Poznaj trendy na 2025 rok w e-commerce Zapisz się na webinar

Blog

27.04.2023
E-commerce Growth

6 stereotypów o sprzedaży zagranicznej online, których musisz się pozbyć

6 stereotypów o sprzedaży zagranicznej online, których musisz się pozbyć

E-commerce stale się rozwija i już jakiś czas temu stał się jednym z najbardziej dynamicznych sektorów gospodarki w Polsce. W ostatnich latach zwiększyła się liczba e-sklepów, a ich obroty z roku na rok rosną o kilkanaście procent. Wszystko to sprawia, że taka działalność staje się atrakcyjna dla coraz większej ilości przedsiębiorców. Założenie sklepu internetowego w kraju to jedno, lecz ekspansja zagraniczna często budzi jednak obawy. Wiele polskich firm boi się sprzedaży poza granicami i nie podejmuje działań w tym kierunku. A szkoda, bo jest to bardzo perspektywiczne działanie. Poznaj sześć mitów o sprzedaży zagranicznej.

 

1. Strach przed stratą

 

Jednym z najczęstszych powodów, dla których sprzedawcy rezygnują z ekspansji na rynki zagraniczne, jest obawa przed stratą. Nie wydaje się to niczym dziwnym, bo strach przed nowym i nieznanym to ludzka natura. Pojawia się nie tylko w biznesie, ale także na każdym innym polu. Ważne, żeby umieć tym zarządzać. Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z ryzyka inwestycyjnego, jakie wiąże się z podjęciem decyzji o wyjściu na rynki zagraniczne. Przygotować się z odpowiednim wyprzedzeniem i ustalić właściwą strategię pozwala jednak obecnie łatwy dostęp do technologii oraz dostawców. Daje to szansę nie tylko skrócić czas wystartowania na nowym rynku do kilku miesięcy, ale również zminimalizować koszty poniesione na taką inwestycję. Plany ekspansji można także skonsultować z doświadczonymi ekspertami z dziedziny cross-border w branży e-commerce, których z roku na rok przybywa.

 

2. Krajowy rynek mi wystarczy

 

Kolejnym stereotypem, który wstrzymuje często ekspansję, jest błędne założenie i przekonanie, że krajowy rynek jest wystarczający. To myślenie zbyt optymistyczne. Wielu sprzedawców uważa, że skoro osiągnęli sukces na polskim rynku, nie ma potrzeby rozwoju za granicą. Sprzedaż krajowa wydaje się bardziej pewna i bezpieczna. Jednak warto pamiętać, że siła nabywcza nieustannie się zmienia, a konkurencja jest coraz większa. Wystarczy spojrzeć na najnowsze raporty, żeby zobaczyć, jak dużo nowych sklepów internetowych przybywa z roku na rok. Poza tym warto pamiętać, że do Polski wchodzi także wiele marek zagranicznych, co w konsekwencji wymusza na sprzedawcach podjęcie dodatkowych kosztownych działań, takich jak zwiększenie budżetu na reklamę lub walka cenowa. Właśnie dlatego ekspansja na rynki zagraniczne może okazać się bardzo opłacalna. Dotyczy to zwłaszcza tych firm, które chcą zwiększyć swoje obroty i zasięg działania. Tym samym w przyszłości osiągną one większe zyski i będą mogły rozwijać się dalej.

 

3. Brakuje mi wiedzy

 

Trzecim często wymienianym powodem, który może zahamować ekspansję na rynki zagraniczne, jest brak kompleksowej wiedzy na ten temat. Wiele podmiotów nie wie, gdzie szukać informacji o cross-border, nie ma dostępu do wiedzy i narzędzi niezbędnych do sprzedaży za granicą. Trudno jest bez tego zacząć i czuć się pewnie. Niestety, nie istnieje jedno miejsce skupiające się kompleksowo na sprzedaży transgranicznej. Trzeba szukać i sprawdzać. Materiałów dostępnych w sieci, webinarów, podcastów, artykułów i poradników jest jednak wiele. Warto też pod tym kątem dobierać partnerów, którzy mają udokumentowane doświadczenie w sprzedaży poza granicami kraju i nam pomogą. Mogą to być agencje marketingowe, firmy doradcze lub platformy e-commerce, które ułatwią przygotowanie strategii ekspansji na rynki zagraniczne i zapewnią wsparcie na każdym etapie procesu. To ważne, żeby system e-commerce również był do tego przygotowany. W AtomStore sprzedaż zagraniczna jest dostępna dla każdego.

 

 

4. Co z logistyką i podatkami?

 

Kolejnymi barierami, z powodu których przedsiębiorcy boją się rozpocząć sprzedaż za granicą, są kwestie związane z logistyką i podatkami. Niezależnie od biznesu zawsze trzeba się z nimi mierzyć. Na terenie Unii Europejskiej wprowadzane są jednak systematycznie ułatwienia, które mają pomóc e-biznesom. Na przykład od 1 lipca 2021 obowiązuje w Polsce tzw. pakiet e-commerce, który wprowadza nowe zasady opodatkowania transakcji B2C. Ujednolicone zasady mają zapewnić konkurencyjność unijnym przedsiębiorcom w rywalizacji z firmami spoza UE. Warto poznać specyfikę rynku, na którym zamierzamy działać i skonsultować się z ekspertami ds. prawa podatkowego. Pomoże nam to zrozumieć kwestie niezbędne do prowadzenia biznesu w danym kraju zgodnie z obowiązującą tam legislacją.

 

5. Nie znam języka i rynku

 

Kolejną przeszkodą jest brak znajomości języka i specyfiki rynku, na którym podjęliśmy decyzję działać. Koniecznie musimy wcześniej zbadać możliwości reklamowe, poznać lokalne porównywarki cenowe czy marketplaces. Warto rozważyć zatrudnienie e-commerce managera, który zna język i wymagania rynku. Odpowiednią wiedzą i doświadczeniem wesprze nas w tematach, które dla nas, jako osób spoza danej kultury, mogą być niezrozumiałe. Jest to więc bariera do pokonania na wczesnym etapie. Nie powinna stanowić wymówki do rezygnacji z ekspansji swojego sklepu internetowego na rynki zagraniczne.

 

6. Boję się kosztów dostaw i zwrotów

 

Ostatni stereotyp, którym chcę się podzielić, to obawa przed kosztami dotyczącymi dostawy i zwrotów. Właściciele e-biznesów boją się, że skutki finansowe takiej decyzji mogą być bardzo wysokie i trudne do oszacowania. Jednak koszty te można zmniejszyć, stosując odpowiedni model operacyjny i właściwie planując te procesy, np. oferując darmową dostawę i zwroty powyżej określonej kwoty zamówienia czy korzystając z lokalnych kurierów. Warto wprowadzić również elektroniczne formularze i opakowania zwrotne. To wszystko pozwoli na znaczną redukcję kosztów związanych z przesyłkami i ułatwi panowanie nad nimi.

 

Podsumowując, sprzedaż zagraniczna to ogromna szansa na zwiększenie zasięgu sprzedaży, a tym samym wygenerowanie większych zysków. Jednakże, aby odnieść sukces, warto się odpowiednio przygotować i zacząć od rozeznania lokalnego rynku i analizy. Następnie należy przejść do opracowania strategii i wdrażania jej w życie. Cross-border w e-commerce to wielki potencjał i nie warto rezygnować z niego przez zakorzenione w nas stereotypy.

 

 

przetestuj platformę atomstore za darmo przez 30 dni


Autor: Gabriela Gil

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • logo iab polska