Poznaj trendy na 2025 rok w e-commerce Zapisz się na webinar

Blog

Google Analytics 4 – już w AtomStore

Google Analytics 4 – już w AtomStore

Nadeszła era Google Analytics 4. Błyskawiczny rozwój technologii i zmiany regulacji prawnych sprawiły, że Google zdecydował się na unowocześnienie najpopularniejszego narzędzia analitycznego na świecie. GA4 to młodszy brat popularnego i lubianego Universal Analytics. Jakie są plusy i minusy narzędzia oraz co czeka analityków webowych w sklepach internetowych?

 

Google Analytics powstało w 2005 roku i od tamtego czasu przeszło kilka zmian. Pod koniec 2019 użytkownicy zobaczyli po raz pierwszy zupełnie nową odsłonę narzędzia: Analytics App + Web, które po kilkunastu miesiącach zakończyło fazę testową. Od października 2020 znamy je jako Google Analytics 4. GA4 stało się również domyślną usługą Google Analytics. Co to oznacza? Od teraz każde nowo założone konto będzie funkcjonować domyślnie jako GA4, jednak poprzednia wersja (Universal Analytics) będzie nadal dostępna dla nowych użytkowników.

 

Jakie zmiany wprowadza GA4?

Na pierwszy rzut oka raportów predefiniowanych w GA4 jest mniej niż dotychczas, a Google stawia na wykresy. Jednak to tylko pozory. Narzędzie umożliwia personalizację raportów, które można zindywidualizować do potrzeb swojego biznesu. Dzięki GA4 masz dostęp do nowych i bardziej szczegółowych informacji, które możesz lepiej wykorzystać w swoim e-commerce’ie.

 

Anna Moczulska (Analityk Webowy)

 

Zdecydowanie Google Analytics 4 będzie dla nas wszystkich niemałym wyzwaniem, od którego żaden serwis internetowy nie ucieknie. GA działało w praktycznie niezmienionej formie od 15 lat. GA4 oznacza dla nas wszystkich bardzo duże zmiany: przede wszystkim przesiadkę na nowy model zbierania danych – dotychczasowy oparty o działania w usłudze został zastąpiony przez model oparty o zdarzenia.

 

Dodatkowo nowa wersja Analyticsa ma dużo mniej raportów predefiniowanych, a za to skupia się na dostarczeniu użytkownikowi danych sprecyzowanych nie tylko do specyfiki jego serwisu, ale i do jego własnych potrzeb. Pojawiają się też zupełnie nowe funkcjonalności, jak np. parametry użytkowników, dzięki którym możemy przesyłać bardzo specyficzne informacje o osobach odwiedzających serwis czy też aplikację. Przykładowo – jeśli prowadzimy sklep zoologiczny, dzięki parametrom użytkowników będziemy mogli zbierać dane o tym, którzy z nich są właścicielami psów, a którzy rybek czy kotów.

 

Czy warto wdrożyć GA4?

Wielu analityków wskazuje, że GA4 póki co to narzędzie niekompletne i warto je wdrożyć, ale jako uzupełnienie  poprzedniej wersji – Universal Analytics. Jakie są zalety GA4, z których możesz korzystać już dziś?

 

  • Wykorzystanie najbardziej popularnego i przyszłościowego rozwiązania sztucznej inteligencji, które według Google jeszcze skuteczniej będzie analizować zachowanie użytkowników.
  • Personalizacja raportów pod konkretny biznes. GA4 umożliwia konfigurację, która mierzy zachowania konsumentów na każdym etapie lejka zakupowego.
  • Śledzenie kilku aplikacji internetowych w jednym miejscu. GA4 odblokowuje opcję łączenia użytkowników między urządzeniami, co w UA jest ograniczone. To istotna funkcja dla e-commerce’ów, które sprzedają także przez aplikacje mobilne.
  • Nowy i usprawniony model zbierania danych.
  • Możliwość tworzenia własnych grup odbiorców.

 

GA4 ma sporo zalet, jednak to nie tylko ze względu na nie warto wdrożyć najnowsze narzędzie analityczne od Google’a. Jaka przyszłość czeka UA?

 

Anna Moczulska (Analityk Webowy)

 

Universal Analytics jest jeszcze ciągle żywy i funkcjonuje jak do tej pory, ale nie mamy pewności, jak długo to jeszcze potrwa. Dlatego już dziś warto zacząć wdrażać w naszym serwisie analitykę opartą o GA4. Po pierwsze, aby zawczasu lepiej poznać narzędzie, a po drugie, aby jak najszybciej zacząć zbierać w nim dane, które za jakiś czas staną się dla nas danymi historycznymi (ze względu na zmianę modelu danych, o który oparte jest narzędzie nie będzie możliwości integracji z danymi z Universal Analytics). 

 

Nie polecam jednak póki co rezygnacji ze śledzenia ruchu za pomocą Universal Analytics. GA4 jest ciągle narzędziem z problemami i nazwałabym go raczej dobrze rozwiniętą betą niż narzędziem w pełni ukończonym i gotowym do pracy. Na ten moment potraktujmy GA4 raczej jako dodatkowy widok do analiz niż jako podstawę naszej analityki webowej. Nie ma przeciwwskazań do korzystania z Universal Analytics i Google Analytics 4 jednocześnie. 

W AtomStore opracowujemy narzędzie pozwalające zintegrować się sklepom na naszej platformie z GA4. Udostępnimy je wkrótce. Do momentu wprowadzenia oficjalnej obsługi Google Analytics 4 zalecamy korzystanie z kodu Universal Analytics.

 


Autor: Agata Kempa

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • logo iab polska