4szpaki.pl: migracja z PrestaShop na Atomstore - wywiad z Piotrem Wernerem, e-commerce managerem
Poznajcie 4szpaki.pl – rodzinną firmę z Białegostoku, która podbija zarówno serca klientów, jak i rynek kosmetyków naturalnych w sieci. Z Piotrem Wernerem, e-commerce managerem Szpaków, rozmawiamy o zaletach rozwiązań SaaS-owych oraz efektach migracji sklepu z PrestaShop.
Panie Piotrze, sklep 4szpaki.pl korzystał dotychczas z oprogramowania PrestaShop – popularnego i polecanego open source dla e-commerce. Dlaczego zdecydował się Pan z niego zrezygnować?
Przede wszystkim specyfika PrestaShop nie pasowała do strategii rozwoju naszej firmy. Zarówno bieżąca obsługa, jak i rozwój rozwiązania otwartego wymaga stałej opieki programistycznej. Rozbudowa sklepu o kolejne funkcjonalności wiąże się z koniecznością zakupu odpowiednich modułów oraz umiejętnym dopasowaniu ich do całego e-commerce.
Aby rozwijać 4szpaki.pl w sposób spełniający nasze oczekiwania, potrzebowalibyśmy wydzielenia pionu IT, zatrudnienia programistów na stałe. To bardzo kosztowne rozwiązanie, które – jak wiem z doświadczenia innych firm – nie zawsze przynosi oczekiwane owoce. Pod tym względem rozwiązanie SaaS-owe, jakim jest AtomStore, jest dla nas znacznie bezpieczniejsze. Mamy bowiem pewność, że system jest na bieżąco aktualizowany i rozwijany odpowiednio do rynkowych standardów i potrzeb. Dzięki temu możemy przeznaczyć swoje zasoby na rozwój innych obszarów firmy.
Warto też wspomnieć o awaryjności PrestaShop. 4szpaki.pl to jedyny sklep w tej technologii, z jakim pracowałem i nie podejmuję się wyciągania ogólnych, daleko idących wniosków. Muszę jednak stwierdzić, że w przeciągu kilku miesięcy pracy na PrestaShop w Mydlarni Cztery Szpaki natknąłęm się na co najmniej kilka mniej lub bardziej drobnych usterek, które poważnie destabilizowały naszą pracę. Oczywiście, ich eliminacja to konkretne roboczogodziny pracy IT, a więc realne koszty.
Podobnie wyglądała sprawa rozwoju platformy. Pomijając konieczność płatności za dodatkowe moduły, dochodzi możliwość samodzielnej ingerencji w system. Choć posiadam podstawowe kompetencje IT i potrafię odnaleźć się choćby we frontendzie, to jednak nie jestem programistą. Czasem drobne zmiany – które w AtomStore mogę sam przeprowadzić od ręki – wymagały zaangażowania programisty.
Oczywiście, AtomStore także jest systemem, który wymaga zaangażowania. Wprowadzamy zmiany w stosunku do podstawowego szablonu, wdrażamy nowe funkcjonalności. To kosztuje, jednak rząd kosztów jest znacząco niższy niż w przypadku podobnych zmian, które mielibyśmy wprowadzić, pracując na PrestaShop.
Jakich funkcjonalności brakowało na PrestaShop, a znalazł je Pan w rozwiązaniu SaaS-wym AtomStore?
Wymieniać można naprawdę długo. AtomStore m.in. bardzo usprawnił codzienną pracę naszej logistyki i księgowości. Wszystkie operacje grupowe, jak choćby nadawanie paczek czy generowanie faktur (nie wspominając o generowaniu zestawień zbiorczych), potrafiły wywoływać błędy, zacinać się, a co za tym idzie – kraść czas. Nie bez znaczenia jest też domyślna w AtomStore możliwość zarządzania kilkoma magazynami w jednym miejscu. Z perspektywy prowadzenia jednocześnie sklepów stacjonarnych i internetowych (B2C i B2B) jest to bardzo przydatną funkcjonalnością.
AtomStore domyślnie daje dostęp do podstawowych funkcjonalności marketing automation. Z kolei paleta narzędzi, które już na starcie są zintegrowane z systemem, jest naprawdę szeroka. I tak dalej, i tak dalej. Pod tym kątem zauważyliśmy wyraźną poprawę jakości.
Czy zmiana platformy e-commerce wpłynęła na zarządzanie firmą?
Tak, zaoszczędziliśmy bardzo dużo czasu. System zarządzania zamówieniami w AtomStore jest bardzo intuicyjny i elastyczny, daje duże możliwości automatyzacji. Nasz dział wysyłki po wdrożeniu wyraźnie odetchnął z ulgą. Warto też zwrócić uwagę, że AtomStore jest bardzo intuicyjny w obsłudze, co jest istotne w przypadku osób, które nie mają na co dzień do czynienia z informatyką.
Wiele osób przestrzega przed zamkniętymi platformami, Pan jednak zdecydował się zmigrować sklep na takie rozwiązanie. Jakie są najważniejsze przewagi SaaS nad open source?
Z perspektywy firmy, która świadomie chce rozwijać sklep internetowy, a jednocześnie nie decyduje się na wydzielenie pionu IT, system zleceń, który oferuje SaaS AtomStore jest bardzo wygodny i rozsądny z perspektywy finansowej.
Rozwój core sklepu – mam tu na myśli choćby stabilność i poprawność kodu, integrację z narzędziami czy dopasowanie strony do urządzeń mobilnych – jest w interesie dostawcy oprogramowania. Dlatego prowadząc biznes nie muszę martwić się o aktualność rozwiązań do bieżących potrzeb rynkowych. Mam też pewność – przetestowaną niejednokrotnie – że modyfikacje, które sam zlecam, będą wykonane fachowo i dokładnie.
Wiele sklepów internetowych obawia się zmiany platformy e-commerce ze względu na możliwe spadki m.in. w wyszukiwarce. Czy 4szpaki.pl odnotowały jakieś niepokojące różnice?
Przy okazji migracji na inną platformę najczęściej zwraca się uwagę na prawdopodobne spadki sprzedaży oraz widoczności w indeksie Google. Ku naszemu zaskoczeniu nic podobnego nie miało miejsca. Przeciwnie, porównując tydzień przed migracją do tygodnia po przejściu na AtomStore, okazało się, że przychody były niewiele (ale jednak) wyższe.
Wzrost liczby użytkowników i sesji wiązał się z kolei z wyraźnym wzrostem widoczności. Poniżej przedstawiam wykres z Senuto przedstawiający tygodniowe podsumowanie fraz widocznych w TOP 10 i TOP 3. 20.01.2020 r. to właśnie data migracji z PrestaShop na AtomStore.
Oczywiście, tu też należy być ostrożnym z wyciąganiem daleko idących wniosków. Myślę, że rozsądnym okresem, w którym możemy ocenić efekty migracji pod kątem pozycjonowania są nawet 3 miesiące. Faktem jednak pozostaje, że Google bardzo przychylnie ocenił samo przejście z PrestaShop na AtomStore. Na pewno jest to złożony wątek – my odrobiliśmy pracę domową, jeżeli chodzi o przygotowanie się do migracji pod kątem SEO, ale warto zwrócić uwagę choćby na znaczne odchudzenie serwisu pod skrzydłami Atoma. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest systemowe wykorzystanie oszczędnego formatu grafik WebP. Optymalizacja obrazów jest jednym z najpopularniejszych obszarów do poprawy, jakie sygnalizuje np. Google PageSpeed Insights. Tymczasem, po migracji na AtomStore, szczególnie ocena wersji na desktopy jest imponująca.
Zaznaczam jednak, że migracja 4szpaki.pl to ważny, ale z pewnością nie ostatni etap rozwoju naszego sklepu. Widzę to raczej jako początek długiej drogi. Wciąż pozostaje bardzo dużo obszarów do optymalizacji, które będziemy przeprowadzać we współpracy z obsługą AtomStore.
Co zaleca Pan osobom, które wahają się nad wyborem nowej platformy e-commerce dla swojego sklepu online?
Każdy biznes ma swoją specyfikę. Przed podjęciem jakichkolwiek decyzji zawsze należy poświęcić czas na dokładną analizę potrzeb oraz możliwości ich zaspokojenia poprzez konkretne rozwiązania techniczne. Myślę jednak, że w historii 4szpaki.pl może odnaleźć się niejeden sklep internetowy.
Autor: Diana Drobniak