Ogrodosfera - jak rozwinąć e-sklep w branży home&garden
Często spotykamy się z problemem dotarcia do ściany w zakresie rozwoju sklepu internetowego. Gro e-commerców powstaje na open sourcowych rozwiązaniach, które, gdy odniosą sukces zaczynają mieć problemy m.in. z wzmożonym ruchem na stronie. Następnie doskwiera brak nowoczesnych funkcjonalności, integracji oraz stałego wsparcia. Zobacz jak wraz z Ogrodosfera.pl - liderem branży home&garden - przeprowadziliśmy migrację i stworzyliśmy nowoczesny sklep internetowy pełen marketingowych rozwiązań.
Klient: Ogrodosfera - pierwszy e-sklep w Polsce typu home&garden
Ogrodosfera początkowo działała na platformie Shoper. Jednak wraz ze zwiększającą się sprzedażą, rozszerzeniem asortymentu i rosnącą liczbą klientów, właściciele postanowili poszukać bardziej zaawansowanego systemu e-commerce. W 2015 roku zapadła decyzja o przejściu na AtomStore - systemu, który zapewnia stabilność i pozwoli na wykładniczy rozwój sklepu.
Problem: Zbyt mała funkcjonalność platformy e-commerce hamuje wzrost biznesu
Dlaczego Ogrodosfera zdecydowała się zmianę platformy e-commerce? Dla rozwijającej się firmy problemami stały się braki nowych funkcjonalności i dostosowania systemu (wsparcie programistyczne) do specyfiki branży. Firma szukała gotowego systemu przeznaczonego dla średnich i dużych klientów.
Proces wyboru był bardzo długi i poprzedzony długimi analizami. Poza standardowymi funkcjami sklepów, pod uwagę braliśmy m.in. czy system ma wbudowany newsletter (który w Shoperze działał tragicznie), zaawansowane rekomendacje i personalizacje, rozbudowane warianty. Szukałem także firmy, która zapewni mi nie tylko oprogramowanie, ale także jego rozwój oraz hosting. Gdy korzystaliśmy z Shopera, rozwój oprogramowania był bardzo ograniczony i prace musieliśmy zlecać zewnętrznej firmy. Mieliśmy także duże problemy z dostępnością serwisu w szczytach sezonu.
Kluczowe okazała się możliwości skalowania systemu i tworzenia dedykowanych funkcji, przy jednoczesnym bogatym już zestawie gotowych modułów dla dużych i średnich sklepów. Na decyzję Ogrodosfery wpłynęły również wiedza i doświadczenie zespołu, który miał odpowiadać za wdrożenie. Ostateczny wybór padł na AtomStore.
Rozwiązanie: Wieloetapowa migracja danych poprzedzona dokładną analizą przedwdrożeniową
Wdrożenie nowej platformy e-commerce dla dużego sklepu to duże wyzwanie logistyczno-projektowe. Aby uniknąć przerwy w funkcjonowaniu e-sklepu, prace rozpoczęliśmy od bardzo dokładnej analizy przedwdrożeniowej.
Oprogramowaliśmy niezbędne integracje i zaplanowaliśmy prace nad nowymi funkcjami. Najważniejszym wyzwaniem było zmigrowanie wszystkich danych z systemu Shoper (zamówienia, produkty, opisy, dane klientów itd.) do AtomStore, dlatego przygotowano specjalne skrypty gwarantujące bezpieczeństwo procesu. Po skrupulatnych testach wszystkich przygotowanych zmian, uruchomiono sklep na nowej platformie.
Jakich funkcji potrzebuje dynamicznie rozwijający się sklep internetowy?
Marketing automation oraz rekomendacje to wciąż niewykorzystany potencjał, z którego implementacją próbują poradzić sobie sklepy internetowe. Narzędzi marketingowych jest wiele, stąd realną staje się potrzeba agregowania ich w jeden większy system. Z takiego założenia wychodzi AtomStore i takiego rozwiązania oczekiwała Ogrodosfera.
Moduły personalizacji i rekomendacji
Moduł rekomendacji wykorzystuje ślad jaki każdy klient pozostawia w sklepie. Algorytm sprawdza jakie produkty oglądał dany użytkownik i porównuje je do zachowań pozostałych klientów. Dzięki temu w Ogrodosfera proponuje polecane produkty na karcie produktu czy nowości i promocje, które wybiera narzędzie, nie człowiek.
Rozbudowany system do wysyłki newslettera
Open Rate i CTR kampanii e-mail marketingowej to wskaźniki, które można poprawić dzięki personalizacji newsletterów. Ogrodosfera może tworzyć funkcjonalne, ale przede wszystkim targetowane kreacje mailingowe oparte o ostatnie działania użytkowników, jak oglądanie produktów z danej kategorii lub producenta.
Zaawansowane moduły statystyk
Każde działanie marketingowe wymaga potwierdzenia swojej skuteczności. Ogrodosfera docenia wbudowane, zaawansowane, ale proste w obsłudze moduły statystyk. Dzięki nim mogą wyciągać informacje na temat sprzedaży, popularnych produktów w sklepie czy śledzić przyrost subskrybentów. Nie wychodząc poza jedną platformę.
Efekty: Od jednego sklepu po cztery brandy wdrożone na AtomStore
Nowa Ogrodosfera z odświeżonym layoutem jest przejrzysta i pozwala użytkownikom szybko i łatwo skompletować interesujące ich produkty. Poprawa UX i uwzględnione w projekcie moduły rekomendacji przyczyniły się do zwiększenia wartości koszyka.
Zamiast płacić i pracować na zewnętrznych narzędziach marketingowych, Klient wdraża i działa na wielu wbudowanych funkcjach AtomStore jak np.: moduł marketing automation, rekomendacje, personalizacja treści czy produkty komplementarne. Multiplatforma jaką jest AtomStore daje taką możliwość.
Migracja na system AtomStore pozwoliła właścicielom Ogrodosfery zautomatyzować większość procesów z obszaru sprzedaży i marketingu, dlatego po udanym wdrożeniu i bezproblemowej współpracy, zdecydowali się na zmianę systemu również w swoich trzech kolejnych sklepach. Dodatkowym atutem była fakt, że AtomStore posiada możliwość zarządzania wszystkimi serwisami w jednym panelu, wykorzystując funkcję Multistore. Obecnie firma prowadzi sprzedaż pod następującymi brandami
- Ogrodosfera.pl,
- PanMajster.pl,
- Eco-Market.pl,
- Palram.pl.
Największe wyzwania w procesie wdrożenia AtomStore dla Ogrodosfera.pl:
- dostosowanie modułu rekomendacji do specyfiki branży, wykorzystanie szerokiej bazy na temat zamówień klientów do generowania rekomendacji produktowych, w tym elementów upsellingu,
- przygotowanie konfiguratora, który uwzględnia różne elementy dobierane przez użytkownika w przypadku dużych obiektów jak np. szklarnie czy altanki ogrodowe,
- płynna (bez przestojów) migracja dużej bazy klientów, produktów i zamówień, oraz zachowanie pozycji w Google przez odpowiednie zmapowanie URL,
- stworzenie zaawansowanych algorytmów logistycznych, umożliwiających automatyzację zamawiania/kompletowanie zamówień i wysyłki złożonych towarów z wielu magazynów.
Skuteczne zachęcanie klientów do wystawiania opinii i zdjęć produktów
Jednym z kluczowych wyzwań, z jakimi boryka się branża e-commerce, jest budowanie zaufania u klientów. Ogrodosfera skutecznie wykorzystuje rekomendacje od konsumentów. Na stronie produktu można znaleźć opinie i zdjęcia przesłane przez samych klientów, co dodatkowo podkreśla autentyczność i wiarygodność ocen. Dzięki temu potencjalni klienci mogą zapoznać się z doświadczeniami innych osób, co wpływa na proces podejmowania decyzji zakupowych. Zbieranie i wykorzystywanie opinii umożliwia także lepsze zrozumienie potrzeb klientów oraz dostosowanie oferowanych produktów i usług do ich oczekiwań.
Opinie i zdjęcia produktów udostępniane przez Klientów. Źródło: ogrodosfera.pl
Najistotniejsze funkcje AtomStore to dla mnie: API i możliwość integracji z zewnętrznymi narzędziami m.in. z magazynem, który pracuje na autorskimi oprogramowaniu; statystyki – ważne do obserwacji trendów w sprzedaży i szybkim reagowaniu na zmiany oraz newsletter – posiadamy dużą bazę subskrybentów. Funkcjonalności AtomStore jest porównywalna do zewnętrznych narzędzi, które są bardzo drogie.
Chciałbyś się dowiedzieć, czy AtomStore rozwiąże Twoje problemy ze sklepem internetowym? Zostaw nam kontakt do siebie - niezwłocznie oddzwonimy do Ciebie.