Zaplanuj wyprzedaże sezonowe z AtomStore
Wakacje, początek i koniec roku to niezwykły czas dla e-biznesu – największe fale wyprzedaży. Aż 88% Polaków chętnie korzysta z promocji sezonowych. Jak się przygotować do oczyszczania magazynów i sprostać oczekiwaniom klientów? Tego dowiesz się z naszego artykułu.
Posezonowe wyprzedaże to gorący czas w e-commerce’ie. Sklepy chcą przygotować magazyny na nowy sezon, a klienci – kupić jak najwięcej za jak najmniej.
Zanim jednak przejdziemy do wyprzedaży… Porozmawiajmy o promocjach. Czy to to samo?
Promocja i wyprzedaż – podstawowe różnice
Promocja ma na celu zwiększenie wskaźnika konwersji sprzedaży. Może dotyczyć obniżenia ceny produktów, dodania gratisów lub oferowania zestawów promocyjnych, np. dwie bluzki w cenie jednej.
Wyprzedaż to specjalny typ promocji powiązany ze stanem magazynowym. Produkty sprzedawane są często po maksymalnie obniżonej cenie, aby pozbyć się zalegających towarów i zrobić miejsce na nowe.
Wyprzedaże łączą się ze stanem magazynowym, więc trwają do czasu, aż sprzedane zostaną wszystkie produkty lub osiągną one określony stan magazynowy. Moduł Wyprzedaż na platformie AtomStore pozwala na sprawne i wygodne organizowanie posezonowych akcji promocyjnych.
Czego oczekują klienci od wyprzedaży?
Polacy w trakcie sezonowych wyprzedaży wydają znacznie więcej niż przy innych promocjach. Co więcej, 49% z nich zwleka z decyzją zakupową do rozpoczęcia promocji. Konsumenci są w stanie wstrzymać się z zakupami kilka tygodni (lub nawet miesięcy!), aby kupić wymarzone produkty w znacznie niższej cenie.
Pamiętaj – klienci są przyzwyczajeni, że wyprzedaże wiążą się z ogromnymi rabatami. Na wysokość obniżki w czasie wyprzedaży zwraca uwagę aż 76% konsumentów.
O czym pamiętać podczas wyprzedaży sezonowych?
Klienci wydają dużo w trakcie sezonowych obniżek. Co trzeci Polak planuje zrobić zakupy za więcej niż 300 zł, a co dziesiąty chce wydać powyżej 2000 zł. Przyciągnij ich do swojego sklepu. Jak to zrobić?
1. Pokaż klientom, że organizujesz wyprzedaż
Wyprzedaż nie uda się, jeśli twoi klienci nie będą o niej wiedzieć. Przygotuj się do niej odpowiednio wcześniej i poinformuj o promocji klientów. Możesz umieścić banery na stronie głównej, zadbać o komunikację w mediach społecznościowych i rozesłać newsletter do swoich subskrybentów.
Na platformie AtomStore masz nie tylko możliwość zarządzania wyprzedażą, ale także kampanią marketingową, dzięki wykorzystaniu modułu Marketing Automation.
4 scenariusze Marketing Automation
2. Poinformuj o czasie dostawy
W czasie wyprzedaży konsumenci robią zakupy masowo – kupują więcej i więcej wydają, dlatego standardowy czas wysyłki może ulec wydłużeniu, jeśli nie przygotujesz sklepu na sezon promocji. Jeżeli nie jesteś w stanie zatrudnić w tym okresie dodatkowych rąk do pracy, to poinformuj swoich klientów, że dostawa może potrwać dłużej.
W czasie wyprzedaży dla konsumentów najważniejsza jest cena, zwraca na nią uwagę aż 83% kupujących. Liczą się także marka sprzedawcy, dobre doświadczenia związane z poprzednimi zakupami, szerokość oferty i możliwość bezpłatnej wysyłki. Czas dostawy nie jest dla nich aż tak istotną kwestią, dlatego raczej nie zrezygnują z zakupów w twoim sklepie nawet, gdy na zamówienie będą musieć czekać ponad tydzień.
Uważaj, klienci mogą być sfrustrowani, jeśli będą czekać na wysyłkę dłużej, niż oczekiwali, dlatego uprzedź ich, kiedy mogą się jej spodziewać.
3. Stwórz podstronę z dedykowaną wyprzedażą
Dobrą praktyką jest stworzenie podstrony z ofertą wyprzedażową. Może ona działać nie tylko w czasie sezonowych obniżek, ale cały rok. Dedykowany promocjom landing page sprawi, że strona twojego sklepu internetowego będzie przejrzysta, a nawigacja po niej – prosta i intuicyjna.
Sklep Deezee.pl ma dedykowany landing page dla wyprzedaży z produktami ze wszystkich kategorii. Klienci mogą je dowolnie sortować i przeglądać.
#howto: JAK STWORZYĆ LANDING PAGE POD WYPRZEDAŻE SEZONOWE?
PROTIP: Indywidualne menu w AtomStore
Czy wiesz, że w sklepie na platformie AtomStore możesz stworzyć menu własne, które będzie składać się z kategorii i stron, jakich chcesz? Landing page, jak Wyprzedaże czy Bestsellery, możesz dodatkowo podkreślić np. za pomocą wyróżniającego się koloru dzięki prostym stylom CSS bez ingerencji w szablon.
Jak działa moduł wyprzedaży na platformie AtomStore?
Uwaga! Narzędzie Wyprzedaż nie działa przy aktywnym module Akcje promocyjne. W module dostępna jest opcja wyprzedaży procentowych i kwotowych. Dowiedz się więcej o akcjach promocyjnych z tego webinaru.
1. Przejdź do modułu Marketing i promocje → Wyprzedaże i wybierz opcję „Utwórz wyprzedaż”.
2. Ustal nazwę roboczą wyprzedaży i czas jej trwania.
3. W polu „Ilość docelowa” wybierz stan magazynowy, przy którym produkt przestaje być objęty wyprzedażą.
4. Zdecyduj, czy produkty wyprzedażowe mają być automatycznie usuwane z listy wyprzedaży, a produkty – ukrywane po osiągnięciu ilości docelowej.
5. Ustal, czy podczas wyprzedaży uwzględniasz także stany magazynowe u dostawców.
6. Dodaj produkty, które są objęte wyprzedażą. Ustal ich cenę promocyjną. Możesz wpisać ją ręcznie lub wybrać procent rabatu, np. 60% będzie oznaczało, że cena produktu zostanie obniżona od ceny standardowej. Produkty objęte wyprzedażą możesz dodawać także z pliku xls/xlsx.
PROTIP: Wyprzedaż tylko wybranych wariantów produktów
W systemie AtomStore możesz wybrać, czy produkt wielowariantowy ma być objęty wyprzedażą w całości czy wyprzedaż dotyczy tylko jego wybranych wariantów. Po dodaniu produktu do listy, system podpowiada warianty dostępne w sklepie. Można wybrać jeden lub wszystkie.
7. Zapisz wyprzedaż.
8. Dobrą praktyką jest odświeżenie indeksów w Katalog → Produkty. Wszystkie produkty na wyprzedaży znajdują się również na stronie systemowej /wyprzedaz, np. https://demo.atomstore.pl/wyprzedaz
9. Produkty objęte wyprzedażą otrzymają odpowiednią etykietę oraz informację o czasie trwania promocji. Jeżeli nie podałeś daty końcowej wyprzedaży, pojawi się informacja, że promocja trwa do wyczerpania zapasów.
Jak zaimportować produkty na wyprzedaż przez plik XLS/XLSX?
1. W module Wyprzedaż wybierz polecenie Importu z XLS/XLSX.
2. Wybierz z listy atrybut, który w systemie odpowiada kodowi produktów. Jest to konieczne do identyfikacji produktów w katalogu.
3. Następnie uzupełnij informacje o wyprzedaży. Są one takie same jak w przypadku tworzenia wyprzedaży ręcznie.
4. Wgraj plik XLS/XLSX.
5. Podaj, w której kolumnie w pliku znajduje się kod produktu, cena produktu po obniżce (wybierz, czy jest to cena brutto czy netto). Jeżeli chcesz zróżnicować ilość docelową per produkt, również wskaż, w której kolumnie w pliku ta informacja się znajduje.
Ważne! W pliku powinna znaleźć się cena, która ma być docelową ceną na wyprzedaży. Import nie obsługuje wartości procentowych.
6. Kliknij przycisk Importuj.
7. Wyprzedaż została dodana. Możesz ją edytować.
8. Odśwież indeksy w Katalog → Produkty.
Podsumowanie
Nie ważne, czy sprzedajesz buty i ubrania czy elektronikę albo kosmetyki – Twoi klienci będą czekać na sezonowe wyprzedaże. Odpowiednio przygotowana promocja z uwzględnieniem działań marketingowych sprawi, że skutecznie przygotujesz magazyn na nowy sezon, a satysfakcja twoich klientów wzrośnie. Pamiętaj, że Polacy uwielbiają wyprzedaże i warto z tego skorzystać.
Autor: Agata Kempa