Historia cen produktów już dostępna w panelu sklepu [DYREKTYWA OMNIBUS]
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom sprzedawców udostępniamy kolejną funkcję związaną z realizacją obowiązku informacyjnego wynikającego z Dyrektywy Omnibus. W panelu sklepu udostępniliśmy historię cen dla każdego produktu.
Od 1 stycznia 2023 roku w Polsce (oraz na terenie państwa członkowskich Unii Europejskiej) sprzedawcy mają obowiązek poinformować w przypadku produktów objętych zniżką, o najniższej cenie sprzed ostatnich 30 dni przed rozpoczęciem promocji. Obecnie, aby aktywować wyświetlanie tej funkcji wystarczy przejść do Ustawienia → Konfiguracja sklepu → Sprzedaż i ceny → Omnibus → Wstrzykuj ostatnią cenę przy pomocy JavaScriptu. Na karcie produktu oraz w koszyku zostanie wyświetlona stosowna informacja. Zgodnie z obietnicą, stworzyliśmy dla sprzedawców narzędzie do monitorowania historia cen.
Narzędzie historia cen w AtomStore - jak działa?
Narzędzie historia cen pozwala sprzedawcy w łatwy sposób i bezpośrednio w panelu swojego sklepu sprawdzić jak zmieniała się cena danego produktu. Historia cen znajduje się w edycji Katalog → Produkty → Edycja produktu → Omnibus (w menu po lewej stronie).
Historia cen uwzględnia cenę detaliczną oraz promocyjną. Pokazuje czas jej obowiązywania oraz wartość. Jeżeli produkt posiada warianty np. kolor lub rozmiar, system rozbije historię cen na warianty. Cena detaliczna przechowywana jest w bazie przez 30 dni kalendarzowych, a cena promocyjna 30 dni od wystartowania promocji.
Jeżeli korzystamy z multistore lub sprzedajemy do więcej niż jednego kraju lub w różnych walutach, narzędzie pozwala prześledzić historię ceny z podziałem na te informacje. W przypadku wyboru kraju, system wyświetli na liście tylko te oznaczone flagą UE (w Ustawienia → Kraje → UE → TAK), ponieważ tylko na terenie Unii Europejskiej istnieje obowiązek wynikający z Omnibusa.
W opcjach rejestru historii cen istnieje możliwość usunięcia pojedynczej ceny np. powstałej w wyniku pomyłki. W tej sytuacji cena zostanie przekreślona. Pozostanie ona w rejestrze, ale nie będzie uwzględniania w informacji o najniższej cenie sprzed 30 dni w przypadku promocji. Usuwanie cen, aby manipulować informacją jest zakazane. Korzystanie z możliwości usunięcia historii ceny odbywa się wyłącznie na odpowiedzialność sprzedawcy.
Jak działa wyliczanie ceny minimalnej w AtomStore w przypadku promocji?
Warto tutaj przypomnieć, jak wygląda logika przeliczania najniższej ceny produktu w przypadku objęcia go obniżką. Co do zasady w przypadku zmiany ceny wywołanej promocją bezwarunkową (np. obniżka procentowa i kwotowa) system AtomStore wylicza natychmiast cenę minimalną dla danego produktu.
W przypadku akacji warunkowanych oraz obniżek wywoływanych kodem rabatowym ze względów optymalizacyjnych platforma sprawdza najniższą cenę produktu tylko raz dziennie. Następnie zapisuje w bazie danych najniższą cenę danego produktu w ostatnich 30 dniach przed startem promocji i najniższą cenę detaliczną z ostatnich 30 dni. Do wyliczenia ceny minimalnej uwzględnia wszystkie promocje oraz kody rabatowe, które były aktywne w okresie 30 dni, są publiczne i są zaznaczone flagą Omnibus (w ustawieniach kuponu rabatowego).
Szczegóły na temat działania modułu Omnibus znajdują się również w Bazie Wiedzy AtomStore: https://pomoc.atomstore.pl/help/artykuly-pomocy/zarzadanie-katalog-i-magazyn/dyrektywa-omnibus/dyrektywa-omnibus-2
Dodatkowe materiały o Dyrektywie Omnibus, które możesz uznać za przydatne:
→ Jak przepisy Dyrektywy Omnibus wpływają na sprzedaż i sklepy B2B? Wyjaśniamy wątpliwości - przeczytaj artykuł przygotowany z prawnikiem
→ 20 pytań i odpowiedzi o Omnibusa, promocje, zniżki i cenniki w 2023 roku - artykuł współtworzony ze sprzedawcami
→ Jak dostosować sklep internetowy na AtomStore do nowych obowiązków - jak aktywować wyświetlanie się historii cen w sklepie i nie tylko
→ Sprzedajesz na Węgrzech? Sprawdź case wdrożenia Omnibusa w tym kraju - analiza zmian prawnych w innych krajach Unii Europejskiej
Autor: Diana Drobniak