Poznaj trendy na 2025 rok w e-commerce Zapisz się na webinar

Blog

13.05.2019
E-commerce Growth

18 statystyk, które przekonają Cię, że warto inwestować w mobile commerce

18 statystyk, które przekonają Cię, że warto inwestować w mobile commerce

Autobus, kawiarnia, przejście dla pieszych, nawet domowe zacisze. Wszyscy wpatrują się w 5-calowy świecący ekran. Co robią? Piszą, czytają i... szukają produktów, które być może kupią. Robią to nie gdzie indziej jak na smartfonie. Mobile commerce to jeden z ważniejszych trendów w 2019 roku. Oto 18 powodów, aby zacząć wdrażać strategię mobile first w Twoim sklepie internetowym.

 

Smartfonizacja w Polsce i na świecie

    • 62% Polaków posiada smartfon w 2018 roku (czyli blisko 21 mld). To ponad dwa razy więcej niż sześć lat temu, dzięki czemu urządzenia mobilne są jedną z najszybciej rozwijających się technologii w historii. Dla porównania, telefon stacjonarny potrzebował 45 lat, aby osiągnąć taki sam poziom adaptacji.

 

  • Przeciętny Polak spędza na smartfonie średnio 2,3 godziny dziennie, sprawdzając go nawet 150 razy dziennie. To ponad miesiąc spędzony wyłącznie na scrollowaniu, przeglądaniu i robieniu zakupów.

 

  • Z 36% w 2016 r. do 40% w 2018 rośnie udział w czasie online spędzany na smartfonie w Polsce. Różnice w korzystaniu z komputera stacjonarnego i telefonu zmniejszają się na korzyść urządzeń mobilnych.

 

  • 55% użytkowników smartfonów przyznaje, że czuje się źle, gdy nie mają przy sobie  swojego telefonu. To “nomofobia”, czyli uzależnienie od smartfonu i technologii.

 

Jaki ma to wpływ na sklepy internetowe?

Smartfony (i tablety) stały się powszechnie dostępnym urządzeniem. Coraz więcej ważnych aktywności można wykonać za jego pośrednictwem. Dokonywane za ich pośrednictwem transakcje czy działania są coraz bezpieczniejsze oraz wygodne.

 

Aktualny stan mobile commerce

  • Przeglądanie produktów stało się szóstą najczęściej wykonywaną czynnością na smartfonach w Polsce. Wyprzedza je tylko czytanie e-maili, artykułów, oglądanie YouTube oraz korzystanie z social media.

 

  • W ciągu trzech miesięcy 40% Polaków (robiących zakupy internetowe) dokonało co najmniej jednego zakupu online.

 

  • Polskich internautów, którzy kupują wyłącznie mobilnie jest już 23% (na sfinalizowanie transakcji płatnością z poziomu smartfona decyduje się 15% kupujących).

 

  • 13% internautów posiadających przynajmniej dwa urządzenia zaczyna proces zakupowy od smartfona.

 

  • Co druga kobieta sprawdzi ofertę sklepu internetowego na smartfonie. 72% mężczyzn zrobi to na komputerze stacjonarnym.

 

  • Największa nadreprezentacja konsumentów mobilnych znajduje się w grupie wiekowej 25-34. Dlaczego? Ponieważ mają największą liczbę urządzeń na osobę oraz odpowiednią siłę nabywczą, co także skłania do zakupów.

 

  • Użytkownicy, którzy mieli neagtywne doświadczenie ze sklepem na smartfonie są o 62% mniej chętni do robienia w nim zakupów w przyszłości.

 

  • M-konsumenci różnią się od statystycznego internauty. Są stosunkowo młodsi i mają nieco inny stosunek do zakupów i życia. Nie przepadają za samym procesem zakupowym. Właśnie dlatego są tak wrażliwi na to, czy dane rozwiązanie zakupowe jest wygodne i gdzie będzie im najłatwiej dokonać zakupu.

 

  • Dla 40% Millenialsów pierwszą rzeczą po jaką sięgają po przebudzeniu, żeby sprawdzić najświeższe informacje jest smartfon. 50% twierdzi, że nie rozstaje się z nim nigdy, a 35% twierdzi, że woli zostawić w domu portfel niż zapomnieć smartfona.

 

  • Sprzedaż za pomocą mobilnych urządzeń w Black Friday i Cyber Monday w 2018 roku osiągnęła 2 mld dolarów, tym samym ustanawiając nowy rekord w e-commerce.

 

Jaki ma to wpływ na sklepy internetowe?

Statystyki dotyczące mobile commerce w USA czy Europie Zachodniej są często 2x wyższe niż w Polsce. Najwięksi internetowi sprzedawcy obserwują i deklarują wzrost ruchu z mobile (m.in. Answear.com, Rossman, x-kom.pl czy Allegro). Stworzenie sklepu mobile first to już nie możliwość - to konieczność. To trend, który się nie odwróci.

 

Przyszłość mobile commerce

  • Do 2020 roku zakupy mobilne będą odpowiadać za 45% wszystkich globalnych przychodów z e-commerce. Tym samym rola desktopu w zakupach w internecie zacznie się zmniejszać.

 

  • Z danych E-commerce Nation wynika, że segment m-commerce rośnie ok. 15% każdego roku.

 

  • 51% m-kupujących przyznaje się, że zakupiło produkty od firmy innej niż ta, od której pierwotnie zamierzali, ponieważ dostarczona informacja była użyteczna.

 

  • 73% konsumentów przejdzie ze źle zaprojektowanej witryny mobilnej na taką, która ułatwia zakup.

 

Jaki ma to wpływ na sklepy internetowe?

Jeżeli jeszcze nie myślisz o rozwoju mobilnej odsłony swojego sklepu internetowego, możesz przespać start rewolucji m-commerce. Tak jak pokochaliśmy zakupy w internecie, tak i niedługo nie będziemy mogli wyobrazić sobie zakupów nie przez smartfona.

 

Za co Polacy lubią zakupy mobilne? 63% stawia na szybkość - nie muszą czekać nawet na włączenie się laptopa. Dla 33% są to płatności typu „one-click”, czyli szybkie, bez konieczności uzupełniania danych płacenie za zakupy.

Kluczowe elementy strategii mobile first dla e-commerce

Po pierwsze, wybierz dostawcę platformy dla sklepu internetowego, który w swoich rozwiązaniach stawia na mobile commerce. Możesz też wprowadzić elementy UX, które poprawią nawigację w Twoim sklepie - o nich pisaliśmy w tym artykule.

 

Po drugie, nastaw się na ciągłą optymalizację oraz testowanie. Szybkość ładowania się strony, nawigacja, wyszukiwanie produktów. W przyszłości na pewno będzie to zmiana w stronę PWA, czyli Progressive Web Apps. Po trzecie, obserwuj statystyki i wyciągaj z nich wnioski. Reaguj na zmiany źródeł ruchu na stronie, wielkość współczynnika konwersji czy wartości koszyka.

 

A jeżeli szukasz rozwiązania szytego na miarę mobile commerce, zobacz i przetestuj naszą nową odsłonę mobilnego sklepu internetowego, zaprojektowanego właśnie w duchu mobile first.

 


Autor: Diana Drobniak

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • logo iab polska