Jakich funkcji szukać na platformie SaaS dla sklepu internetowego?
Decydując się na wejście na platformę sprzedażową SaaS w e-commerce musisz być świadomy, że każda z nich często oferuje coś zupełnie innego. To, co w jednym rozwiązaniu oferowane jest zupełnie za darmo, w innym będzie ekstra płatne. Na jakie funkcje i opcje zwrócić uwagę już na samym początku porównując wiele platform SaaS dla sklepu internetowego? Sprawdź naszą listę.
Zatrudnienie specjalistów świadczących profesjonalne usługi to bardziej efektywna droga do osiągnięcia sukcesu bez inwestowania w to dużej ilości czasu oraz pieniędzy. Zamiast zagłębiać się w mechanikę silnika spalinowego, oddajesz samochód do serwisu. Tak samo działa to w biznesie.
Dostarczanie wysokiej jakości usług oraz przetestowanych rozwiązań IT i to w krótkim czasie, jest jedną z największych wartości firm e-commerce oferujących platformy w modelu abonamentowym (SaaS). Zalety wyboru dostawcy SaaS dla sklepu internetowego to bezpieczeństwo, proste i przejrzyste warunki współpracy i uwolnienie zasobów na tworzenie strategii i przewag konkurencyjnych czy ekspansji biznesu.
Współpraca z dostawcą oprogramowania SaaS dla e-commerce może przynieść Ci więcej korzyści, niż się spodziewasz. Dobry partner pomoże Ci zbudować i uruchomić solidny sklep internetowy wsparty sprawdzonymi narzędziami do zwiększania sprzedaży produktów online i przyciągania klientów. Potwierdzają to zarówno e-commerce managerowie, jak i niezależni konsultanci sprzedaży online.
Jesteś zdecydowany na wybór platformy e-commerce SaaS dla sklepu B2C lub B2B? Oto lista funkcji i usług, na które każdy sprzedawca powinien zwrócić uwagę, aby nie popełnić błędu podczas wyboru swojego dostawcy.
Skalowanie i rozwój sklepu internetowego
Każdy przedsiębiorca zakładając biznes liczy na na wysokie zyski i szybki rozwój. Narzędzia mogą skutecznie ograniczać potencjał Twojego pomysłu. W przypadku sprzedaży online lepiej wybrać system e-commerce, które oferuje trochę więcej niż aktualnie potrzebujesz. To podejście uchroni cię przed szybkim rozczarowaniem i migracją na nowy system. Nie chodzi tylko o parametry techniczne, jak limit produktów czy przestrzeń na dane. Ważniejsze będą dodatkowe narzędzia i usługi, jakie dostawca może Ci zaoferować.
Ze strategii biznesowej wynika, że chcesz budować społeczność wokół swojego sklepu internetowego? Szukaj platformy e-commerce, która oferuje program lojalnościowy oraz gotowe scenariusze marketing automation (np. wiadomości powitalne, ratowanie porzuconych koszyków, reaktywację klientów).
Wielu sprzedawców obawia się rozwiązań SaaS-owych z powodu ograniczeń w wdrażaniu indywidualnych rozwiązań. Jest to zbędna obawa, ponieważ platforma klasy enterprise jak AtomStore jest w stanie zaoferować już gotowe rozwiązanie lub stworzyć indywidualne ustawienie.
Przed podjęciem decyzji, sprawdź również ile nowych funkcji dostaje platforma i jak często jest aktualizowana. Te informacje powiedzą Ci, czy dostawca słucha potrzeb klientów i rynku oraz czy inwestuje dużo czasu do ulepszanie produktu. Szukaj tych informacji pod hasłem aktualizacje lub changelog.
Zarządzanie sklepem i narzędzia zwiększające sprzedaż
Funkcje i narzędzia, których potrzebuje sprzedawca są w dużej mierze zależne od branży, w której działa np. sprzedaje modę i akcesoria czy prowadzi sprzedaż hurtową. Bez względu na rodzaj biznesu, każdy sklep internetowy potrzebuje dostępu do zaawansowanego katalogu produktów czy narzędzi poprawy konwersji.
Oto lista funkcji stworzona na podstawie raportu Gartner Digital Commerce, w które powinien być wyposażony każdy nowoczesny biznes. Wzięliśmy pod uwagę funkcjonowanie sklepów we współczesnym świecie handlu cyfrowego, w którym występuje wysoka konkurencja oraz potrzeba innowacji:
- zarządzaniem informacjami o produktach
- sprzedaż wielokanałowa m.in. social commerce, marketplaces, B2B
- multistore i sprzedaż zagraniczna
- zarządzanie i segmentowanie danych o klientach (CRM)
- wbudowany system marketing automation
- elastyczne zarządzanie zawartością sklepu (CMS)
- silniki personalizacji i rekomendacji produktowyc
- zintegrowany moduł zwrotów
- elastyczne zarządzanie zniżkami i promocjami
- live commerce
- visual search
- otwarte API platformy e-commerce
- Progressive Web App (PWA)
- architektura headless commerce
Jeżeli Twoja platforma e-commerce posiada wszystkie z wyżej wymienionych funkcji i narzędzi szybko zmieniające się trendy w sprzedaży oraz technologii nie zaskoczą Cię.
Utrzymanie sklepu, SLA i support
Zaplecze know-how oraz stałe wsparcie jest bardzo ważnym aspektem platformy SaaS. Sprzedawca może liczyć na stały kontakt z obsługą klienta. Warto dowiedzieć się czy do zgłaszania problemów służy dedykowany system ticketowy, czy wiadomości email. Ten pierwszy zdecydowanie wpływa na efektywność i przepływ pracy. W przypadku nieobecności konsultanta czy sprzedawcy, ktoś inny może płynnie przejąć wątek. W niektórych przypadkach można dokupić dodatkowe wsparcie lub dostęp do godzin programistów.
Jeżeli dostawca w jakikolwiek sposób ogranicza szybkość działania sklepu lub oferuje podwyższoną wydajność na wyższych pakietach, powinna zapalić Ci się czerwona lampka. Wydajność, stabilność i szybkie ładowanie się sklepu to podstawa sprzedaży online. Dlatego w umowie z platformą e-commerce sprawdź deklarowaną stabilność sklepu, czyli SLA.
Oprócz gwarancji dostępności usługi, sprawdź również częstotliwość wykonywania kopii zapasowych danych sklepu internetowego i jej zakres. Niektóre platformy pobierają dodatkową opłatę za przywrócenie backupu sklepu lub limitują ilość tej usługi w zależności od wysokości abonamentu.
Prowizje od wyboru dostawcy płatności i przesyłek
To koszt, na który dość łatwo nabrać przyszłego sprzedawcę. Dostawcy oprogramowania SaaS często stosują niską cenę abonamentu, ale w zamian oczekują, że klienci będą korzystać z ich bramek płatności czy usług logistycznych, w których to oni dyktują prowizje. Opcja skorzystania z zewnętrznych niezależnych operatorów - płatności i kurierów - wiąże się dodatkową opłatą od sprzedawcy dla dostawcy platformy.
Jeżeli merchant nie chce skorzystać z wbudowanej bramki płatności, płaci podwójnie: prowizję od transakcji dla operatora płatności (np. Przelewy24, PayU itd.) oraz dodatkową opłatę za korzystanie z zewnętrznych dostawców usług płatniczych. W przypadku posiadania własnej umowy i wypracowanych stawek z kurierem jak np. InPost czy DPD, sprzedawca musi wykupić dodatkową aplikację, która pozwoli mu na integrację z partnerem logistycznym, którym chce. Czy to może się opłacać? Wystarczy policzyć.
Rozwiązanie to znalezienie dostawcy platformy e-commerce, który nie ogranicza wyboru bramki płatności czy integracji z kurierami i nie pobiera od tego żadnej prowizji. Obawiasz się, że nie otrzymasz korzystnej oferty od operatora płatności? Wiele platform e-commerce, w AtomStore oferuje swoim klientom wypracowane atrakcyjne prowizje od transakcji. I nie pobiera za to żadnych opłat!
Podsumowanie jak wybrać platformę e-commerce dla sklepu internetowego
Wybór platformy sprzedażowej dla sklepu internetowego nie jest łatwą decyzją. Sam wybór technologii - SaaS czy open source - będzie determinował późniejsze decyzje. Wybierając platformę e-commerce SaaS nie liczy się tylko na wysokość abonamnetu (to rzecz zmienna), ale przede wszystkim funkcje, ograniczenia w planach oraz całkowity koszt utrzymania systemu e-commerce. Jeżeli szukasz rozwiązania dla sklepu internetowego, który nie ograniczy Cię pod dwóch - trzech latach użytkownia, a pozwoli rozszerzć biznes o nowe pomysły, wypróbuj platformę AtomStore. Aby sprawdzić czy AtomStore spełnia oczekiwania, możesz skorzystać z 30-dniowego okresu testowego bez zobowiązań. Nie zwlekaj!
Autor: Diana Drobniak