W jakim kierunku rozwija się e-biznes? Poznaj 9 trendów na 2022 rok
Kolejny szalony rok w e-commerce’ie za nami. Chociaż większość trendów w e-handlu widoczna jest od lat, to w 2022 kilka z nich może się wybić. Zobacz, w jaką stronę będzie zmierzać e-biznes w nadchodzącym roku.
1. Konsolidacja technologii
Jeśli działasz w e-commerce’ie najpewniej jesteś przyzwyczajon_ do obsługi wielu technologii – systemów do obsługi posprzedażowej, wysyłki newsletterów, marketing automation, nawiązywania współpracy z różnymi bramkami płatności i dostawcami… W efekcie twoi pracownicy muszą logować się do przeróżnych systemów, informacje są rozsiane po kilku platformach, a stos z umowami się piętrzy.
2022 będzie rokiem konsolidacji technologii tak, aby możliwie wszystkie funkcje, dane i statystyki były w jednym miejscu. Zwróć uwagę, czy Twoja platforma e-commerce jest trudna i kosztowna w utrzymaniu. Warto też przyjrzeć się wszystkim dodatkowym narzędziom, których używasz w e-biznesie – ile kosztują i czy wykorzystujesz 100% ich możliwości czy zaledwie jedną funkcję. Jeżeli tak jest, warto poszukać oprogramowania e-commerce typu all-in-one, które pozwala wykorzystać wiele możliwości ukrytych w jednym silniku.
Wybierz wysoce skalowalną platformę, którą można bez końca dostosowywać, dzięki czemu zapewnisz stabilność swojemu biznesowi. Jeśli zastanawiasz się nad migracją sklepu internetowego – koniecznie pobierz naszego darmowego e-booka. To pierwszy kompletny przewodnik po migracji danych sklepu online – ponad 40 stron praktycznej wiedzy i case studies.
2. Świadomy ECOmmerce
Rośnie świadomość konsumentów o negatywnym wpływie na środowisko nadmiernego konsumpcjonizmu. Dowodem na ekologiczny trend może być fakt, że aż 71% konsumentów zwraca uwagę na to, czy przesyłka, jaką wysłał e-sklep jest zapakowana w sposób ekologiczny*.
Jeśli zastanawiasz się, co możesz zrobić, by prowadzić bardziej ekologiczny i świadomy biznes, zajrzyj do naszego artykułu o Green Friday, gdzie znajdziesz pomysły na świadomy e-commerce, które możesz zastosować nie tylko w święto konsumpcjonizmu.
Coraz popularniejszy staje się także re-commerce (reverse commerce), czyli handel produktami z drugiej ręki. Rośnie liczba serwisów ogłoszeniowych, jak OLX czy Vinted, gdzie sprzedają użytkownicy indywidualni (C2C). To nie jedyny sposób na re-commerce – korzysta z niego coraz więcej liderów branży, m.in. Zalando, Apple, Answear.com czy eobuwie.com poprzez pilotażowę współpracę z InPostem polegającą na wysyłce kartonów do wielorazowego użytku.
Ty możesz zbierać używane produkty w swoich sklepach stacjonarnych albo prosić o ich wysyłkę na konkretny adres. Co w zamian? Możesz:
- oferować w zamian bony rabatowe na kolejne zakupy w twojej sieci,
- dawać gratisy za konkretną liczbę zebranych produktów,
- naprawiać i odświeżać asortyment z drugiej ręki, a następnie sprzedawać go ponownie w specjalnej zakładce w twoim e-sklepie. Jeśli zdecydujesz się na tę opcję, to warto pomyśleć o gwarancji na używane produkty, np. na 3 miesiące, żeby klienci wiedzieli, że to nadal jakościowy towar.
Nieważne, na którą strategię się zdecydujesz, istotne, by zacząć myśleć bardziej ekologicznie o własnym biznesie i pokazać to swoim klientom.
3. Nowoczesne technologie, czyli PWA i m-commerce
Pandemia COVID-19 sprawiła, że rozwój e-commerce’u gwałtownie przyspieszył – zmieniło się zachowanie konsumentów, którzy coraz częściej korzystają z nowoczesnych technologii. W 2021 r. ponad 90% młodych internautów zrobiło zakupy przez smartfona*. Od kilku lat coraz popularniejszy staje się m-commerce. Jeśli jeszcze nie zainwestował_ś w ten kanał sprzedaży i twoim biznesem nie kieruje zasada mobile first, to w 2022 warto poświęcić temu trendowi więcej uwagi.
W 2021 r. pracowaliśmy nad nowym layoutem jednej z największych internetowych drogerii Cocolita.pl. Zmiana szablonu i wykorzystanie innowacyjnych narzędzi oraz technologii szybko przełożyły się na wysokie wzrosty w sprzedaży na urządzeniach mobilnych – 16% więcej zamówień przez kanał mobile i +4% wzrost wartości koszyka na smartfonie.
Przeczytaj case study Cocolita.pl
Strategia m-commerce wiąże się z rozwojem nowoczesnych technologii, do których można zaliczyć progresywne aplikacje webowe. PWA daje możliwość stworzenia jednego sklepu internetowego, który działa zawsze i wszędzie! Obojętnie, czy Twój klient kupuje na desktopie czy smartfonie, online czy offline – może skorzystać z zalet PWA. Co to oznacza? Sklep w technologii progresywnej otrzymuje dodatkowe funkcjonalności, które dotychczas były zarezerwowane wyłącznie dla aplikacji mobilnych. Oprócz tego jest:
- niezawodny,
- zawsze dostępny,
- superlekki dla urządzeń mobilnych.
Od roku jednym z naszych najważniejszych projektów rozwojowych jest stworzenie własnego szablonu Progressive Web App, który będzie w pełni kompatybilny z panelem sklepu oraz licznymi funkcjami platformy. Nasze PWA, oprócz tego, że spełnia manifest progresywnych aplikacji, oferuje najlepszą wydajność, szybkie ładowanie i ciągłą interakcję z użytkownikiem.
4. Omnichannel
Jeżeli ktoś był przekonany, że handel stacjonarny zginie, to nic z tego. Konsumenci są spragnieni osobistych doświadczeń zakupowych. Jednocześnie otwarcie sklepu stacjonarnego nie ogranicza Cię do jednej lokalizacji – dzięki e-commerce’owi nadal możesz docierać do klientów z całej Polski (i nie tylko!).
Dziś zakupy stacjonarne i online przenikają się. Wystarczy, że spojrzysz na eobuwie.pl lub Modivo oraz na to, jak wyglądają ich salony stacjonarne. Przyszłość e-handlu to wiele kanałów sprzedaży i budowanie unikalnego doświadczenia klienta.
5. Sprzedaż zagraniczna
Jedną ze strategii, dzięki której duże i średnie marki odnoszą sukces jest ekspansja zagraniczna. Gdy rozwój na lokalnym rynku osiągnął maksymalny poziom, wejście na sąsiednie rynki będzie dobrą strategią. Na rynku e-commerce jest coraz więcej narzędzi i firm pozwalających na szybkie uruchomienie sprzedaży za granicą.
W czasie ekspansji zagranicznej warto pamiętać:
- o dostosowaniu płatności do preferencji klientów zagranicznych. Do najpopularniejszych form płatności w Europie należą e-portfele, pay-by-link, karty płatnicze i kredytowe, płatności odroczone i ratalne,
- o wybraniu firmy logistycznej. Badania pokazują, że Europejczycy oczekują dostawy w ciągu 3 dni,
- o strategii tłumaczenia wersji językowej sklepu. Zapytaj klienta o kraj i język, zdecyduj się na GeoIP albo używaj domen lokalnych,
- o dostosowaniu treści w e-commerce’ie. Pamiętaj, żeby przetłumaczyć nie tylko opisy produktów czy kategorii, ale też warunki zwrotów i reklamacji, przyciski CTA, etapy koszyka, rekomendacje czy komunikaty i e-maile.
DeeZee, nasz klient, dostarcza swoje produkty do 25 krajów w Europie. Ich sklep jest w pełni dostosowany do zagranicznych odbiorców.
SPRAWDŹ, JAK WDROŻYLIŚMY DEEZEE NA UKRAINĘ
Dlaczego warto spróbować sprzedaży cross-border? Klienci na Zachodzie zwykle są bardziej otwarci na produkty z zagranicznych sklepów internetowych niż Polacy i średnio wydają na nie nawet dwukrotnie więcej niż polscy internauci. E-commerce za naszą wschodnią granicą nie jest jeszcze tak rozwinięty jak na rodzimym rynku, co zmniejsza liczebność konkurencji. Dobrze przygotowane wdrożenie zminimalizuje twoje ryzyko, dzięki czemu będziesz się czuł bezpieczniej, a twój e-sklep ma większą szansę na osiągnięcie sukcesu także poza Polską.
6. Social commerce
W 2020 r. Instagram uruchomił kartę Zakupy, aby użytkownicy mogli odkrywać nowe produkty. Facebook zachęca sprzedawców do korzystania z wbudowanej witryny sklepowej, upraszczając proces przesyłania produktów. Pinterest używa szpilek do kupienia, aby promować przedmioty na sprzedaż, a TikTok Shopping w 2021 r. został uruchomiony pilotażowo w USA, Kanadzie i UK.
Zakupy w mediach społecznościowych zyskują na popularności. Chociaż w Polsce nie da się jeszcze w pełni korzystać z social commerce’u (użytkownicy muszą wyjść z aplikacji, jeśli chcą coś kupić) to coraz więcej sklepów sprzedaje także właśnie przez nie, a dla małych biznesów to często pomysł na łatwy start.
Social commerce łączy się także ze sprzedażą w trakcie transmisji na żywo, które są popularne zwłaszcza na Facebooku i Instagramie. Live commerce stał się jednym z trendów już w 2021 r., jeśli jeszcze nie próbował_ś, to koniecznie wykorzystaj go w swoim biznesie.
Poznaj 5 wskazówek sprzedaży live
7. UX i personalizacja, czyli niezmienne trendy od lat
Chociaż o UX-ie i personalizacji jest głośno już od kilku lat, to wciąż są to domeny głównie dużych e-sklepów. Jeśli jeszcze nie zainwestował_ś w twoim biznesie w te trendy, to warto o tym pomyśleć w 2022 r.
Przy zakładaniu i rozwijaniu własnego e-commerce’u nie można zapominać o UX-ie, którego znaczenie wciąż rośnie. UX to nie tylko ładna grafika, ale przede wszystkim funkcjonalność. Przy dodawaniu nowych funkcji trzeba pamiętać o spójności z pozostałymi elementami i strategią twojej marki.
Użytkownicy zwracają coraz większą uwagę na łatwość obsługi sklepu i jego estetykę zarówno na mobile’u, jak i desktopie – źle zaprojektowany sklep może szybko stracić klientów na rzecz bardziej przemyślanych rozwiązań u konkurencji. Każdy element sklepu, nawet najmniejszy, ma znaczenie – jeśli jego działanie będzie niezrozumiałe dla użytkownika, może on szybko porzucić chęć zrobienia zakupów.
Bartosz Jawor, UX Designer w AtomStore
Sztuczna inteligencja i rozwój technologii pozwalają na niespotykane wcześniej możliwości personalizacji landing page’y. Konsumenci oczekują łatwej i szybkiej nawigacji oraz pomocy w znalezieniu potrzebnych produktów.
Oferowanie spersonalizowanych treści i promocji zazwyczaj prowadzi do 20% wzrostu współczynnika konwersji sprzedaży. Przyjazny UX to krok nie tylko w stronę zadowolenia klientów, ale także – rozwoju twojego biznesu.
8. Szybka i bezkontaktowa dostawa do automatów paczkowych
Pamiętasz jeszcze czasy, kiedy nie istniały paczkomaty? Trend na automaty paczkowe niewątpliwie rozpoczął InPost. Jego śladem poszły w końcu inne firmy logistyczne – dziś na polskich ulicach możemy zobaczyć urządzenia DPD, Allegro, Orlen czy nawet AliExpress.
Paczkomat InPost jest najpopularniejszą formą dostawy w Polsce. Często korzysta z niej już 77% kupujących*.
Rosnąca popularność tej formy doręczenia wynika bezpośrednio z innych trendów – oczekiwania na szybką i bezkontaktową dostawę. Coraz więcej klientów chce otrzymać zamówione towary natychmiast, dlatego też pojawił się tzw. q-commerce. Ekspresowe dostarczenie produktów rozwinęło się zwłaszcza w ostatnim kwartale, kiedy użytkownicy coraz częściej zaczęli korzystać z takich aplikacji jak Glovo, Lisek i usługi Jush od Żabki czy BIEK od Biedronki.
9. Subskrypcje
Model subskrypcyjny sprawdza się już nie tylko w przypadku platform streamingowych, jak Netflix, HBO Go czy YouTube. Ich śladem poszły także niektóre sieci komórkowe, jak Play czy Orange, cyfrowe biblioteki, m.in. Empik Go, Legimi, seriwsy muzyczne i podcastowe, np. Spotify. Najpewniej korzystasz z co najmniej jednej ze wspomnianych usług.
E-commerce idzie ich śladem. Subskrypcje już sprawdzają się także w e-handlu i 2022 będzie ich rokiem! Wystarczy, że spojrzysz na sklep YourKaya.pl oferujący comiesięczne dostawy produktów menstruacyjnych i dezodorantów. Jeśli prowadzisz biznes, w którym istotna jest powtarzalność, np. sprzedajesz kosmetyki, soczewki kontaktowe, produkty spożywcze, to warto zainteresować się modelem subskrypcyjnym. To świetny pomysł na lojalizację klientów.
Nawet gdy na pierwszy rzut oka ten model nie jest charakterystyczny dla twojej branży, to pamiętaj, że ogranicza cię tylko twoja wyobraźnia – w księgarnii możesz oferować comiesięczna wysyłkę książek wybranego autora albo nowości z danej kategorii, w branży fashion dostawę bielizny albo skarpetek co kwartał, a w sklepie obuwniczym nowe buty co pół roku dla dzieci, których rozmiar często się zmienia, jak w USA zrobiła firma Nike.
To nie jedyne trendy, które zagoszczą na dobre w 2022 r. w e-commerce’ie. Warto zwrócić uwagę chociażby na voice shopping, silver commerce, płatności odroczone czy przywiązać wagę do bezpieczeństwa danych. Istotne jest, że rośnie świadomość konsumentów (i to nie tylko ekologiczna). Śledź nowości technologiczne i zainwestuj w rozwój, bo bez tego zostaniesz w tyle za konkurencją, co negatywnie odbije się na twoim biznesie.
Autor: Agata Kempa