Poznaj trendy na 2025 rok w e-commerce Zapisz się na webinar

Blog

07.04.2020
E-commerce Growth

Jak szybko można otworzyć sklep internetowy?

Jak szybko można otworzyć sklep internetowy?

W związku z ograniczeniami spowodowanymi przez koronawirusa, możliwość zrobienia e-zakupów stała się najważniejszą zaletą firm lokalnych, jak i globalnych. W tej sytuacji wielu przedsiębiorców zadaje sobie jedno pytanie: jak szybko mogę otworzyć sklep internetowy ze swoimi produktami? Szybciej, niż Ci się wydaje.

 

Chociaż nie wiemy, jak COVID-19 zmieni świat, oczywistym jest, że dziś najmocniej wpływa na sprzedaż detaliczną. Klienci, czy to w wyniku prawnych obostrzeń czy z obawy o własne zdrowie, znacząco zmienili swoje zachowania konsumenckie i ograniczają zakupy w sklepach, przechodząc jednocześnie do sieci.

 

Przykłady? Handel elektroniczny we Włoszech zwiększył się o 81% w porównaniu z ostatnim tygodniem lutego. Polscy konsumenci w dużej mierze powtarzają ten schemat. Niektóre branże odnotowują bardzo duży wzrost, widać również duże zainteresowanie systemami e-commerce.

 

38% badanych zrobiło zakupy na czas kwarantanny w sieci. Już 55% e-kupujących zrobiło większe zakupy środków czystości, a 48% zadbało o zapasy żywności. Oprócz chemii domowej i produktów spożywczych najczęściej kupowanymi kategoriami w Internecie w okresie kwarantanny są odzież i obuwie oraz produkty z kategorii zdrowie. (źródło)

Zmiana zachowań zakupowych wymaga od firm podjęcia natychmiastowych kroków. Ci, którzy dotychczas sprzedawali offline są teraz zmuszeni do zmiany strategii: wzmocnienia obecności w sieci lub zbudowaniu biznesu online, czyli sklepu internetowego.

Sklep internetowy w modelu MVP

Zakładanie sklepu internetowego nie musi trwać wiele miesięcy. Działającą witrynę e-commerce można stworzyć w znacznie krótszym czasie niż się to wydaje. To, co z pozoru wydaje się trudne do zrobienia, dzięki wielu rozwiązaniom jakie oferują platformy e-commerce, dostawcy płatności czy kurierzy, a nawet social media w dziedzienie marketingu, zajmuje w rzeczywistości o wiele mniej czasu.

 

Zwykle firma potrzebuje co najmniej od sześciu do dziewięciu miesięcy na wdrożenie kompletnego rozwiązania. Zwykle jednak wchodzi tutaj w grę zaprojektowanie dedykowanych funkcji, importerów, integracji z różnymi dostawcami, stworzenie szaty graficznej oraz migracja danych z innych systemów. Najszybciej takie wdrożenie udało nam się zrobić w trzy miesiące. O wejściu marki Manta Polska w trzy miesiące możesz przeczytać w tym case study.

 

Na dzień dzisiejszy potrzebne są jednak szybkie rozwiązania MVP (minimum viable product), czyli sklep, którego funkcje pozwalają na rozpoczęcie sprzedaży i wysyłkę. W przypadku sklepu online są to:

  • platforma e-commerce, która pozwoli zarządzać e-sklepem, zamówieniami, produktami i automatyzować procesy;
  • produkty (w tym zdjęcia i opisy),
  • integracja z kurierami i płatnościami.

 

Bądź szybki i realistyczny

Zamiast próbować uruchomić piękny, designerski sklep ze wszystkimi funkcjonalnościami znanymi ci dotychczas ze sklepu stacjonarnego lub z dostawą na całą Polskę, skup się na szybkim wejściu na rynek. Oferuj niepełną ofertę, zacznij od mniejszego obszaru dostawy, nie martw się brakiem dodatkowej funkcjonalności, którą ma konkurencja. Po ustabilizowaniu się rynku przyjdzie czas, aby agresywne zwiększać swój zasięg na każdym polu.

 

Przeanalizuj wszystkie funkcje, jak Twoim zdaniem są dla Ciebie ważne, abyś mógł otworzyć sklep internetowy. Następnie ustal priorytety, które są najważniejsze, a które możesz zaliczyć do mniej pilnych. Dzięki temu szybko ruszysz z nowym biznesem, zamiast spędzać czas na niekończących się poprawkach. Skup się na podstawowych funkcjonalnościach biznesu e-commerce, czyli możliwości zakupu, tego czego teraz potrzebują Twoi klienci.

 

Jak uruchomić sklep internetowy - plan działania

W rzeczywistości musisz zająć się czterema obszarami w biznesie, aby móc sprzedawać w internecie:

 

1. Technologia i design

Jeżeli zdecydujesz się na platformę e-commerce w modelu SaaS, nie musisz martwić się w zaplecze technologiczne ani prawne. Proces zakupowy, RODO, integracje z bramkami płatności, a nawet z niektórymi hurtowniami są już gotowe. Prawie wszystkie zmiany na poziomie zawartości witryny możesz wprowadzić bez udziału programisty. W AtomStore mamy gotowe szablony, które są bardzo elastyczne. Dzięki temu łatwo jest dostosować do wielu branż, a ich dostosowanie to kilka godzin programisty w Pakiecie START. Zanim wybierzesz, przetestuj panel zarządzania sklepem.

 

 

Zobacz panel sklepu

 

2. Magazyn

Przygotowanie stacji kompletowania i pakowania zamówień, wydruk listów przewozowych i przekazywania paczek kurierem do odbiorców to proces, któremu powinieneś poświęcić dużo uwagi. Możesz skorzystać z oferty brokera kurierskiego, który oferuje tańsze przesyłki dla biznesu. 

 

3. Produkty

Przeanalizuj asortyment dostępnych produktów, a następnie wybierz najlepsze SKU, z którymi uruchomisz sklep internetowy. Weź pod uwagę kryteria jak stan dostępności, możliwości wysyłki (szkło, produkty spożywcze itp.), zdjęcia produktów i opisy. W AtomStore możesz stworzyć nawet gotowe zestawy, dzięki czemu ułatwisz zakupy swoim klientom. Robi tak na przykład sklep z kosmetykami 4szpaki.pl, gdzie można kupić gotowe zestawy świąteczne - zobacz koniecznie!

 

4. Marketing

Opracuj plan poinformowania swoich obecnych, jak i potencjalnych klientów o przejściu do e-commerce. Przygotuj kampanie w social media oraz w sieci reklamowej. Jeżeli dotychczas działałeś tylko offline’owo może to być dla Ciebie wyzwanie, jednak zarządzanie reklamą np. na Facebooku wcale nie jest trudne. Nie zapomnij o Google! Chciałbyś, aby produkty z Twojego sklepu wyświetlały się w jego porównywarce? AtomStore pozwala generować pliki XML (feed produktowy) niezbędny do integracji z usługą Google Products Search. Dzięki temu oferta sklepu w łatwy sposób może znaleźć się w porównywarce Google. Moduł SEO, który pomoże ci zoptymalizować sklep powstał w naszym systemie oparciu o rekomendacje agencji Sempai. Jest bardzo uniwersalny, ale jednocześnie pozwala na wiele indywidualnych ustawień. Więcej o SEO dowiesz się w tym artykule.

 

Czy to wszystko? To dobry początek! Jeżeli uruchomisz swój sklep online szybko, będziesz działał elastycznie oraz zadbasz, aby Twoi klienci dowiedzieli się o nim, nic nie stoi na przeszkodzie, aby rozwijać kolejne funkcje witryny - tworzyć zaawansowane konfiguratory, oferować innowacyjne formy płatności np. PayPo, tworzyć zestawy czy uruchomić program lojalnościowy. W AtomStore wszystkie te funkcje będziesz rozwijał bez dodatkowych opłat. Cały czas otrzymujesz również wsparcie specjalistów, którzy pomogą skonfigurować Twój sklep.

 

Przykład sklepu Izielnik ze zdrową żywnością, środkami czytości, herbatą czy kawą

 

Budowanie biznesu e-commerce od zera nie jest małym przedsięwzięciem. Doświadczenie pokazuje, że przy odpowiednio rozłożonych siłach, priorytetyzacji działań oraz automatyzacji po stronie platformy e-commerce można zrobić to znacznie szybciej, niż mogłoby się wydawać. Jesteś gotowy?

 


Autor: Diana Drobniak

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • logo iab polska