#HowTo: Jak włączyć marketing SMS do strategii Twojego sklepu internetowego? Trzy proste wiadomości
E-mail marketing jest nieodłącznym elementem strategii komunikacyjnej w sklepie online. Jednak to SMS-y charakteryzują się lepszym wskaźnikiem open rate. Aż 98% klientów czyta je w ciągu 5 minut od otrzymania. Chcesz włączyć je w swoim sklepie?
Marketing SMS to w zasadzie oddzielny projekt w ramach ogólnej strategii komunikacji sklepu. To narzędzie, którego możesz używać do komunikowania ofert i innych informacji obecnym klientom i subskrybentom sklepu, którzy udzielili zgody na wysyłkę wiadomości tekstowych.
Dlaczego warto włączyć marketing SMS do swojej strategii e-commerce?
Sennym koszmarem specjalistów ds. e-commerce i marketingu w sklepie internetowym jest efektywne dotarcie ze swoim przekazem do grupy odbiorców. Skrzynki odbiorcze konsumentów są jednak przepełnione innymi newsletterami, a reklamy w social media tak powszechne, że pozostają niezauważone. Tutaj SMS ma przewagę.
Po pierwsze, współczesne pokolenie konsumentów ma telefon cały czas przy sobie. Coraz więcej osób ma także zintegrowany smartfon z zegarkiem czy smartbandem. Po drugie, ludzie częściej i szybciej otwierają wiadomości tekstowe w porównaniu do wiadomości e-mailowych.
Po trzecie, marketing SMS to realizacja realnych celów biznesowych. Kampanie SMS zwiększają zaangażowanie konsumentów (nawet 100% więcej wizyt na stronie w przypadku jednego ze sklepów), zwiększają konwersję oraz generują wyższą sprzedaż i przychód. Nie warto zwlekać z rozpoczęciem działań marketingowych opartych o SMS. System AtomStore w prosty sposób pomoże ci zintegrować działania newsletterowe. Dalej przedstawiamy kilka pomysłów na praktyczne zastosowanie SMS-ów i modułu Marketing Automation w AtomStore.
Jak stworzyć listę subskrybentów SMS w AtomStore?
1. Stworzenie listy subskrybentów SMS należy rozpocząć od skonfigurowania konta SMSAPI w systemie. Przejdź do zakładki Ustawienia → Konfiguracja sklepu → Marketing → SMSAPI i uzupełnij wymagane pola danymi od dostawcy.
2. Następnie przejdź do zakładki Newslettery → Lista subskrybentów → Dodaj listę.
3. Podaj nazwę listy, zaznacz kanał SMS, aby zbierać numery telefonów użytkowników.
4. Zaznacz opcję „Wybrana domyślnie”, jeżeli lista ma być zaznaczona na pop-up z zapisem do newslettera.
Aby włączyć kanał SMS to musisz aktywować moduł Marketing Automation Extended. Nie dotyczy to wiadomości SMS wysyłanych w ramach aktualizacji zamówień.
Pomysły na kampanie tiggerowe SMS w sklepie online
Wiadomości tiggerowe oparte są o zdarzenia w sklepie internetowym i mają wzbudzić zainteresowanie odbiorców. Podobnie jak w przypadku e-mail marketingu, możesz skonfigurować ich wysyłkę zgodnie z wybraną akcją klienta w sklepie online, np. rejestracja konta, złożenie zamówienia czy start promocji.
1. SMS powitalny
Powiedzenie „Dzień dobry” to podstawa dobrej komunikacji z klientem. Wyślij do swoich klientów wiadomość z informacją o aktywacji konta. Zachęć ich do pierwszych zakupów, np. rabatem, zwiększając tym samym korzyść z rejestracji. SMS powitalny zwiększa świadomość Twojej marki.
W AtomStore wykorzystaj przypomnienie „Wiadomość po … dniach od rejestracji” (Marketing i promocja → Automation → Powiadomienia, Przypomnienia). Wybierz kanał komunikacji SMS. Jeżeli zbierasz również imiona klientów, możesz skorzystać ze znacznik #first_name#
, który wstawi imię odbiorcy.
2. Przypomnienie o niewykorzystanym kuponie
Bądź dobrym sprzedawcą, ale i kolegą, czyli powiadamiaj swoich klientów o kończącym się terminie ważności kuponów. Ustal, ile dni przed wygaśnięciem kuponu system ma automatycznie wysłać wiadomość do klienta. Aby dodać listę kuponów wybierz znacznik #lista_kuponow#
.
Za każdym razem, gdy Twój klient otrzyma kod rabatowy przypisany do niego, system sam wyśle do niego wiadomość SMS (lub e-mail). Warto skorzystać z tej opcji!
3. Szybka aktualizacja zamówień SMS
Jak już wspomnieliśmy, telefon komórkowy ma praktycznie każdy z nas. Pocztę e-mail czy Facebook Messenger już nie. Według raportu UEK z telefonu komórkowego korzysta aż 93% Polaków! Wykorzystaj ten fakt do informowania o statusie zamówienia w sklepie. Wzmocnisz swój wizerunek doskonałą obsługą klienta, która szybko i precyzyjnie dostarcza aktualizacji o stanie zamówienia, w tym terminu wysyłki i dostawy.
W AtomStore możesz ustalić wiadomość SMS dla każdego statusu zamówienia. Wystarczy, że przejdziesz do zakładki Ustawienia → Statusy zamówień. Następnie wybierz status, któremu chcesz przypisać wiadomość SMS. Użyj znaczników systemowych, aby szybko przygotować żądaną wiadomość.
Znaczniki mogą dotyczyć zmiany statusu, wybranej formy dostawy, wysokości kwoty do zapłacenia w przypadku płatności za pobranie, przewidywany czas dostawy czy link do śledzenia paczki. Pamiętaj, poinformowani klienci to zadowoleni klienci.
Nie wszyscy Twoi klienci sprawdzają skrzynkę pocztową. Wykorzystanie kanału SMS do informowania o wysyłce lub odbiorze osobistym to odpowiedź na współczesnego niecierpliwego klienta.
Gdzie klienci mogą dopisać się do newslettera?
W systemie AtomStore przygotowaliśmy dwie pozycje, gdzie anonim, subskrybent i klient mogą dołączyć do newslettera SMS. Są to:
- konto klienta w sklepie w zakładce Newsletter (dowiedz się więcej tutaj),
- w drugim kroku w koszyku użytkownik może zapisać się do wybranego newslettera SMS.
Możesz też stworzyć landing page z formularzem zapisu, jednak wymaga to pracy ze strony webmastera.
Zarządzanie listami subskrybentów w AtomStore jest teraz bardzo przyjazne i funkcjonalne. Nowe filtry, opcje grupowe i kolumny informacyjne pomogą Ci wygodnie zarządzać nawet dużą bazą klientów. Więcej o nowych funkcjach w zakładce Newsletter → Subskrybenci znajdziesz w tym wpisie.
Autor: Diana Drobniak