Jak działają i dlaczego warto mieć w sklepie algorytmy sortowania?
Czy wiesz, że w AtomStore możesz układać produkty w sklepie niczym sprzedawcy na półkach? Od najbardziej wartościowych po te mniej. Poznaj algorytmy sortowania, funkcję, która pomoże Ci aż na 11 sposobów zwiększyć sprzedaż w biznesie!
Świadome przyciąganie klientów do pewnych produktów to stały element strategii marketingowej sklepów. Nazywa się merchandising. Czy w e-commerce również możemy posługiwać się tym narzędziem? Oczywiście! Podstawowym sposobem jest wygląd sklepu online, który powinien budzić pozytywne skojarzenia. Istotne są również spersonalizowane rekomendacje zakupowe, polecane produkty czy prezentacja bestsellerów.
Jednak, co się dzieje, gdy klient przegląda daną kategorię w Twoim sklepie lub wpisuje hasło do wyszukiwarki. Które kryterium decyduje o tym jaki wynik otrzyma?
Dlatego w AtomStore powstały algorytmy sortowania. To narzędzie, które pozwoli ci ułożyć produktym na listingu jak na półce w tradycyjnym sklepie. Od tych, których ekspozycja jest dla Ciebie najważniejsza, po te, które nie są aż tak atrakcyjne sprzedażowo. Następnie poznasz kilka praktycznych zastosowań algorytmów sortowania w sklepie internetowym.
Dlaczego algorytmy sortowania są lepsze niż priorytety?
W konkurencyjnych rozwiązaniach e-commerce istnieje możliwość ustawienia kolejności wyświetlania produktów w kategoriach za pomocą priorytetów. Algorytmy są jednak zdecydowanie lepszą funkcjonalnością. Po pierwsze, działają automatycznie. Wystarczy kilka kliknięć (o czym zaraz się przekonasz) i gotowe! Oszczędzasz mnóstwo czasu i automatyzujesz swoją pracę.
Po drugie, w algorytmach sortowania zastosowaliśmy możliwość promowania wybranych produktów wyżej w wybranym okresie. To daje ci jeszcze większe możliwości elastycznego zarządzania wirtualną półką w e-sklepie.
Po trzecie, algorytmy sortowania to aż 11 gotowych rozwiązań jak ułożyć produkty w swoim sklepie. Możesz wybierać pomiędzy marżą, datą publikacji, atrybutami czy liczbą opinii i sprzedanych sztuk.
Czas włączyć Twój pierwszy algorytm sortowania w sklepie!
Algorytmy sortowania są dostępne w Katalog → Algorytmy sortowania → Dodaj algorytm
Jak włączyć i ustawić pierwszy algorytm sortowania?
Tworzenie algorytmu możemy podzielić na dwie części: ustawienia ogólne i ustawienia kryteriów sortowania. W pierwszej części dodajemy nazwę algorytmy oraz jego przeznaczenie. Wybór algorytmu globalnego spowoduje, że będzie on stosowany wszędzie tam, gdzie nie został przypisany inny sposób sortowania. Wybór algorytmu wyszukiwarki zadziała tylko i wyłącznie w przypadku wyników wyszukiwania. Taki algorytm może być tylko jeden w sklepie.
UWAGA! Algorytm sortowania działają tylko i wyłącznie z Cloud Smart Search. Dowiedz się więcej o inteligentnej wyszukiwarce.
Ustawienia ogólne
Przechodzimy do sklepu (jeżeli działasz w multistore) oraz kategorii i podkategorii, do której zostanie przypisany algorytm sortowania. Zamiast kategorii można wskazać stworzoną wcześniej listę dynamiczną lub stronę systemową, jak promocje czy wyprzedaż.
Ustawienia kryteriów
Drugim etapem jest ustalenie kryteriów sortowania, czyli tego, jak mają się wyświetlać produkty na naszych wirtualnych półkach. Warunkom nadajemy punktację, która będzie decydowała o ich ważności.
Przyjmując zakres punktacji 1 - 100, kryteria o punktacji 100 będą ważniejsze niż kryteria z punktacją 25. Zakres punktacji jest dowolny.
Jako pierwsze kryterium wybieramy np. “Dostępność produktu”. W kolumnie Operator określamy czy ma to być dokładnie / minimum / maksimum wybranej wartości. W niektórych przypadkach dostępny będzie tylko jeden operator.
Na końcu możemy nadać punktację poszczególnym warunkom.W powyższym przykładzie, najważniejsza jest dla nas marża, dlatego otrzymuje 100 pkt., a dostępność produktów 50 pkt. Na koniec kliknij “Zapisz”.
Dodawanie punktów ręcznie
W algorytmach sortowania oprócz automatyzacji, dodaliśmy również funkcję ręcznej zmiany kolejności wyświetlanych produktów. Aby przejść do ustawień ręcznych, kliknij ikonę “Zobacz produkty”.
Na widoku pojawi się pełna lista produktów, które zostały posortowane automatycznie od największej ilości zebranych punktów. Klikając ikonę lupy, możemy podglądnąć szczegóły punktacji.
Możemy również dodać punkty ręcznie, jeżeli wiele produktów spełnia kryteria na tym samym poziomie. Można to zrobić wpisując w kolumnie “Punkty ręcznie” dodatkowe liczby. Aby zmiany zostały zapisane, klikamy “Zapisz”, a gdy już zakończymy wszystkie prace “Odśwież indeks”.
Zmiana pozycji wyświetlania ręcznie
Możemy też zmieniać pozycje na listingu bez wprowadzania punktów ręcznie. Wystarczy przeciągnąć wybrany wiersz na pozycję wyżej lub niżej za pomocą ikony strzałek. Można również kliknąć ikonę “Edytuj” i zmienić nie tylko pozycję produktu, ale nawet określić w jakim dokładnie okresie ten towar ma być wyświetlany na tej pozycji! W razie wyprzedania danego towaru, możesz wskazać jaki produkt ma go zastąpić.
Zobacz, jak wykorzystać algorytmy sortowania
Aby włączyć algorytmy sortowania należy mieć aktywną usługę Cloud Smart Search. W tym celu zapraszamy do kontaktu z działem BOK. Cennik Smart Search oraz algorytmów sortowania znajdziesz w Cenniku naszych usług.
Autor: Diana Drobniak