Planteon.pl - jak rozkręcić międzynarodowy biznes B2C i B2B?
Planteon.pl to sklep z ziołami, przyprawami i herbatami, którego celem jest, aby w asortymencie znalazła się każda przyprawa, zioła czy roślina świata, jaką tylko sobie wymarzy klient. Na początku swojej działalności firma skoncentrowała się na sprzedaży oraz dystrybucji produktów w Polsce, teraz znajduje nowych nabywców również na wymagających rynkach zagranicznych: niemieckim, hiszpańskim, holenderskim, litewskim, łotewskim, a także w Estonii, Rumunii, Chorwacji, Węgrzech, Ukrainie oraz Białorusi.
Co stanowiło główny problem dla sklepu przed wdrożeniem platformy e-commerce AtomStore?
Firma dzieli się na dwa segmenty: sektor B2C, czyli www.planteon.pl, gdzie aktualnie głównym rynkiem docelowym jest Polska oraz sektor B2B, czyli www.b2b.planteon.pl, gdzie firma od początku działa globalnie. W ostatnich 3 latach firma Planteon dostarczyła produkty do prawie 20 krajów.
Widok strony głównej hurtowni B2B Planteon, która działa na platformie AtomStore
Głównym wyzwaniem przed wdrożeniem było dostosowanie integracji posiadanego systemu ERP z platformą e-commerce. Dla sklepu bardzo istotne stało się, aby synchronizacja przebiegała bezproblemowo, ponieważ oferował już wtedy kilka tysięcy produktów spożywczych, a każdy z nich w kilku wariantach wagowych.
Stało się to kluczowe, żebyśmy bez problemów mogli zarządzać kartotekami towarów bezpośrednio w systemie ERP. Zmiany nazw, cen, wielu atrybutów, stanów magazynów i innych danach w wielu językach możemy obsługiwać w jednym miejscu, co jest tym bardziej istotne w branży spożywczej, gdzie informacje o produktach często muszą być aktualizowane
Widok dla osób niezalogowanych do platformy hurtowej B2B marki Planteon. Platforma AtomStore pozwala zamknąć dostęp do cen dla osób bez konta firmowego, aby móc oferować indywidualne cenniki kontrahentom
Co zdecydowało o wyborze platformy e-commerce AtomStore przez Planteon?
Polski producent przypraw zdecydował się na platformę e-commerce AtomStore ze względu na kilka kluczowych czynników. Przede wszystkim istotnym aspektem był fakt, że umożliwia ona łatwe dostosowanie integracji z systemem ERP, co wpłynęło pozytywnie na efektywność operacyjną firmy. Kolejnym ważnym czynnikiem było elastyczne podejście platformy, szczególnie pod względem dedykowanych opcji, co pozwoliło Planteon dostosować funkcje sklepu do indywidualnych potrzeb.
Decyzja o wyborze AtomStore była również podyktowana perspektywą długoterminowego rozwoju. Platforma ta oferuje możliwość ciągłego rozwoju bez konieczności istotnych zmian w najbliższych latach, co jest istotne w dynamicznym środowisku e-commerce.
Dodatkowo stałe wsparcie ekspertów ze strony oprogramowania e-commerce było kluczowym elementem, mającym na celu odciążenie zespołu Planteon odpowiedzialnego za wdrożenie i utrzymanie platformy.
Jak na co dzień wykorzystywany jest system i które jego funkcje są najczęściej używane?
Najczęściej korzystamy z zakładki ZAMÓWIENIA i przyznaję, że bardzo się z tego cieszymy. Oznacza to przede wszystkim tyle, że sporo rzeczy mamy już poukładanych. Tak naprawdę zadanie w tym momencie jest więc ułatwione, dlatego spokojnie skupiamy się na kwestiach strategicznych i rozwojowych, a nie czysto technicznych.
Widok kategorii produktów. W sklepie na AtomStore można tworzyć własne sezonowe menu i wyróżnić np. ofertę świąteczną.
Jak wygląda proces zamówienia w praktyce?
Realizacja zamówienia w sklepie internetowym może przybierać różne formy, a wszystko zależy od procesów oraz systemów back-office'owych działających w danej firmie. W przypadku firmy Planteon przebiega on w następujący sposób:
- Po złożeniu i opłaceniu zamówienia przez klienta dostaje ono odpowiedni status.
- Łącznik przenosi zamówienie do systemu ERP.
- Tam zamówienie jest realizowane.
- Następnie nadawana jest przesyłka, której numer wysyłany jest z powrotem do AtomStore.
- Na końcu klient otrzymuje wiadomość z informacją o wysyłce i numerem śledzenia zamówienia.
Jeśli chodzi o funkcjonalności wewnątrz AtomStore to bardzo fajną i ułatwiającą życie opcją jest moduł "Akcje Promocyjnie", który pozwala dynamicznie i w prosty sposób konfigurować różnego rodzaju promocje.
Moduł Akcje Promocyjne AtomStore pozwala zarządzać wszystkim promocjami w sklepie internetowym w jednym miejscu, co jest dużym ułatwieniem. Dodatkowo można w nim tworzyć ciekawsze promocje lub doskonalić te, które już kiedyś zadziałały.
Widok strony głównej z ofertą "Produkt tygodnia" (może też funkcjonować jako "Produkt dnia") jest standardowym i popularnym rozwiązaniem od AtomStore
Rosnące rabaty czy darmowa dostawa, która nie łączy się z innymi promocjami lub jedynie z wybraną - to tylko przykłady możliwości Akcji Promocyjnych. Do tego dochodzi możliwość wykluczania promocji między sobą czy ustawianie zależności między akcjami. Szanse rozwoju i wykorzystania kreatywnych pomysłów są więc praktycznie nieograniczone.
Dlaczego to ważne? Atrakcyjne oferty to gwarancja szybkiego zysku i wysokich obrotów. Z modułem Akcje Promocyjne sklep zapomina o żmudnym tworzeniu kodów rabatowych i pytaniach o ich działanie. Wszystkie promocje mogą naliczać się automatycznie w koszyku - szybko i wygodnie. A dla klientów można tworzyć praktyczne komunikaty na karcie produktu i w koszyku, żeby promocje były komunikowane w sposób jasny i widoczny od razu.
Rozbudowana karta produktowa oparta o atrybuty, opis i skład produktu. W opcjach AtomStore znajduje się również wbudowany moduł opinii z automatyzowanym ich zbieraniem
Jak zmienił się sklep Planteon po zmianie platformy sprzedażowej na AtomStore?
Po przejściu na platformę AtomStore, sklep Planteon zanotował znaczące zmiany w swoich wynikach. Wzrost średniej liczby zamówień miesięcznie był wyraźny – średnia liczba zamówień za 2018 rok na dwóch platformach B2C i B2B wynosiła 800-810 zamówień miesięcznie, natomiast po przejściu na AtomStore w 2023 roku, ta liczba wzrosła do imponujących 4000-4200 zamówień miesięcznie.
Dodatkowo, wzrost liczby użytkowników sklepu w ciągu roku był znaczący. W 2018 roku sklep Planteon miał 90 tysięcy użytkowników rocznie, a po zmianie platformy w 2022 roku, ta liczba wzrosła do imponującego miliona użytkowników rocznie.
Te wyniki świadczą o pozytywnym wpływie zmiany platformy e-commerce na rozwój sklepu Planteon, zarówno pod względem liczby zamówień, jak i liczby użytkowników.
Ruch z Google Analytics dla sklepu Planteon.pl
Ekspansja zagraniczna B2B z AtomStore
Planteon to sklep B2B, który sprzedaje na rynki zagraniczne. Jak to się zaczęło? Na początku kluczowa była logistyka wewnątrz firmy, a także magazyn, system, na którym funkcjonuje sklep. Po poukładaniu wszystkich procesów od przyjęcia towaru, przez magazynowanie, po wydanie towaru, uporządkowanie etykiet - dopiero wtedy można było myśleć o planowaniu ekspansji zagranicznej.
Zawsze byłem przekonany, że jeśli wszystko będzie dobrze poukładane w Polsce, to wtedy automatycznie będziemy mogli, krok po kroku przechodzić do kolejnych krajów. I tu jest bardzo ważna kwestia, jeśli chodzi o same produkty i zarządzanie ich bazą. Proces ten jest w branży spożywczej dosyć mocno rozbudowany. Liczy się data ważności, kraj pochodzenia, numer partii, więc to wszystko musi być synchronizowane w czasie rzeczywistym. Za same produkty i ich jakość odpowiada Dział Jakości, który tak naprawdę nie jest związany ze sklepem internetowym. Ważne było dla nas, żeby mógł on bez ingerencji w sklep zarządzać gamą produktów, a wszystkie te zmiany były automatycznie odwzorowane na platformie. Taka logistyka wewnętrzna firmy była dla nas kluczowa, żeby w ogóle rozważać ekspansję zagraniczną. AtomStore spełnił te potrzeby.
Dzisiaj o tym, czego konsumenci szukają w internecie, jak wyglądają poszczególne sklepy internetowe pod względem wyszukiwań, wejść organicznych, zasięgu można dowiedzieć się w parę minut. Za pomocą samej wyszukiwarki można już przeanalizować dosłownie wszystko, nie trzeba zgadywać i sięgać od razu po bardzo rozbudowane narzędzia. Trzeba sprawdzić, czego ludzie szukają i dodać to do oferty. A potem rozwijać się dalej.
Przy crossborder liczą się:
- wielowalutowość - indywidualna polityka cenowa w zależności od kraju
- formy płatności dostosowane do uwarunkowań kulturowych danego kraju (e-klienci z Niemiec wybierają częściej portfele elektroniczne, Francuzi kartę płatniczą, a Ukraińcy płatność za pobraniem)
- kurierzy i przesyłki - precyzyjny kalkulator kosztów dostawy na podstawie kodu pocztowego sam wyliczy, ile powinna kosztować przesyłka
- punkty odbioru - nie tylko InPost, ale również UPS Access Point, DHL, Zasilkovna, Nova Poshta czy inni lokalni operatorzy paczkomatów
- możliwość wykluczeń krajów czy regionów oraz określonych produktów na danym rynku
- dowolna ilość stawek podatkowych, języków i walut.
Celem migracji sklepu internetowego na nową platformę e-commerce jest przede wszystkim perspektywa dostępu do lepszych rozwiązań technologicznych. Nowe funkcje marketingowe i promocyjne oraz lepsza wydajność wpływają pozytywnie na doświadczenie klienta oraz generowanie większych dochodów.
Wyniki po wdrożeniu sklepu internetowego i platformy handlowej dla Planteon dowodzą, że migracja w e-commerce przynosi oczekiwane rezultaty na wszystkich polach biznesowych.
Chciałbyś się dowiedzieć, czy AtomStore rozwiąże Twoje problemy ze sklepem internetowym? Zostaw nam kontakt do siebie - niezwłocznie oddzwonimy do Ciebie.