Kiedy warto zmienić dotychczasową platformę e-commerce
Zmiana platformy e-commerce wymusza odpowiednie przygotowanie i analizę. Musi być decyzją przemyślaną i świadomą oraz uwzględniać potrzeby danego e-sklepu. Najczęściej do migracji dochodzi z powodu barier technologicznych lub finansowych, dlatego warto sprawdzić rozwiązania dostępne na rynku i wybrać to, które spełnia jak najwięcej oczekiwań. Kiedy więc należy zastanowić się nad zmianą platformy e-commerce i co jako doradca możesz podpowiedzieć klientowi?
- z platformy open source na SaaS;
- z platformy SaaS na open source;
- z dotychczasowego systemu SaaS lub open source na rozwiązanie dedykowane;
- w ramach danego modelu działania z jednej platformy na konkurencyjną SaaS bądź open source.
Należy być przy tym świadomym możliwości i ograniczeń, jakie z danym wyborem się wiążą. Sprzedaż w internecie to nieustanne śledzenie nowych trendów, by spełniać oczekiwania klientów. Każdy chce, by zamówienia składało się szybko, łatwo i bezpiecznie. Brak wsparcia, nowych rozwiązań czy funkcji sprawi, że e-sklep pozostanie w tyle za konkurencją. Kiedy zatem przeprowadzić replatforming, aby był on opłacalny i bezpieczny? Warto się nad tym zastanowić, by za jakiś czas nie robić tego ponownie.
Bariery technologiczne
Problemy tego rodzaju mogą dotyczyć ograniczeń związanych ze skalowaniem i obsługą coraz liczniejszych zamówień. Sklep rośnie, ale oprogramowanie nie rozwija się w takim tempie jak on i nie daje możliwości skalowania biznesu. Ważne jest, aby platforma zakupowa pozwalała na łatwe dodawanie nowych produktów i wkraczanie na kolejne rynki. Musi także bezproblemowo obsługiwać peaki sprzedażowe. To istotne, bo jeśli kampania promocyjna lub zbliżające się święto przyniosą wzrost zamówień, wówczas system musi być na tyle elastyczny, aby mógł je obsłużyć. Kiedy rozwiązanie nie spełnia takich wymagań należy rozważyć jego zmianę. Wydajność i użyteczność sklepu internetowego to podstawa. Agencje e-commerce często spotykają się z takimi problemami u swoich klientów.
Kolejnym wyzwaniem może być szybkość ładowania podstron, list kategorii czy działania filtrowanie lub sortowania, uzupełniania zawartości koszyka, przetwarzania płatności czy rozliczeń. Słaby czas, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych, które stale zyskują na popularności w e-commerce, może przynieść zwiększoną liczbę porzuconych koszyków i zmniejszoną wartość transakcji. Ma to zdecydowanie negatywny wpływ na sprzedaż. W dzisiejszym świecie, kiedy konsumenci potrzebują wszystkiego na przysłowiowe już, a jedno złe doświadczenie decyduje o tym, że więcej nie podejmują próby zakupu w danym sklepie internetowym, e-sklepy nie mogą pozwolić sobie na takie błędy. Opóźnienie działania strony już o 1 sekundę skutkuje często aż 7% spadkiem konwersji i 13% spadkiem satysfakcji klienta (źródło). Zatem jeżeli takie problemy pojawiają się w danym e-sklepie warto rozejrzeć się za nową platformą sprzedażową i doradzić klientowi system odpowiadający na jego potrzeby.
Oprogramowanie może także nie zawierać wszystkich funkcji, których wraz z rozwojem zaczyna potrzebować dany sklep internetowy. Przestarzały i niedostosowany do aktualnych warunków system prowadzi też często do pozostawania w tyle za konkurencją. Zwykle sprzedawcy na początkowym etapie wybierają proste i niedrogie rozwiązania, które wraz z rozwojem nie wystarczają. Wówczas zaczyna się poszukiwanie innego oprogramowania. Należy znaleźć opcję spełniającą nowe wymagania i pozwalającą na właściwą obsługę klientów. Podobnie, kiedy sklep przez nowe aktualizacje zaczyna działać mniej sprawnie, a więcej czasu i pracy trzeba poświęcić na naprawę błędów niż rozwój nowych usług. To wyzwania, z którymi nowa platforma może poradzić sobie często bez trudu. Zwłaszcza ta w modelu SaaS, którą charakteryzuje stałe dostosowywanie się do rynku, przepisów i potrzeb.
Innymi powtarzającymi się problemami są te z integracjami. Kiedy decydujemy się na multichannel, by sprzedawać na wielu kanałach, musimy mieć pewność, że platforma e-commerce poradzi sobie z wymianą danych, jaki będzie koszt utrzymania oraz planowany rozwój. Jeśli integracja pod tym kątem sprawia trudności, lepiej przenieść się na inną platformę.
Coraz częściej polscy e-sprzedawcy decydują się także na wejście na nowe rynki zagraniczne. Warto rozważyć to przed zmianą platformy, i jeśli w przyszłości pojawiają się takie plany, wybrać tę, która odpowie naszym wymaganiom. Platforma e-commerce przy ekspansji zagranicznej powinna charakteryzować się elastycznością. Musi posiadać opcję multistore z możliwością dodawania wielu domen i indywidualną konfiguracją dla każdego sklepu oraz mieć panel administracyjny przynajmniej po angielsku. Ważne, by dawała szansę na dodanie przynajmniej kilku walut w sklepie, stosowanie indywidualnych polityk cenowych dla produktów na dany rynek oraz gotowe, możliwie maksymalnie zautomatyzowane procesy przeliczania cen dla krajów i walut. Warto również, by umożliwiała tworzenie różnych promocji dla poszczególnych rynków oraz respektowała strefy czasowe. Co równie istotne musi posiadać integrację z wybranymi operatorami metod płatności i dostawy dla poszczególnych krajów. Wszystkie te wymagania spełnia AtomStore - rozwiązanie dla średnich i dużych biznesów. Są to też elementy, które pozwalają doradcom e-commerce przedstawić najlepsze możliwości pod kątem zmiany platformy, biorąc pod uwagę cross border.
Bariery finansowe
Czasem właściciele sklepów internetowych skarżą się na wysokie koszty utrzymania. Problem pojawia się wtedy, gdy zamiast inwestować w rozwój, muszą stale dokładać do funkcjonowania obecnej platformy, aktualizacji, dorabiania niezbędnych funkcji itp. Nie mogą pozwolić sobie na ignorancję w tym temacie, ponieważ nadrobienie długu technologicznego w przyszłości byłoby jeszcze bardziej kosztowne, a w międzyczasie straciliby klientów. Jeśli podobne prace zaczynają wymagać ponoszenia coraz większych nakładów finansowych, to jest szansa, że masz do czynienia z efektem już rosnącego długu. Podobnie z aktualizacjami. Czasem jest to najlepszy czas, by zmienić platformę open source (np. Magento) na rozwiązanie SaaS (np. AtomStore).
Wykorzystując gotowe rozwiązania należy zwrócić również uwagę na koszty związane z integracjami. Czasem za to, co powinno być w standardzie, e-biznesy płacą naprawdę dużo. Przykładem mogą być metody płatności czy systemy ERP. Większość producentów dba o to, by takie integracje mieć gotowe, bo stanowią one o atrakcyjności platformy. Jeśli więc za każdą taką nowinkę musisz płacić, to zazwyczaj generujesz sobie niepotrzebne koszty, które mógłbyś przeznaczyć na działania rozwojowe.
Dodatkowo, w przypadku rozwiązań dedykowanych, nie tylko prawdopodobnie mocno przepłacasz za każdą nową funkcjonalność, ale także ryzykujesz całkowitym uzależnieniem się od dostawcy. Doradzając sklepom internetowym, agencje powinny brać takie aspekty pod rozwagę.
Jakie pytania jako doradca możesz zadać e-sklepowi przed zmianą platformy e-commerce?
Jeśli większość wymienionych poniżej punktów dotyczy sklepu internetowego Twojego klienta, warto rozważyć migrację na inny system e-commerce.
- Nagły wzrost ruchu wpływa negatywnie na czas ładowania strony czy proces rozliczeń.
- Hosting lub systemy bezpieczeństwa zawodzą.
- Zespół stale musi naprawiać pojawiające się błędy.
- Często słyszysz od swoich programistów, że danej sugestii usprawniającej nie da się wdrożyć, a kolejne aktualizacje wymagają od nich coraz więcej pracy.
- Poświęcasz za dużo czasu i środków finansowych na utrzymywanie platformy, którą posiadasz w stosunku do inwestycji i wzrostu.
- Zespół obsługi klienta otrzymuje coraz więcej skarg na działania platformy.
- Nie masz możliwości zautomatyzowania procesów sprzedażowych w e-sklepie.
- Nie masz dostępnych rozbudowanych narzędzi analitycznych w systemie.
Warto wybrać taką platformę e-commerce, dla której nowa metoda płatności, z którą należy się zintegrować, zmiany w prawie czy nowe trendy nie będą problemem i nie sprawią, że za kilka miesięcy znów staniemy przed podobnym dylematem. Często dobrym wyborem okazuje się rozwiązanie w modelu SaaS. Do tego niezbędna jest jednak pogłębiona analiza i właściwe określenie potrzeb i wymagań już na samym początku. Dowiedz się czym jest platforma SaaS Enterprise w e-commerce i czym różni się od masowych rozwiązań.
Autor: Gabriela Gil