamowego i skierowanie reklamy do osób, które są bardziej prawdopodobne do konwersji. Kampanie PPC to prosty sposób do obliczania efektywności reklamy i zwrotu z inwestycji (ROI). Możesz śledzić liczby kliknięć, wyświetleń, konwersji, a następnie dokonywać optymalizacji i dostosowywać strategię reklamową, aby osiągnąć lepsze wyniki.
Reklama online umożliwia również retargeting, czyli ponowne docieranie do osób, które wcześniej odwiedziły Twoją stronę internetową. Dzięki tej strategii możesz przypominać użytkownikom o Twoich produktach lub ofertach. Retargeting może być bardzo skutecznym narzędziem w procesie przekształcania potencjalnych klientów w stałych klientów.
Content marketing i wartościowe treści na blogu
Trzecią strategię rozwoju biznesu dla sklepu internetowego jest content marketing, w tym publikowanie wartościowych treści na blogu sklepu i innych kanałach. Sprzedaż przez internet poprzez tworzenie zaangażowania i budowanie zaufania wokół Twojej marki przynosi dziś świetne efekty. Dobrej jakości treści, które rozwiązują problemy użytkowników to większa szansa na przekształcenie potencjalnych klientów w lojalnych klientów.
Oprócz tego content marketing to niezawodny sposób na generowanie ruchu organicznego i jest ściśle powiązane z SEO. Niestandardowym wykorzystaniem contentu jest pozyskiwanie adres email od potencjalnych klientów w zamian za wartościową treść. Poradniki, ebooki, newslettery czy kursy online pomagają budować bazę potencjalnych klientów, których można później konwertować na stałych klientów.
Budowa doświadczenia zakupowego jako strategiczny element rozwoju e-commerce
Wielu z nas nie zdaje sobie, jak wygląda sprzedaż przez internet od zaplecza. Ze współpracy z naszymi Klientami wynika, że to, co przynosi zyski to ciągła poprawa doświadczenia zakupowego. Im bardziej interaktywne, płynne i wygodne zakupy, tym większa satysfakcja na końcu. Jak osiągnąć taki efekt?
- Budowanie więzi, personalizacja, motywowanie i tworzenie pozytywnych emocji u klientów przekłada się na budowanie satysfakcjonującego doświadczenia zakupowego i zachęca klientów do powrotu do sklepu.
- Zbuduj więzi i lojalności dzięki programom lojalnościowym. Jednym ze sposobów, jak zwiększyć sprzedaż przez internet jest oferowanie nagród, punktów, zniżek, ekskluzywnych ofert i innych korzyści. W ten sklep stara się nagradzać klientów za ich wierność i zachęcać ich do ponownych zakupów. To buduje więź emocjonalną między klientem a marką, co prowadzi do większej lojalności i częstszych powrotów.
- Połóż nacisk na personalizację doświadczenie zakupowego. Sklep może zbierać dane o preferencjach, historii zakupów i zachowaniach klientów, co umożliwia dostarczanie spersonalizowanych ofert i rekomendacji. Klienci czują się docenieni i zauważeni, gdy oferta jest dostosowana do ich indywidualnych potrzeb i preferencji. Badanie przeprowadzone przez Infosys pokazało, że 59% konsumentów uważa, że spersonalizowane oferty mają wpływ na ich decyzję zakupową. Natomiast więcej niż ¾ klientów oczekuje, że marki będą rozumieć ich potrzeby i oczekuje spersonalizowanych rekomendacji produktów podczas zakupów online. Zmieniające się potrzeby klientów oraz warunki rynkowe (np. kryzysy gospodarcze, problemy z pozyskaniem surowców do produkcji energii, zmiany społeczne, rosnąca konkurencja, dostępność do nowych technologii jak sztuczna inteligencja) wymagają ciągłej adaptacji sklepów internetowych do otaczającego ich świata, aby rozwijać e-commerce i skutecznie sprzedawać przez internet.
Jak wygląda sprzedaż przez internet? To śledzenie rynkowych trendów i ciągła adaptacja do nowych warunków rynkowych
Aby prowadzić sprzedaż przez internet, trzeba być ciągle gotowym na zmiany i mieć szeroko otwarte oczy na otaczające Cię środowisko. Śledzenie trendów w branży powinno być obok porannej kawy i Google Analytics codziennym zadaniem dobrego e-commerce managera.
Na jakie trendy w e-commerce warto zwracać uwagę, sprzedając przez internet?
Mobile commerce
Ciągle rosnące zainteresowanie zakupami na urządzeniach mobilnych powoduje konieczność optymalizacji interfejsów do smartfonów i tabletów, aby zapewnić płynne zakupy w sklepie internetowym.
Personalizacja i automatyzacja
Dopasowane oferty i rekomendacje produktów to działania, w które warto inwestować zasoby. Narzędzie analityczne i te które pomagają dostarczać klientom spersonalizowane treści, które odpowiadają ich preferencjom i potrzebom to dziś must-have w e-sklepie.
Wykorzystanie AI i Chat GTP
Automatyzacja ma duże znaczenie w e-commerce. Powstają już konkretne i dostępne rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję w obsłudze klienta, marketingu czy optymalizacji biznesowej. Warto przyglądać się nowym narzędziom.
Zwiększona uwaga na zrównoważoność i ekoświadomość
Klienci coraz bardziej doceniają marki, które angażują się w działania proekologiczne. Opakowania zwrotne, elektroniczne (paperless) zwroty, ekologiczne opcje dostawy czy komunikacja związana z odpowiedzialnym podejściem do środowiska.
Wśród niezawodnych sposobów na zwiększenie sprzedaży przez internet jest dodawanie nowych kategorii produktów do swojej oferty. Rozwój oferty produktowej o komplementarne akcesoria to:
- zwiększenie wartości koszyka i dochodu;
- możliwość wprowadzenia strategii cross-selling, która polega na sprzedaży produktów komplementarnych do produktu głównego, który klient dodał już do koszyka;
- zwiększenie różnorodności produktowej, co może przyciągać nowych klientów, którzy poszukują zestawów lub kompletnych rozwiązań;
- zwiększenie przewagi nad konkurencją;
- tworzenie dodatkowych źródeł przychodów - marża na komplementarnych akcesoriach może być wyższa niż na głównym produkcie.
Pytasz, jak prowadzić sprzedaż przez internet? Zaprzyjaźnij się z tymi narzędziami do analityki
Analiza w sklepie internetowym odgrywa kluczową rolę w zrozumieniu działania biznesu, ocenie efektywności działań marketingowych i podejmowaniu informowanych decyzji. Google Analytics i analiza podstawowych wskaźników sukcesu e-commerce to codzienność sprzedawców, ale i klucz do sukcesu rozwoju e-commerce.
Co jako manager w sklepie internetowym musisz monitorować? Możesz śledzić ruch na stronie sklepu, liczbę odwiedzin, średni czas spędzony na stronie, ścieżki nawigacji, strony wyjścia itp. Dzięki tym informacjom możesz zidentyfikować obszary, w których użytkownicy napotykają trudności lub miejsca, które wymagają optymalizacji. Analiza danych klientów pozwala lepiej rozumieć ich potrzeby i zachowania zakupowe. Wykorzystaj do tego takie narzędzia jak: Google Analytics 4, statystyki z mediów społecznościowych, Hotjar, Cux.io, Kissmetrics, a także tradycyjne ankiety lub grupy fokusowe.
Do codziennej analizy należy włączyć również analizę kampanii reklamowych czy działań email marketingowych. W tym wypadku przyjrzyj się współczynnikiem klikalności (CTR), wskaźnikom konwersji czy kosztom akwizycji klienta (CAC).
Czy masz prowadzić analizę dla samej analizy i excela? Nie, zdecydowanie nie. Dane o sprzedaży i zachowaniach klientów w sklepie internetowym powinieneś wykorzystać do wdrażania dalszych strategii rozwoju biznesu e-commerce. Monitoring wskaźników porzuceń koszyka, ścieżek konwersji, czas wypełnienia formularza zamówień, przegląd najpopularniejszych produktów i kategorii produktów itp. pozwala wprowadzać ulepszenia w interfejsie, procesie zakupowym i ofercie, aby zwiększyć sprzedaż.
Zwiększanie sprzedaży w sklepie internetowym to często brak odpowiednich narzędzi na obecnej platformie e-commerce. Swoje procesy sprzedażowe poprawisz dzięki wykorzystaniu platformy AtomStore dla sklepów internetowych, która oferuje darmowy 30-dniowy okres próbny.
Autor: Diana Drobniak