Kampanie - nowy moduł badania aktywności uzytkowników
W dniu dzisiejszym udostępniliśmy nowy moduł w systemie AtomStore, umożliwiający badanie zachowań użytkowników.
Moduł kampanie jest to mechanizm umożliwiający zbieranie danych na temat tego, w jaki sposób użytkownicy naszego sklepu dokonują zakupów.
Standardowa analiza sprzedaży (czy to za pomocą statystyk wewnętrznych czy też systemów typu Google Analytics) informuje nas z jakich źródeł klienci wchodzą do sklepu i jak te wejścia przekładają się na zakupy w sklepie. Jeśli więc klient trafił do nas z wyszukiwarki wiemy iż źródłem wejścia jest Google, mamy informacje na temat ilości wejść, sprzedaży wygenerowanej z tego źródła, itp.
Zawsze ciekawiła nas jednak informacja na temat tego, jak ekspozycja towaru w sklepie wpływa na jego zakupy. Czy to iż produkt znajduje się na głównej stronie w boksie Polecamy sprawia iż sprzedaje się on lepiej niż podobny produkt który znajduje się obok w sekcji Nowości?
Moduł kampanie który właśnie udostępniliśmy umożliwia zbieranie informacji na temat:
- ilości kliknięć w poszczególne sekcje (np. Baner na stronie głównej, Nowości, Polecane na stronie głównej, boksy z rekomendacjami, powiadomienia mailowe, linki w newsletterach, itp.),
- ilość zamówień wygenerowanych po kliknięciu w sekcje zdefiniowane w kampaniach,
- ilość produktów kupionych po kliknięciu w te sekcje.
Warto przy tym zauważyć, iż o ile zwykła analiza informuje nas iż klient który wszedł z newslettera kupił 2 produkty o tyle kampanie dają nam pogłębioną wiedzą iż użytkownik ten kliknął w boks produktowy w newsletterze i dodał produkt, następnie wszedł na stronę główną i korzystając z rekomendacji w produktach polecanych dodał drugi produkt do koszyka i sfinalizował zakupy.
Właściciel sklepu otrzymuje więc informacje:
- na temat źródła zakupu => newsletter,
- na temat kampanii => newsletter - 1 produkt, produkty polecane - 1 produkt.
Domyślnie w sklepie tworzone są między innymi następujące kampanie:
- baner na stronie głównej
- sekcje na stronie głównej - nowości, promocje, bestsellery, ostatnio oglądane,
- newsletter,
- powiadomienia mailowe,
- landing pages,
- sekcje - rekomendacje, klienci którzy kupili, klienci którzy oglądali, polecamy również, produkty podobne,
- listing produktów - nowości, promocje, wyprzedaże, bestsellery,
- listing produktów - numer strony.
Oprócz tego możliwe jest definiowanie własnych kampanii dla wybranych landing pages, banerów czy newsletterów.
Uwaga - moduł Kampanie dostępny jest dla wszystkich Klientów AtomStore. Statystyki na temat wykorzystania newslettera, powiadomień mailowych i banerów działać będą automatycznie u wszystkich klientów. W celu zbierania informacji na temat klikalności sekcij na stronie głównej, listingów, wyszukiwarki i rekomendacji konieczne są zmiany w szablonie sklepu.
Autor: Łukasz Plutecki