Jak zautomatyzować ofertowanie w B2B?
O tym, że B2B to sprzedaż oparta na relacjach nie trzeba nikogo przekonywać. Oferta - jej przygotowanie, jakość i czas wysłania od złożenia zapytania, to niewerbalna informacja dla odbiorcy, jak traktuje go nasz firma. Efektywny system e-commerce B2B pozwala maksymalnie zautomatyzować ofertowanie. Tym samym wyeliminować uprzykrzające życie handlowców i klientów błędów i problemów.
Na co najwięcej czasu przeznaczają handlowcy w B2B w ciągu ośmiogodzinnego dnia pracy? Na szukaniu potencjalnych klientów i informacji o nich? Osobistych spotkaniach? Na rozmowach z klientami? Zdecydowanie. Ale czy te rozmowy to wsłuchiwanie się w ich obecne problemy, doradzanie, przygotowanie najlepszej oferty i prezentowanie nowości? Czy może przyjmowanie zamówień i nanoszenie poprawek na oferty?
“Nie mam na to czasu!”...
...słyszy najczęściej menedżer działu handlowego. Produktywność wśród sprzedawców spada, a handlowcy przyznają, że cierpią na chroniczny brak czasu. Na zarządzanie relacjami (utrzymywanie i budowanie) przeznaczają niewiele czasu. Za to wiele uwagi poświęcają na sprawy administracyjne, wypełnianie CRM-ów, zarządzanie korespondencją z klientem oraz... wypisywaniu ofert. Nie wierzysz? Zapytaj swoich handlowców ile godzin tracą na przepisywanie zamówień składanych przez klientów telefonicznie. Jakie zajęcie zabiera im najwięcej czasu i czy warte są one aż tyle czasu?
76% klientów B2B nadal ceni sobie kontakt z żywym człowiekiem, zwłaszcza przy decyzji o wyborze nowych produktów lub usług.*
W czasach olbrzymiej konkurencji, to jakiej jakości obsługę oferuje dział handlowy decyduje o podjęciu lub kontynuacji współpracy. Zadaniem handlowca jest odpowiadać na potrzeby i rozwiewać wątpliwości klienta. Tymczasem nasz sprzedawca skupia się, ale na przepisywaniu treści zapytania z ERP-a do Excela, sprawdzania stanów magazynowych, cen, ręcznym dodawaniu wariantów i obliczaniu rabatów dla każdej pozycji. Tak przygotowaną indywidualną wycenę wysyła do klienta w formacie XLS. Gdy po negocjacjach kupiec i sprzedawca dojdą do porozumienia co do ceny i terminu płatności, klient przesyła potwierdzenie zamówienia, na podstawie którego handlowiec dopiero tworzy, czy raczej “przeklikuje”, zamówienie do systemu sprzedażowego.
Warto wspomnieć, że wartość zamówień klientów, którzy są w taki sposób obsługiwani są bardzo wysokie. Sektor B2B wydaje na zakupy w sieci prawie dziesięć razy więcej niż klienci indywidualni.
Czy ten proces dałoby się zautomatyzować i odzyskać czas dla klientów?
Oddaj zamówienie w ręce klienta
Klient biznesowy to również człowiek, który w codziennym życiu robi zakupy online. Badania potwierdzają, że większość z nich chętnie przeniesie swoje nawyki zakupowe również do pracy. Dlatego w ramach systemu B2B AtomStore oddajemy klientom do dyspozycji w pełni funkcjonalny sklep internetowy z możliwością zamówień hurtowych. System łączy łatwość i wygodę robienia zakupów znane z e-commerce, z funkcjami typowymi dla sprzedaży hurtowej (np. indywidualne cenniki, niepełne jednostki czy kredyt kupiecki). W dużym skrócie system B2B pozwala oddać proces zamówienia w ręce klienta.
Dlaczego to działa? Jeżeli dotychczas kontrahenci głównie dzwonili, by złożyć zamówienie, bo jedyny system jakim posiadasz do zarządzania towarem to ERP, zmuszałeś ich do czekania w kolejce, dostosowania się do Twoich godzin pracy i najważniejsze - kojarzyłeś się z przykrym powtarzalnym obowiązkiem. Dzięki wdrożeniu sklepu internetowego do zamówień hurtowych, dajesz klientowi pełną swobodę - może zamawiać co chce i kiedy mu najbardziej pasuje. A co jeżeli chciałby ponegocjować cenę zamówienia?
Wyceniaj gotowe koszyki klientów, czyli jak szybciej negocjować ceny
Moduł ofertowania, który zbudowaliśmy w systemie B2B pozwala, by klient po skompletowaniu swojego zamówienia w postaci znanego ze sklepów internetowych koszyka zakupowego, zamiast kontaktować się ze swoim opiekunem w celu negocjacji ceny, może skorzystać z opcji “Zapytaj o ofertę”. Koszyk trafia do handlowca, który odpowiednio rabatuje ceny, zapisuje ofertę online lub w PDF i wysyła bezpośrednio na adres e-mail klienta.
Wisienką na torcie niech będzie fakt, że kontrahent może zaakceptować taką ofertę z poziomu… maila jednym kliknięciem. Reszta dzieje się już sama.
Jakie naprawdę korzyści przynosi automatyzacja ofertowania?
Po pierwsze i najważniejsze - system B2B nie powoduje redukcji zatrudnienia w działach handlowych. Zautomatyzowane ofertowanie przede wszystkim optymalizuje pracę, podnosi efektywność sprzedawców oraz pozwala im skupić się na poszerzaniu rynku odbiorców oraz poprawie jakości obsługi oraz relacji z klientami.
Personalizowane promocje w B2B?
Poznaj nową funkcję systemu B2B AtomStore >>
Mając nawet bardzo rozbudowany system B2B, klient nadal (a może nawet bardziej niż kiedyś!) potrzebuje merytorycznego wsparcia osoby, która doradzi mu najlepszy wybór. To miejsce, by naturalnie dać rozwinąć się umiejętnościom sprzedażowym i… doradzać oraz dosprzedawać. Zamiast wykonywać kilka telefonów, wystarczy jeden, w którym sprzedawca zaproponuje towar, jaki zdobywa popularność, a następnie doda go do koszyka i oferty.
Opracowany w AtomStore mechanizm zautomatyzowanego ofertowania zdecydowanie przyspiesza pracę i skraca czas odpowiedzi na zapytania klientów czy negocjacji cenowych. Eliminuje też powtarzalne czynności i przede wszystkim - sprawia, że współpraca na linii klient - handlowiec staje się nareszcie komfortowa.
W AtomStore wierzymy, że ofertowanie i praca związana z tym procesem może być przyjemną częścią dnia. Stworzyliśmy system B2B, dzięki któremu każdy producent, dystrybutor czy hurtownia mogą zautomatyzować i zwiększyć swoją sprzedaż. Jeśli chcesz omówić swoje potrzeby, integracje oraz pozostałe możliwości systemu, skontaktuj się z nami i umów na indywidualne darmowe webinarium.
*źródło
Autor: Diana Drobniak