Czym jest system ERP w eCommerce?
Każdy z tych programów można zintegrować z platformą e-commerce, jednak istnieje jeszcze bardziej zaawansowane rozwiązanie - system ERP. Co to takiego?
Planowanie zasobów przedsiębiorstwa - ERP
System ERP - z angielskiego enterprise resource planning - to metoda planowania zasobów przedsiębiorstwa. Jest to system, który integruje wszystkie aspekty działalności przedsiębiorstwa. Oprogramowanie systemu ERP łączy działania firmy na takich polach jak marketing, zasoby ludzkie, obsługa klienta czy logistyka i sprawia, że są one o wiele bardziej efektywne.
Jak działa to w praktyce? W większości firm informacje z magazynu lub działu sprzedaży, są gromadzone w osobnych bazach danych i dostęp do nich mają jedynie pracownicy konkretnego departamentu. Sprawia to, że dostęp do informacji o stanie magazynowym np. dla działu sprzedaży jest nie tyle niemożliwy, co utrudniony.
Aby uzmysłowić sobie, jakie problemy może rodzić taki podział baz danych, wystarczy wyobrazić sobie sytuację, w której dział handlowy przyjmuje zamówienie od klienta, jednak w chwili obecnej nie ma dokładnych informacji na temat tego, czy dany przedmiot znajduje się na stanie lub - jeśli jest to powracający klient - jaka była jego historia zakupów i czy zalega on z jakimiś płatnościami.
Znajomość takich informacji umożliwia i ułatwia wdrożenie strategii coss-sellingu, która opiera się na oferowaniu klientowi uzupełniającego towaru lub usługi, bazując na jego wcześniejszych zakupach. Więcej o tej strategii oraz o up-sellingu (sprzedaży dodatkowej) i jak te metody wdrożyć w swoim sklepie internetowym, można przeczytać w tym miejscu.
Nawet jeśli pracownik firmy ma dostęp do takich danych w innych bazach, to zwykle nie są one aktualizowane na bieżąco i mogą nie odzwierciedlać stanu faktycznego.
Ograniczenia te powodują, że zamówienia nie są realizowane szybko i efektywnie.
- Wspomniane wcześniej kwestie przestają być problemem, w momencie kiedy firma korzysta z systemu ERP, ponieważ jego zadaniem jest gromadzenie informacji ze wszystkich działów w jednej bazie danych. Tym sposobem zarówno pracownicy działu handlowego jak i np. właściciel przedsiębiorstwa w jednym miejscu
- mają dostęp do aktualnych informacji takich jak:
- statusy płatności;
- stany magazynowe;
- dane o wysyłce towarów;
- rodzaje dostawców;
- szczegółowe dane na temat klientów i sposobie ich pozyskania.
Wszystkie dane, które wprowadzane są do systemu ERP, są natychmiast widoczne dla wszystkich jego użytkowników - nie ma potrzeby ręcznego aktualizowana bazy. Dodatkowo oprogramowanie integrujące wszystkie procesy w firmie umożliwia ograniczenie dostępu do określonych jego zasobów, w zależności od stanowiska pracownika, co zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa.
Czy system ERP jest przydatny w każdym sklepie internetowym?
Na oprogramowanie enterprise resource planning składa się wiele modułów, wśród których jedne są przydatne w branży e-commerce (jak magazynowanie, śledzenie realizowanych dostaw, planowanie produkcji czy sprzedaż), a niektóre mniej - przynajmniej na początkowym etapie działalności - np. moduł odpowiedzialny za zarządzanie zasobami ludzkimi (HR) czy księgowość.
Zatem system ERP nie jest polecany mniejszym sklepom internetowym. Przede wszystkim nie wykorzystają one w pełni jego potencjału. System planowania zasobów przedsiębiorstwa przydaje się w dużych, rozwiniętych i sprzedających setki produktów dziennie e-sklepach. Poszczególne moduły systemu ERP znacznie usprawniają w takim przypadku pracę i pozwalają na dalszy rozwój lub ekspansję na pozostałe rynki zbytu.
Drugą kwestią, która decyduje o wyborze ERP dla sklepu internetowego jest jego cena. Zazwyczaj przerasta ona możliwości mniejszych firm. Kosztowne jest nie tylko wykupienie samego systemu, ale również jego profesjonalne wdrożenie i utrzymanie, co konieczne jest, aby działał on efektywnie.
E-sklepy, które rozpoczynają działalność, mogą równie dobrze skorzystać z rozwiniętych systemów e-commerce. One również pozwalają na podstawowe działania takie jak zarządzanie katalogami produktów, stanami magazynowymi, planowanie dostaw lub obsługują podstawowe raporty finansowe. W dalszej perspektywie, kiedy sklep będzie się rozwijał, istnieje oczywiście możliwość zintegrowania systemu e-commerce z ERP.
Aby dowiedzieć się więcej o narzędziach oraz strategiach w e-commerce, zachęcamy do odwiedzenia portalu eMarketing.pl. Polecamy również wywiad z Łukaszem Pluteckim z Atomstore na temat systemu ERP.
-
Autorem wpisu jest Mateusz Rambał - Content Designer odpowiedzialny za treści związane z tematyką e-commerce oraz marketingu internetowego pojawiające się na portalu eMarketing.pl. Zawodowo pasjonat pisania oraz mediów społecznościowych. Prywatnie - fan dobrej literatury faktu.
Autor: Mateusz Rambał