API AtomStore – czym jest i jak możesz go wykorzystać w biznesie?
Prowadząc sklep internetowy, prawdopodobnie zetknął_ś się z takimi terminami jak API i webhooki. Są one często używane przez firmy programistyczne, gdy mowa o aplikacjach i integracji z systemem ERP. Interfejsy API używane są w różnych sytuacjach i oferują ogromne możliwości. Poznaj Atom API i dowiedz się, jak możesz go używać, aby rozwinąć swój biznes.
Profesjonalizacja e-commerce'u rośnie. Coraz więcej sprzedawców otwiera własne e-sklepy, zamiast sprzedawać wyłącznie w realu i poprzez Allegro. Sklep internetowy nie jest już dodatkowym zarobkiem.To biznes, w którym musisz trzymać rękę na pulsie, dotrzymywać kroku konkurencji, szybko adaptować się nawyków klientów i stawiać na innowacje.
To, jak szybko wprowadzasz nowe rozwiązania w swoim biznesie, będzie decydować o jego sukcesie. Początek pandemii był sprawdzianem z dostosowywania się przedsiębiorstw do ekstremalnej sytuacji przejścia w tryb online. Detaliści, jak chociażby Primark, o wiele mocniej odczuli lockdown niż niejeden sklep internetowy. Przez kilka miesięcy lockdown’u Primark zarobił… 0£, co oznacza 650 mln funtów straty miesięcznie.
Sklepy, które szybko otworzyły lub wzmocniły kanał online, zdołały utrzymać rentowność. Ten czas powinien być dla wszystkich przedsiębiorstw lekcją podejmowania decyzji. Szybkie wprowadzanie nowych produktów do oferty, ekspansja na rynki zagraniczne czy nawiązywanie strategicznych partnerstw to jedno z największych obecnie wyzwań dla firm.
Wiele innowacyjnych rozwiązań można wprowadzić dzięki technologii API. Interfejsy API pozwalają na wymianę informacji pomiędzy aplikacjami (programami). Bez API nie byłoby w sklepie online kurierów, płatności online czy aukcji Allegro. API pozwala również na rozwój biznesu e-commerce. Jak? Na to pytanie postaramy się dziś odpowiedzieć.
Sklep Deltaoptical.pl oferuje możliwość sprawdzenia dostępności produktu w swoich sklepach stacjonarnych dzięki API AtomStore.
Krótkie wyjaśnienie, czym jest API dla sklepu internetowego
Interfejsy API pozwalają jednej aplikacji (jak np. platforma e-commerce) na udostępnianie usług i informacji, np. katalogu produktów, cennika czy danych klientów, innym zewnętrznym aplikacjom.
Dzięki temu firmy mogą łączyć ze sobą dane i systemy, udostępniać informacje, realizować transakcje, a nawet tworzyć nowe usługi i modele biznesowe. W przyszłości API będzie miało swoje zastosowanie w takich technologiach, jak chociażby Internet Rzeczy (IoT) czy rozszerzona rzeczywistość. Czyż AR nie jest przyszłością branży meblarskiej i modowej?
Cztery podstawowe metody, które można wykorzystać w API
- GET – zbieranie informacji (np. wyciąganie wszystkich cen produktów, kodów kuponów).
- PUT – aktualizujowanie fragemntów danych (np. aktualizacja cen produktów, statusu zamówienia).
- POST – tworzenie (np. tworzenie nowej kategorii produktów, zamówienia).
- DELETE – usuwanie.
Tak naprawdę, wszystkie sklepy w pewnym stopniu korzystają z technologii API. Interfejsy te wykorzystywane są, gdy mówimy o integracjach z ERP, PIM (zarządzanie informacją o produkcie) czy WMS (system zarządzania magazynem).
API powinno być wydajne, szybkie, zgodne ze standardami oraz bezpieczne, aby móc tworzyć z niego swoją przewagę konkurencyjną. Jeżeli Twoja platforma oferuje rozszerzenie API, możesz rozwijać swój sklep w dowolny sposób, a nawet tworzyć własne rozwiązania odpowiadające na specyficzne potrzeby.
Jak wykorzystać API w swoim sklepie internetowym?
Zdecydowana większość platform e-commerce (SaaS i open-source) udostępnia swoje API, które pozwala integrować się z zewnętrznymi systemami. Zanim podejmiesz decyzję, który system wybrać, zwróć uwagę na dokumentację API. Poniżej przygotowaliśmy kilka pomysłów, jak możesz wykorzystać nasze API AtomStore, aby zwiększyć funkcjonalność swojego sklepu i poprawić doświadczenie i obsługę klienta.
1. Zarządzanie produktami
API AtomStore pozwala na aktualizację produktów w katalogu, a także aktualizację ich cen i stanów dostępności czy stanów magazynowych. Interfejs API umożliwia też integrację z punktami sprzedaży (POS) czy systemami zarządzania magazynem, hurtowniami itp.
2. Zarządzanie zamówieniami klientów
API AtomStore umożliwia przeglądanie i tworzenie zamówień oraz zarzadzanie nimi, w tym ich aktualizację czy zmianę statusu.
3. Wysyłanie opinii o produktach
Dzięki API możesz wysyłać opinie o produktach zamieszczone w sklepie internetowym, tam gdzie uznasz to za stosowne.
4. Pobieranie i aktualizacja kursów walut w sklepie
Rozwiązanie dla biznesów, które myślą o wyjściu na rynki zagraniczne. AtomStore pozwala na aktualizację cen w sklepie w zależności od kursu waluty.
5. Integracje z systemami ERP
Wiele sklepów zarządza katalogiem oraz sprzedażą korzystając z różnych systemów ERP, często mniej popularnych, ale funkcjonalnych. Zamiast zmieniać system do zarządzania, lepiej napisać dla niego dedykowaną integrację.
6. Własne specyficzne integracje
Wiemy, że każdy z naszych klientów może mieć swoje specyficzne potrzeby, dlatego oferujemy otwarte API, które można wykorzystać do napisania własnych integracji realizujących określone zadania. Może to być integracja z hurtownią czy aplikacją mobilną, a nawet Baselinkerem.
7. Informacje o klientach
API AtomStore umożliwia wysyłanie informacji np. o nowych subskrybentach do zewnętrznego systemu, które realizuje dla ciebie wysyłki newslettera lub kampanie marketing automation. API umożliwia także pobranie informacji o punktach zgromadzonych przez klienta w ramach programu lojalnościowego.
8. Paragony i faktury
Interfejs pozwala również na dodawanie paragonów czy faktur do zamówień, które generowane są w zewnętrznych systemach do tego przeznaczonych.
9. Zarządzanie zamówieniami w B2B
API AtomStore daje możliwość zintegrowania klientów B2B ze sklepami korzystającymi z platformy AtomStore. Dzięki niemu istnieje możliwość automatyzacji procesów składania zamówień w sklepie i prezentacji oferty sklepu w serwisach kontrahentów.
Oprócz metod API w AtomStore funkcjonują webhooki, czyli mechanizm pozwalający na komunikację sklepu z zewnętrznym systemem. Przyspieszają one wysyłanie danych, tym samym zwiększając wydajność integracji. Możliwości webhooków dotyczą przede wszystkim zamówień, dostępności produktu oraz informacji o klientach.
Interfejs API w strategii omnichannel
Strategie omnichannel nabierają rozpędu w świecie e-commerce, ponieważ konsumenci chcą kupować… wszędzie. Jeżeli prowadzisz również sprzedaż stacjonarną, wiesz, jak ważne jest, aby informować klientów o dostępności produktu w poszczególnych punktach sprzedaży. Aby mieć taką możliwość, musisz wysyłać takie same dane aż do kilku miejsc: panelu zarządzania sklepem online, POS oraz ERP. W takiej sytuacji trzy zupełnie różne systemy, a każdy komunikuje się w innym języku, strategia omnichannel wydaje się nie do zrealizowania.
W takich sytuacjach sprawdza się właśnie interfejs API. Pozwala ono połączyć odrębne światy w jedną całość, czyli przesyłać informacje o dostępności produktów w sklepie stacjonarnym do sklepu internetowego, realizując zamówienia w ERP. Dla API to nic trudnego, ale dla biznesu oznacza to oferowanie nowego, lepszego doświadczenia klientom podczas robienia zakupów i zdobycia przewagi nad konkurencją.
Jak napisać własną integrację z API AtomStore?
API AtomStore pozwala komunikować się ze sklepem AtomStore za pośrednictwem protokołu SOAP. Dane wysyłane i odbierane są w formacie XML. Jeżeli masz własny zespół IT, możesz zlecić mu napisanie własnej integracji, dzięki udostępnionej dokumentacji API AtomStore, która jest na bieżąco aktualizowana.
Możesz też zlecić napisanie integracji jednemu z naszych partnerów technologicznych, np. firmie Futuriti, którzy z powodzeniem zrealizowali już projekty dla sklepów korzystających z systemu AtomStore (m.in. integrację z xSale). Przykłady innych integracji to wymiana danych pomiędzy CRM AtomStore a systemem Thulium, wykonana przez klientów integracja z Baselinkerem czy dedykowane integrację z systemami ERP (SoftLab, Enova) napisane przez zewnętrznych programistów.
API AtomStore pomoże Ci w usprawnieniu funkcjonowania sklepu lub systemu B2B, pozwoli zwiększyć dochody i zbuduje silną grupę lojalnych klientów dzięki stworzeniu wielokanałowej atrakcyjnej oferty.
Autor: Diana Drobniak