Dyrektywa cyfrowa i towarowa a regulamin sklepu
Rok 2023 przyniósł wiele zmian w branży e-commerce. Nałożył na przedsiębiorców nowe obowiązki. Wszystko za sprawą unijnych przepisów – dyrektywy cyfrowej i dyrektywy towarowej. Podstawowym dokumentem, który wymaga aktualizacji, jest regulamin sklepu online. Sprawdź, co się zmieniło w przepisach od stycznia 2023 roku.
→ Jak przepisy Dyrektywy Omnibus wpływają na sprzedaż i sklepy B2B? Wyjaśniamy wątpliwości - przeczytaj artykuł przygotowany z prawnikiem
→ 20 pytań i odpowiedzi o Omnibusa, promocje, zniżki i cenniki w 2023 roku - artykuł współtworzony ze sprzedawcami
→ Jak dostosować sklep internetowy na AtomStore do nowych obowiązków - jak aktywować wyświetlanie się historii cen w sklepie i nie tylko
→ Sprzedajesz na Węgrzech? Sprawdź case wdrożenia Omnibusa w tym kraju - analiza zmian prawnych w innych krajach Unii Europejskiej
1 stycznia, oprócz wejścia w życie przepisów, które nakładają na sprzedawców nowe obowiązki w związku z Dyrektywą Omnibus, polskie przepisy dostosowano do dwóch kolejnych europejskich aktów prawnych dotyczących treści cyfrowych oraz reklamacji towarów. Potocznie nazywamy je Dyrektywą cyfrową i Dyrektywą towarową.
Nowe przepisy Dyrektywy cyfrowej dotyczą głównie sprzedawców oferujących produkty cyfrowe (treści i usługi). Od 1 stycznia 2023 roku wyróżniamy takie elementy jak:
- usługa cyfrowa, np. gra online w chmurze;
- treść cyfrowa, np. e-book;
- towar, np. buty;
- towar z elementem cyfrowym, np. muzyka na płycie CD.
Przepisy dyrektywy cyfrowej obejmują również twórców contentu, którzy udostępniają swoje treści cyfrowe za opłatą lub w zamian za dane osobowe.
Dyrektywa towarowa ma zwiększyć bezpieczeństwo zakupów wśród konsumentów Reguluje przepisy dotyczące rękojmi oraz gwarancji i dotyczy zarówno sprzedaży internetowej (na odległość), jak i stacjonarnej.
Oba akty prawne aktualizują ustawę o Prawach konsumenta. Aktualizacja regulaminu sklepu internetowego dotyczy nie tylko drobnych zmian w używanym słownictwie, wprowadzeniu nowych definicji czy dodaniu nowej kategorii towaru. Nowe przepisy zastąpiły pojęcie “rzeczy” zwrotem “towar”, a także zdefiniowały pojęcie “usługi cyfrowej” oraz wprowadziły nową kategorię towaru - ”towar z elementem cyfrowym”. W przypadku konsumentów zastąpiły pojęcie wady będącej podstawą rękojmi koncepcją zgodności towaru z umową. Zmiana regulaminu w świetle przepisów obowiązujących od stycznia 2023 roku wymaga opisania nowych rozwiązań prawnych.
Koniecznie zmiany w regulaminie sklepu internetowego w 2023 roku
W przypadku aktualizacji regulaminu sklepu, kluczowa okazuje się prawidłowa kwalifikacja produktów. Przedsiębiorca musi wiedzieć, czy jego produkt to:
- treść cyfrowa;
- usługa cyfrowa;
- towar;
- towar z elementem cyfrowym (“smart”) np. inteligentny zegarek, inteligentne urządzenia AGD/RTV, roboty odkurzające, sprzęty wyposażone w sztuczną inteligencję, smartfony czy tablety.
Najwięcej problemów sprzedażowy stwarzają produkty mieszane. Przykładem cyfrowego produktu mieszanego może być kurs online. Kurs online może być sprzedawany jako treść cyfrowa, połączenie treści i usługi cyfrowej lub połączenie treści, usługi cyfrowej oraz tradycyjnej usługi.
Przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2023 r. regulują umowę o dostarczenie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej. Doprecyzowały również warunki, w jakich konsument traci prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość w przypadku treści cyfrowych lub usług.
W ramach zmian zaktualizowano odpowiedzialność sprzedawcy za wady. Obecnie przedsiębiorca będzie odpowiadał za wady towaru, do dwóch lat od daty jego dostarczenia (zamiast roku, jak dotychczas). Przepisy zakładają, że w takiej sytuacji wada istniała już w momencie sprzedaży. W przypadku treści cyfrowych pojawia się nowa koncepcja zgodności świadczenia z umową, która ma zastosowanie do konsumentów i przedsiębiorców na prawach konsumenta. Nowe przepisy wyodrębniły rękojmię konsumencką, która z Kodeksu cywilnego została przeniesiona do ustawy o prawach konsumenta (i to należy zmienić w regulaminie sklepu).
Skrócono również z 30 do 14 dni termin udzielenia odpowiedzi na reklamację. Jeżeli sprzedawca nie udzieli odpowiedzi, oznacza to, że reklamację uwzględnił. W związku ze znacznym skróceniem czasu na reakcję warto wdrożyć w swoim sklepie odpowiednie narzędzia do obsługi reklamacji i zwrotów.
Nowe prawa konsumenta od stycznia 2023 roku to szybsze odstępowanie do umowy i dłuższy okres na wskazanie niezgodności towaru z umową
W nowych przepisach wprowadzona została hierarchia uprawnień konsumenta. Konsument w pierwszej kolejności będzie mógł domagać się przywrócenia zgodności świadczenia z umową przez jego naprawę lub wymianę. Jeżeli naprawa lub wymiana okażą się np. nieopłacalne, to konsument będzie mógł złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo o odstąpieniu od umowy. Zasady mają zastosowanie także do przedsiębiorcy na prawach konsumenta. Kolejne obowiązki akcentują konieczność odróżnienia przedsiębiorcy z uprawnieniami konsumenta, który pojawił się od 1 stycznia 2021 r.
Zmienił się również z jednego do dwóch lat okres odpowiedzialności sprzedawców za brak zgodności świadczenia z umową istniejący w chwili dostarczenia towaru i ujawniony w ciągu dwóch lat od tej chwili. Podobne zasady mają zastosowanie do towarów z elementem cyfrowym, treści i usług cyfrowych.
Nieznacznie zmieniono przepisy o gwarancji. Jej udzielenie nadal zależy do swobodnej decyzji przedsiębiorcy. Jednak nowelizacja ustawy o prawach konsumenta określa minimalne uprawnienia, które muszą być przyznane konsumentowi w przypadku gwarancji trwałości.
Powyższe zmiany wymuszają aktualizację regulaminu sklepu oraz formularzy reklamacji i odstąpienia od umowy. Skorzystaj ze wsparcia ekspertów jeśli tego potrzebujesz.
Autor: Natalia Stojanowska