Jakie są najważniejsze cechy dobrej platformy sprzedażowej w internecie? Przewodnik po najważniejszych aspektach
Zastanawiasz się jaka platforma e-commerce pozwoli sprostać Ci wymaganiom branży? Nie wiesz, jaki SaaS wybrać, aby dokonać właściwej decyzji? Przeczytaj nasz przewodnik, poznaj kluczowe cechy dobrego systemu do sprzedaży i wybierz najlepszą platformę e-commerce dla Ciebie, biznesu i Twoich klientów. Poznaj sekrety sukcesu i przekonaj się, jakie aspekty warto wziąć pod uwagę przy wyborze platformy sprzedażowej.
Przejrzystość i łatwość użytkowania platformy e-commerce. Jaka platforma e-commerce lub sklep internetowy SaaS spełnia te wymagania?
Przejrzystość i łatwość użytkowania platformy e-commerce to kluczowe cechy, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze najlepszej platformy sprzedażowej w internecie. Prosty i intuicyjny interfejs panelu administracyjnego to także ważny element wyboru. System powinien oferować również dobrze zaprojektowaną ścieżkę klienta oraz bezpieczne płatności w sklepie internetowym, aby użytkownicy czuli się komfortowo i bezpiecznie robiąc zakupy. Platforma e-commerce w modelu SaaS, jak AtomStore, jest doskonałym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy chcą szybko i bezproblemowo uruchomić sklep internetowy.
SaaS - co to znaczy dla sprzedawcy w internecie?
Co oznacza skrót SaaS w przypadku platformy do sprzedaży? Nie musisz instalować dodatkowego oprogramowania, a cały sklep działa na serwerach dostawcy. Jako sprzedawca nie martwisz się o stabilność i utrzymanie całej infrastruktury związanej z serwerem, hostingiem i bezpieczeństwem danych. Dodatkowo otrzymujesz dostęp do fachowej pomocy, stale rozwijanych funkcji oraz stabilnych integracji.
W przypadku AtomStore istotna jest również przejrzystość procesów i ich łatwość dostosowania do potrzeb przedsiębiorcy. Narzędzia do zarządzania magazynem, obsługa płatności, przetwarzanie zamówień - wszystkie te procesy są proste i intuicyjne w AtomStore, co umożliwia szybką i efektywną obsługę klientów.
Przejrzysta struktura kategorii produktów w sklepie internetowym
Przejrzysta struktura kategorii i produktów to kluczowa cecha dla skutecznej platformy e-commerce. Dzięki dobrze zaprojektowanemu drzewku kategorii klienci mogą łatwo nawigować po ofercie i znaleźć interesujące ich produkty. Przejrzystość struktury produktów wpływa pozytywnie na użytkownika, co z kolei prowadzi do zwiększenia konwersji.
Z punktu widzenia sprzedawcy ważne jest, aby proces tworzenia czy zarządzania drzewem kategorii był elastyczny. Dobry katalog ma pomóc sprawnie zarządzać asortymentem i ułatwić proces sprzedaży. Platforma sprzedażowa AtomStore pozwala na zbudowanie złożonego drzewa kategorii oraz własnego menu. AtomStore pozwala:
- Stworzenie kategorii dostępnych i nieaktywnych (ukrytych) w sklepie
- Indeksowanie ich w Google oraz dodanie do Google i Facebook Feed lub przypisanie do odpowiednika kategorii w Allegro
- Stworzenie zaawansowanego meta description
- Przypisanie globalnych atrybutów, form dostawy i płatności
- Zbudowanie własnego menu i dowolna jego modyfikacja na stronie
- Dodanie plików graficznych do menu
- Wyszczególnienie promocji, nowości i bestsellerów w menu dla każdej kategorii
- Zbudowanie zupełnie innej nawigacji na urządzeniach mobilnych i desktopowych
- Samodzielne dodanie stylów do menu
- Stworzenie listy producentów
- Stworzenie list produktów, np. do 100 zł, pomysły na prezent dla... itp.
Kategorie produktów w AtomStore mogą być dostosowywane i łatwo reorganizowane, co zapewnia jeszcze większą elastyczność. Przejrzysta struktura kategorii i produktów to kluczowa cecha dla skutecznej platformy ecommerce. AtomStore to najlepsza platforma e-commerce pod kątem oferowania łatwej, customowej i intuicyjnej struktury produktów, co ułatwia zarządzanie asortymentem, sprzedaż i organizację.
Intuicyjne i skategoryzowane menu w sklepie internetowym to początek do zbudowania dobrego doświadczenia zakupowego klientów. Możliwość stworzenia tzw. mega menu to ogromna zaleta platformy e-commerce AtomStore
Wyszukiwanie produktów w sklepie internetowym
Wyszukiwanie produktów to kluczowy element w procesie sprzedaży online, który ma bezpośredni wpływ na sprzedaż. Od tego, czy klient znajdzie produkt, którego potrzebuje zależy bardzo dużo. Samo doświadczenie z wyszukiwarką w sklepie jest bardzo ważne. Badania dowodzą, że użytkownicy, którzy korzystają z wyszukiwarki wewnętrznej, są bardziej skłonni do zakupów niż ci, którzy przeglądają kategorie produktów. Wyszukiwanie pozwala bowiem na znalezienie konkretnych produktów, które odpowiadają potrzebom użytkownika.
Jaka platforma e-commerce zapewnia wysokiej jakości wyszukiwanie produktów i dodatkowe opcje? AtomStore oferuje zaawansowaną wyszukiwarkę, która dokładnie i precyzyjnie wyszukuje produkty, nawet jeśli klienci nie wiedzą dokładnie, czego szukają. Wspierana przez maszynowe uczenie, podpowiada użytkownikom najlepsze wyniki wyszukiwania oraz rekomendowane produkty. Poprawia błędy ortograficzne i fonetyczne, dzięki czemu jej używanie na smartfonie jest o wiele wygodniejsze. Sklep internetowym na SaaS AtomStore to przyjazna i inteligentna wyszukiwarka, którą pokochają Twoi klienci.
Klienci nie mają czasu na otrzymywanie błędnych wyników, tylko dlatego, że wyszukiwarka nie obsługuje literówek. Inteligentne silniki wyszukiwarek to przyszłość e-commerce. Zobacz, jak może to działać w praktyce na AtomStore
Bezpieczeństwo i zaufanie, jakie powinna oferować platforma sprzedażowa w internecie
Bezpieczeństwo i zaufanie to kluczowe czynniki dla sklepu internetowego. Klienci oczekują, że ich dane osobowe i informacje o płatności będą bezpieczne podczas dokonywania zakupów online i nie zostaną wykradzione lub nie wyciekną. Istnieją różne aspekty, które wpływają na poziom bezpieczeństwa i zaufania w sklepie internetowym. Oto najważniejsze z nich. Nie zapomnij je zweryfikować podczas wyboru platformy e-commerce SaaS.
Certyfikaty bezpieczeństwa i szyfrowanie SSL
Narzędzia mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa danych przesyłanych między użytkownikiem a serwerem sklepu internetowego to certyfikat bezpieczeństwa i szyfrowanie SSL.
Certyfikat bezpieczeństwa zabezpiecza stronę internetową przed atakami hakerów. Szyfrowanie SSL to proces kodowania danych, co zapobiega ich odczytaniu przez osoby trzecie. Oba narzędzia chronią klienta przed przechwyceniem jego danych przez osoby niepowołane, a są to dane wrażliwe: prywatny adres, imię i nazwisko, numer telefonu itp. Już przeglądarka przed wejściem na stronę ostrzega o braku certyfikatu SSL, dlatego tak ważne jest pilnowanie jego odnawiania lub wykupienie automatycznego odnowienia. Niezabezpieczony sklep to praktycznie zerowe szanse na sprzedaż, dlatego nie warto lekceważyć tego aspektu. Na szczęście platforma sprzedażowa SaaS jak AtomStore takie certyfikaty i SSL zapewniają w standardzie i nie musisz martwić się o ich odnowienie.
Akceptowanie różnych form płatności w sklepie internetowym
Formy płatności to kolejny ważny aspekt, który wpływa na zaufanie klientów. Klienci oczekują, że sklep internetowy będzie akceptować różne formy płatności, takie jak karty kredytowe, przelewy bankowe, systemy płatności elektronicznej typu BLIK, raty, leasing czy nawet płatności odroczone.
Według raportu Tpay w 2022 r. na czele preferowanych metod płatności nadal są BLIK, przelew online oraz karty płatnicze. Polacy coraz częściej przekonują się jednak również do płatności odroczonych. Badanie "Koszyk Roku 2022" pokazało, że metodę kup teraz, zapłać później ma już 73% badanych sklepów internetowych. Jaka platforma e-commerce zapewnia dostęp do różnorodnych form płatności? Między innymi AtomStore, która jest zintegrowana ze wszystkimi popularnymi w Polsce i za granicą bramkami płatności.
Polityka prywatności i ochrona danych osobowych
Polityka prywatności to absolutna podstawa obok regulaminu sklepu. Bez niej sprzedawca internetowy nie spełnia wymogów RODO, czyli ochrony danych konsumenta. Klienci są coraz bardziej świadomi swoich praw i oczekują, że dane osobowe nie będą udostępnianie osobom trzecim bez ich zgody. To, jak zbierane i przetwarzane są dane klientów, powinno być transparentnie określone przez sklep.
Ważnym aspektem polityki prywatności jest również informowanie klientów o zbieraniu danych przez ciasteczka oraz śledzeniu ich zachowań w internecie. W ostatnim czasie nastąpiły zmiany w zbieraniu danych przez ciasteczka, czyli third-party data. Apple pierwsze wprowadziło blokady ciasteczek, obecnie podobne ograniczenia wprowadziło Google. Tym samym sprzedawcy wkraczają w świat zwany cookieless. Obecnie Google mocno ograniczyło możliwość zbierania danych przez ciasteczka third-party data i w zasadzie zmieniło podejście do zbierania danych o użytkownikach.
Jako sprzedawca musisz zadbać o to, aby użytkownik miał pełną kontrolę nad decyzją o zbieranych przez sklep danych. Dostosowanie formularza zgody na śledzenie to kłopotliwe zadanie. Jaki SaaS wybrać, aby zapewnić najwyższą zgodność z RODO? Postaw na platformę sprzedażową AtomStore, która nie bieżąco reaguje na zmiany w regulacjach prywatności i ochrony danych osobowych.
Efektywność i skalowalność platformy do sprzedaży w internecie - co to oznacza w praktyce?
Dlaczego tyle mówi się o efektywności i skalowalności w e-commerce? Konkurencja w branży jest ogromna, a klienci wymagający. Skalowalność pozwala sklepowi na szybką ekspansję wraz ze wzrostem liczby klientów, bazy produktów czy zamówień. Skalowalność to brak przestojów, awarii, szybkie działanie witryny mimo dużej liczby użytkowników na stronie. Innymi słowy sklep online, jak i oprogramowanie do zarządzania zamówieniami pozostają wydajne i dostępne bez względu na liczbę procesów do obsługi.
Dobrze zaprojektowane rozwiązanie IT, jakim na pewno jest platforma dla e-commerce typu SaaS pozwala łatwo rosnąć i obsługiwać coraz większość ilość klientów. Można to osiągnąć na kilka sposobów. W AtomStore - rozwiązaniu SaaS wykorzystujemy elastyczną infrastrukturę chmurową (cloud), która pozwala na automatyczne skalowanie zasobów w zależności od potrzeb. Sklepy sprzedające za pomocą AtomStore korzystają z wysokowydajnych serwerów i baz danych oraz dodatkowego cache’owania, aby oferować najlepsze doświadczenie klienta. Ciągle pracujemy nad optymalizacją kodu strony i obsługi zapytań API, aby poprawiać efektywność pracy sprzedawców. Zdecydowanie są to cechy najlepszej platformy e-commerce dla świadomych sprzedawców.
Efektywność pracy to kolejny aspekt dojrzałych biznesów e-commerce. Osiąganie celów biznesowych jest możliwe dzięki poprawie konwersji, zwiększaniu bazy klientów przy jednoczesnej optymalizacji kosztów i czasu. Dlatego na pytanie jaki SaaS wybrać odpowiedź jest tylko jedna. Taki, który łączy w sobie niskie koszty utrzymania i automatyzację procesów. AtomStore to najlepsza platforma e-commerce pod kątem ilości wbudowanych funkcji, narzędzi i integracji. Przy niskim koszcie utrzymania można zautomatyzować wiele powtarzalnych procesów związanych z realizacją zamówienia, stanami magazynowymi czy promocjami w sklepie.
Dostępność i mobilność sklepu internetowego
Dostępny sklep przez 24/7 to totalna podstawa. Dlatego wybierając dostawcę platformy e-commerce w umowie znajdziesz zapis dotyczący SLA (Service Level Agreement), czyli poziom usług świadczonych przez dostawcę oprogramowania klientowi. W tym przypadku określa się takie parametry, jak:
- wysokość dostępności usługi np. 99,98% w skali roku,
- czas odpowiedzi na zgłoszenie,
- czas rozwiązania problemu,
- jakość usługi,
- wysokość kar finansowych za niedotrzymanie umowy.
W przypadku sklepu internetowego na SaaS kwestia dostępności jest bardzo łatwa i wygodna, ponieważ tę odpowiedzialność bierze na siebie dostawca, a nie sprzedawca. Jeżeli decydujesz się na sprzedaż na systemu typu open-source za dostępność sklepu odpowiadasz samodzielnie.
Sklep internetowy powinien być zoptymalizowany dla urządzeń mobilnych, ponieważ coraz więcej klientów korzysta z smartfonów do przeglądania stron internetowych i dokonywania zakupów. Według badania przeprowadzonego przez Adobe, w okresie świątecznym w 2020 roku, ponad połowa (52%) zakupów online została dokonana z urządzeń mobilnych. Zakupy z mobile stanowią coraz większy udział w ogólnej liczbie zakupów online.
Mobile commerce, czyli optymalizacja ścieżki zakupowej pod urządzenia mobilne powinna obejmować takie elementy jak szybkość ładowania strony, responsywność strony, łatwość nawigacji, wyszukiwania produktów oraz łatwość dokonywania zakupów na urządzeniach mobilnych. Sklep internetowy powinien działać poprawnie na różnych urządzeniach, takich jak smartfony i tablety, a także na różnych systemach operacyjnych i przeglądarkach internetowych. Dostępność i mobilność umożliwiają łatwe zakupy, co pozytywnie wpływa na zwiększenie sprzedaży i osiąganie wyników biznesowych.
Obsługa klienta i opinie użytkowników w kontekście sklepu internetowego i wyboru platformy sprzedażowej
Obsługa klienta i opinie - oba aspekty są niezwykle ważne dla sklepu online. Wielu klientów wybiera sklepy internetowe nie tylko ze względu na dostępny asortyment, ale bardzo często ze względu na dobre opinie innych użytkowników, pozytywną obsługę klienta i dobre wrażenia zakupowe. Decyzja zakupowa to złożony proces, dlatego każda nawet najmniejsza kwestia ma znaczenie. Jakość obsługi klienta ma kluczowy wpływ na lojalność, retencję i zadowolenie konsumentów.
Dla klienta mobilnego najważniejszy jest łatwy i szybki dostęp do pomocy technicznej i wsparcia w przypadku problemów z zamówieniami, płatnościami czy dostawą. Idealnie sprawdzi się tu czat na stronie lub infolinia. Sprawna odpowiedź (najlepiej natychmiast lub do godziny) to z perspektywy klienta standard w obsłudze. W kontekście platformy sprzedażowej ważne jest, aby zwrócić uwagę na możliwość zintegrowania się z narzędziem do live chat, Facebook Messenger dla firm lub innym systemem do obsługi klienta. Sprawdź również możliwości szybkie wyszukiwania zamówień np. po numerze telefonu klienta. Taka funkcja może okazać się kluczowa w przyszłości.
Chat i chatboty to obecnie najszybszy sposób na skontaktowanie się z obsługą klienta w sklepie. Wybierz narzędzie, które Ci pasuje i zintegruj je ze swoim sklepem internetowym
Opinie użytkowników zaraz po obsłudze klienta mają ogromne znaczenie dla sklepów internetowych. Klienci często kierują się nimi przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Dlatego sklepy internetowe powinny inwestować w zbieranie opinii od klientów, a następnie skutecznie na nie reagować.
Sprawdź jakie narzędzia do pozyskiwania opinii od klientów ma wybierana przez ciebie platforma e-commerce. Automatyczne wysyłanie wiadomości do klienta? Możliwość personalizacji wiadomości e-mail? Publikacja zweryfikowanych opinii? Integracje z zewnętrznymi systemami do zbierania opinii klientów? Im więcej, tym większy wybór dla Ciebie jako sprzedawcy. AtomStore jako platforma sprzedażowa SaaS posiada zarówno wbudowane zaawansowane narzędzie do zbierania recenzji czy opinii o sklepie, jak i integrację z przodującymi systemami do zbierania opinii. Wybór należy do Ciebie. Warto inwestować w odpowiednie narzędzia i procesy, aby zapewnić jak najlepszą obsługę klienta oraz skutecznie zarządzać opiniami użytkowników.
Jaki SaaS wybrać, aby spełniał najważniejsze cechy dobrej platformy sprzedażowej w internecie?
Podsumowując, jaką platformę e-commerce wybrać dla swojego biznesu musisz wziąć pod uwagę kilka najważniejszych aspektów. Są one kluczowe dla Twojego biznesu teraz, ale i w przyszłości.
Po pierwsze, wybierz platformę e-commerce, która jest dla Ciebie intuicyjna i oferuje więcej funkcji niż teraz potrzebujesz. Nie zapomnij o klientach! Wybierz oprogramowanie, które wspiera najlepsze praktyki z projektowania UX i optymalizacji procesów. Skąd to wiedzieć? Spójrz na firmy, które już korzystają z tego systemu do sprzedaży. Czy wiesz, że klientami AtomStore są m.in. HalfPrcie, DeeZee, Grupa Alsen, iSpot czy Cocolita.pl? Mamy doświadczenie w e-commerce!
Po drugie, bezpieczeństwo i zaufanie. Wyciek danych Twoich klientów to koszmar, którego nie chcesz przeżyć. Warto wybrać platformę sprzedażową, którą wybierają liderzy branży e-commerce. Możesz mieć pewność, że dostawca dba o każdy szczegół związanych z bezpieczeństwem.
Kolejne kluczowe kwestie to skalowalność i efektywność, które prowadzą do osiągania Twoich celów finansowych. Nie wybieraj platformy e-commerce, którą trzeba napisać od zera. Wybierz gotowe rozwiązania, które pozwolą ci szybciej osiągnąć sukces. Postaw nacisk na mobile commerce, ponieważ urządzenia mobilne są dziś kluczowym elementem strategii sprzedażowej.
Na koniec oceń możliwości obsługi klienta na platformie sprzedażowej oraz zbieranie opinii od klientów. To istotne w kontekście budowania retencji oraz pozyskiwania nowych kupujących.
5 najważniejszych cech dobrej platformy sprzedażowej
- Pomyśl o sobie! Wybierz przejrzysty i łatwy w obsłudze panel administracyjny, który jest dla Ciebie intuicyjny.
- Pomyśl o klientach! Dobrze zaprojektowana ścieżka zakupowa i dodatkowe funkcje zwiększające sprzedaż to klucz do sukcesu.
- Wysokiej jakości zabezpieczenia danych klientów i transakcji.
- Skalowalna i elastyczna platforma sprzedażowa, z którą możesz rozwijać biznes przez następne kilka lat.
- Dostęp do wbudowanych narzędzi do obsług klienta i zbierania opinii lub szerokie możliwości integracji z dostawcami zewnętrznymi.
Czy wybrałeś już swoją najlepszą platformę e-commerce? Jeżeli chcesz się przekonać jak wygląda sklep internetowy na SaaS, koniecznie wypróbuj naszą platformę sprzedażową AtomStore. Przetestuj ją przez 30 dni - za darmo i bez zobowiązań.
Autor: Diana Drobniak