6 typów rekomendacji zakupowych, które powinieneś mieć w swoim sklepie internetowym
Gdy przychodzisz do sklepu stacjonarnego z wątpliwościami, zawsze możesz liczyć na opiekę doradcy. Osoby, która zaproponuje lepszy zamiennik, poleci dodatki i… sprzeda drożej, bo może Cię wybadać. Specjalista ds. e-commerce musi przewidzieć potrzeby użytkownika i zaprojektować na nie odpowiedzi. Poznaj moc rekomendacji zakupowych.
E-commerce’y nie mogą korzystać z pomocy sprzedawcy, który poprowadzi klienta przez cały proces zakupowy. Mogą jednak wykorzystać siłę rekomendacji produktowych, które umiejętnie zaprojektowane przeprowadzą użytkownika przez sklep niczym kierownik oddziału, pokazując mu najczęściej kupowane produkty lub najlepsze dodatki.
Jak działa silnik rekomendacji produktów?
Silnik rekomendacji wykorzystuje ślad, jaki każdy klient pozostawia w sklepie internetowym. Liczba wyświetleń, sprzedaży i opinii decyduje o tym, które produkty będą wyświetlane jako najpopularniejsze – bez potrzeby ich wyszukiwania. Na podstawie historii przeglądanych kategorii, produktów oraz zamówień, tworzone są osobiste listy rekomendacji dla każdego użytkownika. Są one wyświetlane na karcie produktu lub w innych miejscach w witrynie internetowej. Mogą być też wykorzystywane w e-mail marketingu, reklamie czy przy tworzeniu ofert specjalnych.
Czy rekomendacje zakupowe w sklepie internetowym mają sens? Okazuje się, że 56% konsumentów chętniej wraca do sklepu, który oferuje rekomendowane produkty. Pokażemy Ci, jakie typy rekomendacji powinieneś wdrożyć w swoim sklepie internetowym, aby zwiększać wartość zamówień nawet 5,5 razy. Na początek omówmy te bez personalizacji.
1. Na dobry początek – bestsellery
Bestsellery to podstawa każdej księgarni internetowej, ale świetnie sprawdzają się też w drogeriach czy sklepach specjalistycznych. Dzięki wynikom sprzedażowym, silnikowi rekomendacji możesz wygenerować listę najpopularniejszych produktów. Lista bestsellerów może być generowana na podstawie:
- liczby sprzedanych sztuk,
- liczby zamówień,
- wartości zamówień.
Dane na temat bestsellerów możesz również wykorzystać w newsletterach, na przykład, tworząc powitalnego maila dla nowo zarejestrowanych użytkowników, dodaj sekcję bestsellerów. Dodanie takiej informacji do wiadomości pozwoli Ci zebrać pierwsze dane o subskrybencie.
W AtomStore masz możliwość korzystania z modułu Newsletter, dzięki któremu wyślesz newslettery do konkretnych segemntów subskrybentów. Co daje segementacja? Zauważysz wzrost sprzedaży bezpośrednio po realizacji kampanii. Spersonalizowane wiadomości osiągają ROI nawet na poziomie 122%. Chcesz dowiedzieć się więcej o segmentacji? Napisaliśmy o niej artykuł i poprowadziliśmy webinar.
W module Newsletter w AtomStore sekcje bestsellerów, produktów polecanych czy promocji włączysz za pomocą jednego kliknięcia. Bestsellery mogą zmieniać się w zależności od sezonu. Jeżeli wybierzesz automatyczne generowanie grupy produktów, sekcja bestsellerów będzie się akutalizować automatycznie. Zobacz #HowTo: Wysyłka newslettera.
2. Dla nowych użytkowników – nowości
Nowości to ważna sekcja w sklepie, zwłaszcza gdy jesteś pure play e-commerce’em. Nie jest to rodzaj personalizacji, ale dla wielu użytkowników stanowi pewnego rodzaju inspirację. Informacje o nowościach zawsze warto zamieścić w cyklicznym newsletterze – obok spersonalizowanych rekomendacji czy aktualnej promocji.
Sekcja nowości w sklepie naszego Klienta, FemiStories.
W standardowym szablonie AtomStore nowości pokazujemy już na stronie głównej wraz z wybranymi zakładkami (do wyboru: Aktualnie oglądane, Ostatnio oglądane, Bestsellery, Promocje i Nowości). W przypadku zakładek: Nowości, Promocje i Ostatnio oglądane, możesz włączyć dodatkową personalizację na podstawie profilu klienta (czyli ostatnio oglądanych produktów i kategorii). Wtedy zamiast przypadkowych promocji w sklepie, klient zobaczy atrakcyjne ceny produktów, których faktycznie poszukuje. Brzmi nieźle, prawda?
Hustla.pl korzysta z szablonu AtomStore.
Z czasem system e-commerce coraz lepiej poznaje swoich klientów. Na podstawie gromadzonych śladów, jakie pozostawia dany użytkownik (w jakie kategorie jest bardziej zaangażowany, co kupuje), możesz rekomendować mu lepiej dopasowane produkty.
3. Polecamy również lub Podobne produkty – pierwszy krok w personalizacji
Funkcja „Polecamy również” to łatwy i szybki sposób na zaprezentowanie szerszej gamy produktów – ich wariantów czy modeli. W przypadku sprzętu, który występuje w wielu opcjach (rowery, buty specjalistyczne, plecaki itp.), klient może szukać czegoś idealnego dla siebie, dlatego będzie przeglądał produkty o podobnych parametrach, ale np. innego producenta. Warto pokazać mu polecane modele i zaangażować do dalszej eksploracji sklepu. Treść możesz zmienić na „Podobne produkty”, a otrzymasz taki sam efekt.
Na poniższym przykładzie w sekcji Polecamy również wyświetla się lista dynamiczna, w której pokazane są modele rowerów z tej samej podkategorii w zbliżonych cenach.
4. Wybrane dla Ciebie – autorskie polecenia
To ważny krok w spersonalizowanej rekomendacji w sklepie internetowym! Na podstawie ostatnio przeglądanych produktów sklep gromadzi i wyświetla podobne modele. Przykład? Jeżeli klientka przeglądała espadryle, torebkę oraz botki, w sekcji „Wybrane dla Ciebie” silnik rekomendacji wygeneruje podobne produkty. System zapamiętuje te wyniki i jeżeli użytkownik wróci na stronę, otrzyma podobny zestaw produktów.
ArturoVicci w pełni wykorzystuje możliwości naszego silnika rekomendacji. Podobnie rozwiązanie znajdziesz na stronie eobuwie.pl.
5. Klienci, którzy… kupili, obejrzeli, polecają!
Użyj social proof (o społecznym dowodzie słuszności i powodach, dla których warto zbierać opinie w sklepie, przeczytasz tutaj), aby namówić użytkowników do dalszych zakupów. To sekcja, która pomoże Ci dosprzedawać produkty komplementarne (cross-selling), a klientów wyręcza z poszukiwań lub inspiruje do dalszych zakupów. Konsumenci dzięki takim technologiom mogą znaleźć idealne oferty dla siebie i być mile zaskoczoni. Funkcja zastępuje sprzedawcę ze sklepu stacjonarnego, dlatego zdecydowanie warto ją mieć w swoim sklepie online.
Nasz Klient, Planteon.pl podpowiada, jakie produkty warto jeszcze dokupić.
Silnik rekomendacji wzmacnia pozytywne doświadczenie klienta poprzez ciągłe identyfikowanie najlepiej sprzedających się produktów (na bazie prawdziwych danych sprzedażowych) i wyświetlania ich w sklepie internetowym.
6. Popularne produkty w kategorii
To ciekawe rozwiązanie stosowane m.in. w Amazonie. Pozwala pójść użytkownikowi na skróty, zwalnia go z konieczności wyszukiwania najlepszych opcji oraz pozwala kierować się doświadczeniem innych kupujących. Rekomendacja, która wyręcza klienta w pracy lub przyspiesza proces, wpływa pozytywnie na jego doświadczenie.
Amazon pokazuje swoim klientom popularne produkty, w ktategorii, którą oglądają, co pozytywnie wpływa na konwersję sprzedaży. W AtomStore możesz ustawić najpopularniejsze produkty w danej kategorii za pomocą dynamicznej listy. Następnie wykorzystać je na karcie produktu czy w newsletterze.
Podsumowanie
Jakość rekomendacji jest bardzo ważna. Wybierając platformę e-commerce, zwróć uwagę na silnik personalizacji i rekomendacji – jak działa i jakie posiada funkcje oraz możliwości. W AtomStore wbudowany moduł rekomendacji wykorzystuje ślad, jaki każdy klient pozostawia po sobie w sklepie. Zaawansowany algorytm sprawdza, jakie produkty oglądał dany użytkownik i porównuje je do zachowań pozostałych kosnumentów. Dzięki temu możliwe jest wygenerowanie rekomendacji produktowych.
Autor: Diana Drobniak