Poznaj trendy na 2025 rok w e-commerce Zapisz się na webinar

Blog

19.06.2023
E-commerce Growth

Rewolucja w social commerce. Koniec sprzedaży na Facebooku i Instagramie

Rewolucja w social commerce. Koniec sprzedaży na Facebooku i Instagramie

W świecie cyfrowej transformacji prowadzenie sprzedaży na platformach mediów społecznościowych stało się elementem strategii rozwoju wielu e-biznesów. Pod koniec kwietnia Centrum Pomocy dla firm na Facebooku opublikowało informację, która zmartwiła wiele przedsiębiorców sprzedających w sieci. Firma Meta, czyli właściciel Facebooka i Instagrama ogłosiła, że planuje wycofać funkcję sklepu na swoich platformach. Korporacja chce skoncentrować się na rozwoju usług reklamowych, które mają większy wpływ na wyniki kampanii. Jakie konsekwencje to niesie dla branży e-commerce?

 

Z tego artykułu dowiesz się:
  • co to jest social commerce?
  • jakie funkcje Facebook i Instagram oferował dla sprzedawców?
  • dlaczego Meta wycofuje się z platformy sprzedażowej?
  • jakie inne produkty będą od Mety będą przydatne w Twoim biznesie?
  • jakie branże są najbardziej narażone na decyzję światowego giganta?

Co to jest social commerce? Jakie ma znaczenie w polskim e-commerce?

Social commerce można określić jako praktykę sprzedaży i zakupu produktów lub usług za pomocą platform i aplikacji. Ogólnie, termin ten odnosi się do wszystkich działań wykorzystujących media społecznościowe w celu wpływania na decyzje zakupowe konsumentów. Poprzez social commerce firma może dotrzeć do potencjalnego klienta, oferując mu konkretne produkty lub usługi, które odpowiadają na jego potrzeby.

 

Jak wynika z badania PayPal Ecommere Index 2022 wielu handlowców zaczęło osiągać wysokie wyniki z social commerce, a szacuje się, że w 2022 roku branża social commerce w Polsce osiągnęła wartość ponad 2,77 miliardów dolarów (ok. 12 miliardów zł).

Funkcja sklepu na Facebooku i Instagramie

Aktualnie funkcja sklepu na platformach Mety oferuje wiele możliwości poszerzenia zasięgów oraz zwiększenia sprzedaży produktów. Według oficjalnej informacji Meta ma zamiar wycofać funkcję sklepu z Facebooka i Instagrama do 10 sierpnia 2023 roku.

 

Na Facebooku i Instagramie były dotychczas dostępne trzy kluczowe bezpłatne funkcje: - Sklep na Facebooku to funkcja, która jest zintegrowana z istniejącym profilem firmy, znany jako fanpage. Sklep może działać jako samodzielna platforma lub być powiązany ze sklepem internetowym firmy.

 

- Zakupy na Instagramie to możliwość prowadzenia sprzedaży na Instagramie. Użytkownicy mogli dzięki tej opcji przeglądać i kupować produkty bezpośrednio z platformy.

 

- Tagowanie produktów pozwało firmom oznaczać swoje produkty na postach Instagrama. Użytkownicy mogli wówczas kliknąć oznaczenie produktu i przejść bezpośrednio do strony produktu w sklepie internetowym.

 

Dodawanie produktów do sklepu na Facebooku i Instagramie było bardzo intuicyjne i można było zrobić to ręcznie lub automatycznie za pomocą katalogu w formacie .cvs Dla firm prowadzących sklepy internetowe istniała możliwość przekierowania użytkowników bezpośrednio ze sklepu na Facebooku lub Instagramie do e-sklepu. Można było to zrobić za pomocą przycisków "Wyświetl sklep" lub "Wyświetl w witrynie" umieszczonych przy odpowiednich produktach w postach lub na Instagram Stories. Dzięki funkcjom sklepu na Facebooku i Instagramie zakupy były łatwe i szybkie. Sprzedawcy mogli prowadzić sprzedaż wielokanałową, która w efekcie przyczyniała się do zwiększania zysków i umożliwiała przedsiębiorcom dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów.

 

Przykład oznaczenia produktów na Instagramie. Źródło: instagram.com

 

Przykład oznaczania produktów na relacji. Źródło: instagram.com

Zaskakująca zmiana na platformach Meta. Czy to koniec sklepu internetowego w social media?

Wydawało się, że właściciel Facebooka i Instagrama, Mark Zuckbenberg będzie rozwijał obszary social commerce i live shopping na swoich platformach, jednak zaskakująco ogłosił zmianę swoich planów. Firma uwzględniła wybrane rynki, na których sklepy i funkcje e-handlu pozostaną nienaruszone - niestety, Polska nie znajduje się wśród tych państw.

 

Mark Zuckerberg chce skupić się na rozwijaniu systemu reklam, aby przynosił on lepsze rezultaty biznesowe dla przedsiębiorców. Do tego celu zostaną wykorzystane rozwiązania sztucznej inteligencji oraz powstaną nowe funkcje dla reklamodawców.

 

Firmy z Europy, Bliskiego Wschody oraz Afryki nie będą już miały dostępu do sklepów wewnątrz aplikacji. Wyjątkiem są strony prowadzone w 11 krajach: Danii, Francji, Niemczech, Włoszech, Holandii, Norwegii, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii oraz Ukrainie, których to użytkownicy Facebooka będą nadal mogli prowadzić sprzedaż produktów.

 

Co decyzja o zamknięciu sklepów na platformach społecznościowych oznacza dla sprzedawców? Między innymi w Polsce, Facebook chce skoncentrować swoje działania na istniejących już opcjach, takich jak Advantage+ w kampaniach reklamowych, komunikatorach i rolkach, które mają przynieść jeszcze lepsze wyniki sprzedażowe. Oczywiście przedsiębiorcy nadal mogą prowadzić i rozwijać firmowe konta (fanpage) na Facebooku i Instagramie.

 

 

Przykład konta firmowego AtomStore na Instagramie.

 

 

Z raportu Gemiusa “E-commerce w Polsce 2022” wynika, że aż 25% badanych uważa, że natrętne reklamy wcześniej oglądanych produktów są istotną przeszkodą w e-commerce.

Dla przedsiębiorców korzystających ze sprzedaży na Facebooku i Instagramie oznacza to ograniczenie zasięgu promocji swoich produktów. W branżach takich jak fashion & beauty, DIY (rękodzieło), hobby, home & garden usunięcie kluczowej funkcji, która umożliwiała użytkownikom Facebooka i Instagrama zapoznanie się z nazwą i opisem produktu, będzie miało bardzo niekorzystne znaczenie. Teraz przedstawiciele tych branż jeszcze mocnej będą musieli skupić się na rozwoju własnego e-commerce i innych strategiach zwiększania sprzedaży.

Alternatywy dla sklepu na Facebooku i Instagramie

Dotychczas polegałeś na promocji swoich produktów za pomocą rozwiązań e-commerce od Meta? W tej sytuacji musisz znaleźć nowe sposoby dotarcia do klientów np. na TikToku. Pamiętaj, że Facebook i Instagram nadal będą dostępne, ograniczą tylko możliwość tagowania produktów i prowadzenia sklepów w aplikacji, ale profil i konto firmowe nie są zagrożone. Warto teraz rozważyć alternatywne metody zwiększania zasięgu własnego sklepu internetowego. Sprawdź możliwości platformy AtomStore dla sklepów internetowych, która oferuje darmowy 30-dniowy okres próbny.

 

testowanie platformy atomstore bez zobowiązań


Autor: Tomasz Łysoń

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • logo iab polska